Επεισόδιο 5
Σεζόν 2

Pollfish: Η ελληνική startup που προέβλεψε το Brexit αλλάζει την έρευνα αγοράς

Γιάννης Παπαδάκης
Γιάννης Παπαδάκης
Συνιδρυτής & CEO, Pollfish

Eίχαμε κάνει ένα bet εμείς, ότι η έρευνα αγοράς θα γίνει democratized, θα μπορούν όλοι να κάνουν έρευνα αγοράς. Η ταχύτητα της έρευνας αγοράς είναι πολύ πιο σημαντική από ένα πολύ ακριβές report κι αυτό το bet έχουμε δει μετά από κάποια χρόνια ότι το κερδίζουμε.

Please accept Marketing Cookies to watch this video.

Σχετικά με τον ομιλητή

Ο Γιάννης Παπαδάκης είναι συνιδρυτής και CEO της πλατφόρμας ερευνών αγοράς Pollfish. H Pollfish δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες και οργανισμούς να στήσουν ένα ερωτηματολόγιο και να αντλήσουν απαντήσεις από περίπου 1 δις καταναλωτών μέσα από τις 140 χιλιάδες εφαρμογές κινητών. Με έδρα τη - μητρόπολη της διαφήμισης - Νέα Υόρκη διαθέτει ένα δίκτυο 2.500 πελατών, από κυβερνήσεις και μεγάλους οργανισμούς μέχρι πλατφόρμες streaming και εταιρείες τεχνολογίας και έχει κλείσει επενδυτικές συμφωνίες ύψους 17 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο Γιάννης μιλάει για τους σταθμούς που ακολούθησαν από την Πάτρα μέχρι την Νέα Υόρκη, για τα επόμενα εργαλεία που σχεδιάζουν και για την αλλαγή που έχει φέρει σε ολόκληρη την αγορά η καινοτομία της Pollfish.

Show notes

Τι κάνει έναν επειχειρηματία outlier?
Είναι ένας που σκέφτεται κάτι τελείως διαφορετικό και τρελό Η διαφορά του τρελού και του επιτυχημένοι είναι το timing, ώστε η αγορά να πάει προς αυτή την κατεύθυνση.

Transcript

Εισαγωγή
Κάναμε ένα application που μπήκε στα applications μας στο οποίο ρωτήσαμε τον κόσμο κάτι, δικές μας ερωτήσεις στην αρχή. «Πες μας τη γνώμη σου για τον Ολυμπιακό ή τι πιστεύεις για τα πολιτικά». Είδαμε ότι μέσα σε κάποια λεπτά αφότου βγάλαμε το survey αρχίσαμε και παίρναμε εκατοντάδες απαντήσεις, 200-300. Ο κόσμος απάνταγε.
Παναγιώτης Καραμπίνης
Καλώς ήρθατε στο Outliers από την Endeavor Greece, το podcast αφιερωμένο στους επιχειρηματίες που μετασχηματίζουν ολόκληρες αγορές και αλλάζουν το αφήγημα της επιχειρηματικότητας. Κάθε εβδομάδα μιλάμε με τους ανθρώπους πίσω από τις πιο επιτυχημένες startup σε Ελλάδα και εξωτερικό και μαθαίνουμε πώς σκέφτονται και πώς αξιολογούν ρίσκα και αποφάσεις. Μέσα από το δικό τους ταξίδι και τις ευκαιρίες που βλέπουν στον κλάδο τους, ανακαλύπτουμε τι κάνει έναν επιχειρηματία outlier. Είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Endeavor Greece. Στο σημερινό επεισόδιο καλωσορίζουμε τον Γιάννη Παπαδάκη, συνιδρυτή και CEO της Pollfish. Η Pollfish έχει αναπτύξει μία πρωτοπόρα πλατφόρμα έρευνας αγοράς. Δίνει τη δυνατότητα σε branch και οργανισμούς να στήσουν online ερωτηματολόγια και να συλλέξουν με εκπληκτική ταχύτητα και ακρίβεια απαντήσεις από περίπου ένα δις καταναλωτών μέσα από τα 140.000 apps με τα οποία συνεργάζονται. Ιδρύθηκε το 2013 στην Αθήνα. Σήμερα έχει έδρα στη Νέα Υόρκη και διαθέτει ένα εντυπωσιακό δίκτυο από δυόμιση χιλιάδες πελάτες, ανάμεσα στους οποίους είναι μεγάλες κυβερνήσεις και κορυφαίες εταιρείες, όπως πλατφόρμες streaming και κατασκευαστές smartphone. Η εταιρεία παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη και συνολικά έχει λάβει χρηματοδότηση ύψους $17.000.000 με πιο πρόσφατη την επένδυση των 6,3 εκατομμυρίων δολαρίων από την EBRD. Ο Γιάννης μάς αφηγείται την πρώτη φορά που ταξίδεψε στη Σίλικον Βάλει για να επεκτείνει την Pollfish στην Αμερική. Εξηγεί γιατί είναι σημαντικός ο εκδημοκρατισμός στην έρευνα αγοράς και μας μιλάει για το πώς μαθαίνει και εξελίσσεται μέσα από τα λάθη του. Γεια σου, Γιάννη.
Γιάννης Παπαδάκης
Γεια σου, Πάνο.
Παναγιώτης
Ευχαριστούμε πολύ που είσαι μαζί μας.
Γιάννης
Εγώ σε ευχαριστώ.
Παναγιώτης
Θες να μας πεις δύο λόγια για την Pollfish;
Γιάννης
Ναι. Η Pollfish είναι μία εταιρεία, μια πλατφόρμα η οποία δίνει τη δυνατότητα σε άλλες εταιρείες να κάνουν έρευνα αγοράς μόνες τους. Οπότε, μπορούν μόνες τους να κάνουν την έρευνα αγοράς και να πάρουν τα αποτελέσματα και δεν χρειάζεται να πάνε σε μία εταιρεία ερευνών. Οπότε, έτσι μπορούν να κάνουν πιο γρήγορο decision making μέσα σε μια μέρα versus κάποιες εβδομάδες ή μήνες με τον παλιό τρόπο.
Παναγιώτης
Να πάμε ένα βήμα πίσω και να ακούσουμε λίγο για τα παιδικά σου χρόνια και το πού μεγάλωσες, πού σπούδασες. Γεννήθηκες Αθήνα.
Γιάννης
Γεννήθηκα Αθήνα. Έμενα στην Αλίαρτο, δηλαδή, από μικρός. Και μετά με τους γονείς μου φύγαμε όλοι μαζί. Πήγαμε στη Γερμανία, επειδή είναι δάσκαλοι. Εκεί πέρα δίδασκαν σε ένα ελληνικό σχολείο, οπότε μέχρι τα πέντε μου Γερμανία. Μετά γυρίσαμε πίσω στην Αλίαρτο όπου και πέρασα τα σχολικά μου χρόνια. Σπούδασα Πάτρα Μηχανικός Υπολογιστών. Από μικρός πολύ μου άρεσε ο προγραμματισμός, οπότε αυτό ήθελα να κάνω. Και πέρασα στην Πάτρα. Πάρα πολύ χαρούμενος όταν βγήκαν οι βάσεις.
Παναγιώτης
Άρα ξεκίνησες από ό,τι καταλαβαίνω στην Πάτρα με την επιχειρηματικότητα, αλλά δεν ήταν η Pollfish το πρώτο σου business.
Γιάννης
Σωστά. Από μικρός προγραμμάτιζα. Στην Πάτρα το συνέχισα αυτό. Η πρώτη μου κίνηση με την επιχειρηματικότητα είχε να κάνει με apps. Δημιουργούσα apps για το Android, όταν είχε πρωτοβγεί. Έκανα κάποιο freelancing για εταιρείες της Αμερικής και μετά τον στρατό, πάλι στην Πάτρα, όπου ξεκίνησα την πρώτη εταιρεία.
Παναγιώτης
Η οποία σχεδίαζε apps.
Γιάννης
Σωστά. Έκανες apps από το browser και βγαίνανε στο κινητό.
Παναγιώτης
Και γιατί δεν πήγε αυτό;
Γιάννης
Πολύ early. Δεν είχαμε σηκώσει και λεφτά, δεν ήταν κάτι... Ήταν πιο πολύ σαν pet project, αλλά ήταν υπέροχα χρόνια. Τελικά δεν είχαμε ούτε έναν πελάτη, οπότε από ένα σημείο και μετά το σταματήσαμε. Και μετά από αυτό κατευθείαν ήρθε το Pollfish, οπότε ήταν ουσιαστικά μια αρχή για να ξεκινήσουμε με αυτό που κάνουμε τώρα.
Παναγιώτης
Οι founders είναι ίδιοι και στις δύο εταιρείες;
Γιάννης
Ο ένας είναι κοινός ο οποίος ήρθε και μετά στην Pollfish, ήταν άλλοι δύο founders που δεν ήταν στο πρώτο εγχείρημα.
Παναγιώτης
Θα ήθελες να μας πεις λίγο πώς γεννήθηκε η ιδέα του Pollfish; Πώς συνδέεται κατ’ αρχάς με την προηγούμενή σου εταιρεία; Ποιο ήταν το process της ανάπτυξης του πρώτου value proposition και πώς προέκυψε η έρευνα αγορών, γιατί από ό,τι καταλαβαίνω, δεν ήσασταν στο market research κομμάτι. Είναι κάτι το οποίο το ανακαλύψατε.
Γιάννης
Η πρώτη εταιρεία βοήθησε στο κομμάτι ότι έδειξε ότι υπάρχει δυνατότητα. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να δουλεύεις σε μια μεγάλη εταιρεία, σε μια άλλη εταιρεία για να κάνεις κάτι. Οπότε, έδειξε ότι μπορείς να σκεφτείς κάτι για να κάνεις. Το ότι δεν πέτυχε ήταν απλά συγκυριακό. Οπότε, έπαιξε τεράστιο ρόλο στο πώς σκεφτόμασταν να κάνουμε κάτι δικό μας. Η Pollfish γεννήθηκε ουσιαστικά επειδή είχαμε κάποια apps τα οποία ήταν πολύ popular. Είχαν πάρα πολύ κόσμο στην Ελλάδα κυρίως, αλλά δεν βγάζανε λεφτά. Βάζαμε διαφημίσεις, αλλά ήταν πολύ early. Κανένας δεν έκανε διαφήμιση στο κινητό τότε.
Παναγιώτης
Το ‘11;
Γιάννης
Σωστά. Και έβγαζαν πάρα πολύ λίγα λεφτά, τύπου κάτω των 10€ τον μήνα και είπαμε ότι «Οκέι, έχουμε τόσο κόσμο στην Ελλάδα. Είναι πολύ engaged. Υπάρχει κάτι άλλο το οποίο μπορεί αυτός ο κόσμος να κάνει, ώστε να βγάλουμε χρήματα;» Και εκεί πέρα ήρθανε τα surveys, οπότε λέμε «what if, ξέρω ‘γω, να κάνουμε ερωτήσεις». Κάναμε ένα application που μπήκε στα applications μας στο οποίο ρωτήσαμε τον κόσμο κάτι, δικές μας ερωτήσεις στην αρχή. «Πες μας τη γνώμη σου για τον Ολυμπιακό ή τι πιστεύεις για τα πολιτικά». Είδαμε ότι μέσα σε κάποια λεπτά αφότου βγάλαμε το survey αρχίσαμε και παίρναμε εκατοντάδες απαντήσεις, 200-300. Ο κόσμος απάνταγε. Ήταν αυτό το μεγάλο κομμάτι, δηλαδή άμα δείξουμε ένα ερωτηματολόγιο σε ένα app, ο κόσμος θα πάρει τον χρόνο για να απαντήσει; Η απάντηση ήταν ναι. Απάνταγαν μία ερώτηση, δύο ερωτήσεις, τρεις ερωτήσεις, πέντε ερωτήσεις, δέκα ερωτήσεις, είκοσι ερωτήσεις. Οπότε, ξέραμε ότι έχουμε κάτι το οποίο ο κόσμος θα αφιερώσει χρόνο. Και πήγαμε σε μία εταιρεία ερευνών εδώ κοντά στα γραφεία μας πού είναι τώρα και τους είπαμε «Έχουμε τόσες χιλιάδες κόσμο στην Ελλάδα, πολλές χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες. Θέλετε να κάνουμε κάτι;» Και αυτοί τρέχανε τότε μία έρευνα πανελλαδική. Πανελλαδική τι σημαίνει το 2011; Σημαίνει ότι έχουνε κάποια άτομα ανά νομό, πηγαίνουν σε καφετέριες, σε σπίτια και τα λοιπά, οπότε το κόστος μόνο και μόνο για τα άτομα, ασφάλιση, οτιδήποτε και τα λοιπά, είναι τεράστιο. Αμέσως είπανε ναι. «Θέλουμε να τρέξουμε την πανελλαδική έρευνα». Την τρέξαμε. Μέσα σε μία ημέρα είχαμε τα αποτελέσματα. Οπότε, έτσι ξεκίνησε η εταιρεία.
Παναγιώτης
Υπήρχε doubt, υπήρχε αμφιβολία για την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων; Δηλαδή, οι πρώτοι σας συνεργάτες, ειδικά οι εταιρείες ερευνών οι οποίες φαντάζομαι ότι το δικό τους defense line είναι ότι «I’m going all in. Ξοδεύω πάρα πολλά, αλλά για να έχω αξιόπιστα αποτελέσματα». Πώς πείθατε τον κόσμο για την αξιοπιστία;
Γιάννης
Δεν τον πείθαμε. Τα πρώτα τρία χρόνια δεν είχαμε καμία καλή απάντηση για αυτό. Ήταν νέο format. Δεν είχε καθόλου case study, ουσιαστικά μόνο ένα. Οπότε, δεν είχαμε πελάτες για πολλά χρόνια. Για δύο χρόνια ουσιαστικά, δύο με τρία χρόνια δεν είχαμε πελάτες, αλλά στο ενδιάμεσο είχαμε πάρα πολλά apps τα οποία θέλανε να βγάλουν χρήματα μέσω survey. Δηλαδή, είχαμε βγάλει ένα framework, ένα library το οποίο μπορείς εσύ πολύ εύκολα να το βάλεις στο κινητό σου, στο application σου και να βγάλεις χρήματα με αυτό. Δηλαδή, όταν απαντάει ο κόσμος, εσύ θα βγάζεις ένα ποσοστό από τα surveys. Και αυτή η εμπειρία ήταν πάρα πολύ διαφορετική, πολύ καινούργια για την εποχή και είχε πάρα πολύ μεγάλο αντίκτυπο για τους publishers, για αυτούς που έχουν apps. Οπότε, έχουμε φτάσει σε μία κατάσταση όπου έχουμε εκατοντάδες apps στην περίοδο εκεί, εκατομμύρια κόσμο σε όλες τις χώρες και μηδέν πελάτες. Η αγορά δεν ήταν έτοιμη για εμάς. Δεν ήταν έτοιμη να κάνει mobile surveys. Mobile surveys τότε ήταν toy surveys, δηλαδή mobile surveys είναι να κάνουμε μία ερώτηση για να πάρουμε μετά ένα κουπόνι. Δεν ήταν δυνατό πραγματικό research για την εποχή. Έτσι μας έβλεπε η αγορά. Οπότε, κάπου τότε σηκώσαμε χρήματα, επειδή είχαμε το ένα κομμάτι του marketplace. Κυρίως σηκώσαμε χρήματα ουσιαστικά για να χτίσουμε το άλλο κομμάτι του marketplace.
Παναγιώτης
Ξεκινάτε, λοιπόν και παίρνετε κάποια χρήματα από κάποια local funds της εποχής εκεί και νομίζω ότι είναι εκείνη η εποχή που παίρνεις την απόφαση να πάρεις το αεροπλάνο και να φύγεις να πας στην Αμερική.
Γιάννης
Σωστά.
Παναγιώτης
Θες να μας πεις λίγο κατ’ αρχάς τι πήγε στραβά στο μυαλό σου εκείνη τη στιγμή και αποφάσισες να φύγεις μόνος σου μέχρι το Σαν Φρανσίσκο; Πώς ήταν εκεί η εμπειρία και το επόμενη βήμα που ήταν η Νέα Υόρκη;
Γιάννης
Σαν Φρανσίσκο πήγαμε γιατί όλοι λέγανε ότι πρέπει να πας Σαν Φρανσίσκο. Κάνεις startup, πάνε Σαν Φρανσίσκο, Σίλικον Βάλεϊ, οπότε χωρίς να αναλύσουμε λίγο την απόφαση, έφυγα για να κάνουμε ένα exploration. Πολύ ωραία εμπειρία. Έμενα σε ένα σπίτι με είκοσι άτομα, σε ένα δωμάτιο με είκοσι άτομα ουσιαστικά που ήταν άλλα άτομα σε bunkers πάνω κάτω που είτε δουλεύανε σε startup είτε θέλανε να κάνουν δικό τους startup. Το σπίτι ήταν τελείως Σίλικον Βάλεϊ σπίτι, δηλαδή είχε CEO το σπίτι. Ήταν ο ιδιοκτήτης του σπιτιού, ο CEO του σπιτιού ήταν γενικότερα...
Παναγιώτης
Το κλίμα το entrepreneurial.
Γιάννης
Το κλίμα ήταν entrepreneurial και τα λοιπά. Δεν νομίζω να ήταν πραγματικός CEO, αλλά σαν marketing. Λεγόταν hacker house. Ακόμα υπάρχουν τα hacker houses. Και εκεί πέρα γνώρισα πάρα πολλά άτομα. Πολλά από αυτά έχουν πάρα πολύ επιτυχημένες εταιρείες αυτήν τη στιγμή και το περιβάλλον γενικότερα ήταν πάρα πολύ ωραίο. Έβλεπες εταιρείες που δεν υπήρχαν πριν από έναν χρόνο να έχουν 200 άτομα, να κάνουν billions, οπότε ήταν πολύ inspirational.
Παναγιώτης
Κάνεις για ένα διάστημα το exploration του Σαν Φρανσίσκο, αλλά δεν βγαίνει.
Γιάννης
Πήγαμε Σαν Φρανσίσκο να σηκώσουμε εκατομμύρια από Σίλικον Βάλεϊ επενδυτές και να γίνουμε μεγαλύτεροι σε αυτόν τον πλανήτη. Δεν σηκώσαμε τίποτα. Δεν βρήκαμε κανέναν πελάτη, οπότε ήταν ένα ταξίδι γεμάτο εμπειρίες, αλλά όχι αποτελέσματα.
Παναγιώτης
Και πώς προκύπτει η Νέα Υόρκη σαν εναλλακτική;
Γιάννης
Οι marketing εταιρείες που ήτανε η αρχική αγορά μας δεν πήγαν καλά, δηλαδή κανείς δεν ήθελε να αγοράσει από εμάς πέρα από τον πρώτο πελάτη, ουσιαστικά. Και μετά είπαμε ότι έχουμε ένα πολύ μεγάλο network από apps, άρα και κόσμο. What if αν δίναμε την έρευνα σε πολύ μικρές εταιρείες να κάνουνε τη δυνατότητα; Οπότε, τότε έχουμε φτιάξει ένα πολύ εύκολο εργαλείο που μπορείς να κάνεις κάποιες ερωτήσεις εσύ και να δώσουμε 100€ να πάρεις, $100 να πάρεις ένα survey, ας πούμε αποτελέσματα για ένα survey και έχουμε τα πρώτα δείγματα επιτυχίας. Δηλαδή, έχουμε κάποιους πελάτες που ήρθανε μόνοι τους, δηλαδή διαβάσανε ένα άρθρο στο Quora και ήρθαν και έκαναν το survey μόνοι τους. Έβαλαν την κάρτα και πληρώσανε το οποίο είναι πολύ μεγάλη ένδειξη επιτυχίας. Και κάποιοι από αυτούς ήταν στη Νέα Υόρκη. Υπήρχε ένα concentration, δηλαδή, της Νέας Υόρκης είτε από interest από μεγάλες εταιρείες που μας είχανε στο contact form. Μας είχαν στείλει “Guys, we want to do research” και τα λοιπά. Είτε από πελάτες που ήταν agency κυρίως και είδαμε το concentration της Νέας Υόρκης. Προφανώς, υπήρχε Ελλάδα, πελάτες επειδή είμαστε στην Ελλάδα και μας είχαν προμοτάρει, αλλά η Νέα Υόρκη φαινόταν να είναι ένα hub. Οπότε, παίρνω το αεροπλάνο ξανά και πάω Νέα Υόρκη όπου στο πρώτο μας ταξίδι βρήκαμε πελάτη. Ήταν πολύ πιο κοντά στο advertising που κάνουμε και η Νέα Υόρκη είναι ένα πολύ μεγάλο hub advertising. Και τότε πήραμε την απόφαση ότι πρέπει να πάμε στη Νέα Υόρκη. Πρέπει να πάμε στη Νέα Υόρκη για να πάρουμε άτομα εκεί, marketing εκεί, sales εκεί. Και αυτό κάναμε πριν από περίπου πέντε χρόνια.
Παναγιώτης
Εσύ μένεις εκεί.
Γιάννης
Ναι.
Παναγιώτης
Από τότε.
Γιάννης
Στην αρχή πηγαινοερχόμουν πιο συχνά. Πριν από τέσσερα χρόνια λέω στην τώρα γυναίκα μου «Πάω και βρίσκουμε τι θα γίνει». Οπότε, τέσσερα χρόνια είμαι στην Αμερική φουλ.
Παναγιώτης
Ποια είναι η στιγμή στη Νέα Υόρκη που θεωρείς ότι είναι pivotal, ότι έχετε αρχίσει πλέον και έχετε ένα attraction και βλέπεις ότι there’s something here;
Γιάννης
Κοίτα, όταν πήγαμε στη Νέα Υόρκη, είχαμε αρκετούς μικρούς πελάτες που μπαίνανε και κάθε μήνα είχαμε πολύ μεγάλη αύξηση. Δηλαδή, τον πρώτο μήνα είχαμε βγάλει, δεν θυμάμαι, πολύ μικρά νούμερα, 800€, τον επόμενο 1.200, μετά 2.400. Φαινόταν ότι έχουμε ένα attraction για να ανέβει ψηλά, ακόμη και όταν ήταν πολύ μικρά τα νούμερα. Στη Νέα Υόρκη πήγαμε κυρίως και για τους πελάτες προφανώς, αλλά για να πάρουμε κόσμο από εκεί. Οπότε, πήραμε το πρώτο marketing director στη Νέα Υόρκη. Έδωσε ένα λίγο διαφορετικό πνεύμα, πώς μιλάμε, πώς κάνει το CX, το customer support και τα λοιπά και εκεί ξεκίνησαν και τα πρώτα sales, ουσιαστικά. Δεν υπήρχε κάποιο pivotal moment, δεν υπήρχε κάποιο να πεις «Οκέι, τώρα είμαστε», επειδή φαινόταν και από πολύ μικρά data. Αλλά ένα πάρα πολύ χαρούμενο είναι ότι έναν χρόνο μετά στη Νέα Υόρκη που ήμασταν μια νέα εταιρεία, πολύ μικρή εταιρεία, έχουμε κάποιο δίκτυο στην Ελλάδα, στη Νέα Υόρκη δεν μας ήξερε κανένας, βγαίναμε σε λίστες best places to work, startups to take notice στη Νέα Υόρκη και τα λοιπά. Αυτό ήταν πάρα πολύ pivotal και μας έδωσε τη δυνατότητα να μπορούμε να κάνουμε hire και καλύτερο ταλέντο εκεί πέρα.
Παναγιώτης
Θες να μας δώσεις μια εικόνα του πού βρίσκεται αυτήν τη στιγμή η Pollfish σε αριθμό εργαζομένων, σε επιτυχίες εμπορικές;
Γιάννης
Ναι. Είμαστε σχετικά μικρή εταιρεία όσον αφορά τον κόσμο που δουλεύει σε αυτό που κάνουμε. Είμαστε 53 άτομα σήμερα. Έχουμε 2.500 πελάτες που κάνουν survey σε εμάς κάθε χρόνο. Κάποιες από αυτές είναι πολύ μικρές εταιρείες. Κάποιες από αυτές είναι οι μεγαλύτερες του πλανήτη, οι Fortune 10, ακόμα και governments κάνουνε. Η εταιρεία μεγαλώνει σε έναν αριθμό, περίπου διπλασιάζεται κάθε χρόνο και φέτος σκοπεύουμε να είμαστε στα 18 με 20 εκατομμύρια revenue. Αλλά γενικότερα οι πελάτες μας είναι η μεγαλύτερη government στον πλανήτη, οι μεγαλύτερες εταιρείες, εταιρείες που έχεις στο κινητό σου κάθε μέρα και βλέπεις στην τηλεόρασή σου, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό για εμάς. Δηλαδή, το πελατολόγιό μας πλέον ορίζει ποιοι είμαστε εμείς.
Παναγιώτης
Τι πιστεύεις ότι έχει φέρει αυτούς τους πελάτες; Ποια πιστεύεις ότι είναι τα βασικά στοιχεία τα οποία βλέπουν σε εσάς και συνεργάζονται μαζί σας;
Γιάννης
Ας πάρουμε κάποια παραδείγματα. Ας πούμε, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητών στον πλανήτη, ίσως ο μεγαλύτερος, ήρθε σε εμάς, επειδή διάβασε ένα post στο LinkedIn. Ένα πολύ μικρό, παίζει να ήταν intern ή associate level στην εταιρεία. Μπήκε μέσα και έκανε ένα survey. Δεν ξέρω για ποιον λόγο, δεν μάθαμε ποτέ, αλλά μετά από λίγο ήρθε και δεύτερος associate. Μετά από λίγο μιλήσαμε με το procurement head και μετά καταντήσαμε να είναι 6 digits, σχεδόν seven-digit contract. Οπότε, η απάντησή μου είναι ότι έχουμε ένα πολύ μικρό friction. Ο καθένας μπορεί να δει τι είναι το Pollfish, ο καθένας μπορεί να παίξει με το Pollfish. Έχουμε πολύ καλό προϊόν και αυτό από μόνο του το προϊόν κάνει upselling τους πελάτες. They trust Pollfish to be their decision-making machine.
Παναγιώτης
Θα ήθελες να μας πεις λίγο τα πρώτα βήματα ανάπτυξης της τεχνολογίας; Δηλαδή, πώς καταφέρατε και αναπτύξατε ένα προϊόν το οποίο είναι όντως ένα solution σε ένα industry το οποίο δεν γνωρίζατε; Πώς καταφέρατε να αναπτύξετε την τεχνολογία σας;
Γιάννης
Εμείς δεν είχαμε ιδέα από market research. Δεν ξέραμε τι είναι το market research όταν το ξεκινήσαμε, αλλά αυτό μας έδωσε λίγο τη naive ματιά του πώς θα ήταν ο κόσμος αν συνέβαινε αυτό. Άμα είσαι μέσα στο market research, λες σιγά μην κάνω αυτό να χάσω το χρόνο μου. It’s a long bet, είναι πολύ δύσκολο bet. Οπότε, δεν είμαστε στο market research. Για τρία χρόνια δεν έχουμε κανέναν πελάτη λόγω αυτού, δηλαδή ίσως και λόγω αυτού. Αλλά μετά είχαμε κάνει ένα bet εμείς ότι η έρευνα αγοράς θα πάει, θα γίνει democratized, θα μπορούν όλοι να κάνουν έρευνα αγοράς. Η ταχύτητα της έρευνας αγοράς είναι πολύ πιο σημαντική από ένα πολύ ακριβές report. Και αυτό το bet, μετά από δέκα χρόνια, έχουμε δει ότι το κερδίζουμε. Η τεχνολογία έχει να κάνει ουσιαστικά ότι δώσαμε τη δυνατότητα σε ένα πολύ εύκολο UI, ένα advertising department σε μια εταιρεία, ένα advertisting agency, ένα product department σε μια εταιρεία να κάνουν την έρευνα μόνοι τους, να έχουν το confidence να μπουν μέσα και να κάνουν ερωτήσεις. Και πάντα όταν συγκρίνουμε λίγο το market research, σκέψου λίγο advertising. Σκέψου advertising πριν το Facebook και Google. Τι κάνουν οι μικρές εταιρείες τότε; Ή δεν κάνουν advertising ή πρέπει να πάνε σε μία εταιρεία marketing ή advertising και να πληρώσουν πολλές χιλιάδες ευρώ για να μπορούν να κάνουνε. Το buyers’ entry είναι πολύ δύσκολο. Βγήκε μετά το Facebook και το Google με το adwords και μπορείς πλέον με 50€ να κάνεις μια διαφήμιση.
Παναγιώτης
Πώς εξασφαλίζετε συμμετοχή; Πώς εξασφαλίζετε ότι συνεχίζετε και βρίσκετε κόσμο; Πώς εξασφαλίζετε ότι είστε spot on στο target audience, στα αποτελέσματα; Θες να μας μιλήσεις λίγο για το πώς λειτουργεί η τεχνολογία σε αυτό το κομμάτι;
Γιάννης
Εμείς συνεργαζόμαστε με apps όπως είπαμε. Και όταν διαβάζεις τα νέα σου ή όταν παίζεις ένα παιχνίδι, μπορεί να υπάρχει η δυνατότητα του κάνε ένα survey για να πάρεις coins, ας πούμε, νομίσματα ή να περάσεις την πίστα. Ή κάνε ένα survey ώστε να σου αλλάξει το app και να αλλάξει χρώμα. Δεν έχει σημασία το incentive. Απλά θα κάνεις ένα survey για να γίνει κάτι. Μόνο και μόνο το feeling of participation είναι enough για να φέρει κόσμο μέσα. Ρωτάμε τον κόσμο που έρχεται στην πλατφόρμα τα δημογραφικά του, ρωτάμε τα χαρακτηριστικά του και μετά περνάει αυτό από ένα σύστημα εξασφάλισης ποιότητας που βγάζουμε κάποια πράγματα τα οποία δεν θα είναι αποδεκτά στον πελάτη. Και ο πελάτης παίρνει ουσιαστικά ένα πολύ καθαρό δείγμα ερωτήσεων. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών που απαντάν στις έρευνες δεν έχουν ξανά απαντήσει σε έρευνα. Δεν έχουν πει «Κοίτα, στείλε μου ένα email όποτε έχεις survey για να απαντήσω 30 λεπτά και να πάρω λεφτά». Είναι άτομα τα οποία είναι ίσως μικρής ηλικίας, Gen Z, τα οποία δεν έχουν μπει σε ένα panel όπως το λέμε εμείς για να απαντάνε. Και αυτό από μόνο του σου δίνει μία ποιότητα δεδομένων που είναι μεγαλύτερη από κάποιους που έχουν πει «Ναι, στείλε μου survey όποτε έχεις για να απαντάω συνέχεια».
Παναγιώτης
Professional poll takers.
Γιάννης
Ακριβώς. Professional panelists όπως τους λέμε εμείς. Δεν τους έχουμε εμείς αυτούς καθόλου.
Παναγιώτης
Από άποψη fund raising θα ήθελες να μας πεις λιγάκι την εμπειρία σας μέχρι στιγμής; Από ποιους έχετε σηκώσει, πόσα έχετε σηκώσει; Ποια είναι η εμπειρία σου από το fund raising process;
Γιάννης
Όταν ξεκίνησε η εταιρεία, ήταν τα demi funds στην Ελλάδα. Οπότε, σηκώσαμε, το πρώτο fund raising ήταν 200 χιλιάρικα από το PG tech και δύο επενδυτές, τον Δημήτρη τον Βρανόπουλο και τον Αλέξη Φωτιάδη. Τότε 200 χιλιάρικα ήταν πάρα πολλά λεφτά.
Παναγιώτης
Άθλος.
Γιάννης
Πλέον 200 χιλιάρικα δεν ξέρω τι είναι. Έχουν αλλάξει πάρα πολύ τα δεδομένα από τότε σαν πρώτο fund. Υπάρχουν και κάτι memes άμα τα έχεις δει...
Παναγιώτης
Όχι.
Γιάννης
που λέει 200 χιλιάρικα seed money και έχει έναν τύπο με λεφτά στο τραπέζι, ξέρω γω, 2011 και 3 εκατομμύρια seed money 2020 και είναι peanuts. Οπότε, 200 χιλιάρικα ήταν πάρα πολλά λεφτά για την εποχή. Κάναμε, συνεχίσαμε το round σηκώνοντας από την Odyssey πάλι ένα PG fund, το series A μας. Και το τελευταίο series ήταν πριν από τρία χρόνια από την EBRD του Λονδίνου.
Παναγιώτης
Ποια πιστεύεις ότι είναι τα στοιχήματα που βλέπουν οι επενδυτές στην Pollfish; Δηλαδή, ας πάρουμε το τελευταίο round. Τι είδε αυτό, γιατί είναι ένα πολύ πετυχημένο round, ένας πολύ γνωστός και accomplished επενδυτής EBRD; Τι είναι αυτό που είδαν σαν opportunity και ποιο είναι το bet το οποίο παίρνουν;
Γιάννης
Είδαν μια καλή ομάδα και από founding team, αλλά και τα πρώτα executive hires που είχαμε κάνει την εποχή. Είδαν ένα τεράστιο network το οποίο είναι πολύ σημαντικό, αλλά το deciding factor ήταν ότι πήραν ουσιαστικά όλους τους πελάτες μας και τους μιλήσανε και άκουσαν πάρα πολύ καλά λόγια. Οπότε, πήγαν στους πελάτες που το χρησιμοποιούσαν και αυτό τους έκανε να επενδύσουνε.
Παναγιώτης
Έχετε κάνει λάθη μέσα στην πορεία και τι έμαθες από αυτά;
Γιάννης
Αυτήν τη εβδομάδα ρωτάς; Σίγουρα, πάρα πολλά. Βασικά, δεν νομίζω ότι υπάρχει λάθος ή σωστή κατεύθυνση. Άμα έχει τα κίνητρα, το σωστό explanation ουσιαστικά, πρέπει καλύτερα να πηγαίνεις σε μία κατεύθυνση παρά να περιμένεις αν είναι η απόλυτη σωστή κατεύθυνση. That said, έχουμε κάνει κάποια πολύ μεγάλα λάθη. Ένα από τα μεγαλύτερα είναι ότι, όταν σηκώσαμε το series B, την EBRD, είχαμε κάποια πολύ early δεδομένα ότι άμα βάλουμε sales άτομα να πάνε σε agencies, έχουμε πελάτες. Δούλευε πολύ ωραία με ένα άτομο. Δούλευε οκέι με δύο άτομα και σε οκέι βαθμό πάλι με τρία άτομα. Οπότε, είχαμε πάρει το πρώτο μας VP Sales, Director of Sales και έναν Account Manager και σηκώσαμε το series B. Όλο το thesis του series B είναι να κάνουμε scale up το sales team με SDR άτομα που έπαιρναν τηλέφωνο, άτομα τα οποία κλείνανε το deal και όλο αυτό. Στήσαμε, λοιπόν, μια sales team στη Νέα Υόρκη. Είχαν φτάσει περίπου στα 20 άτομα, αλλά τα αποτελέσματα δεν ήταν καλά το πρώτο τρίμηνο. Λέγαμε «Οκέι, μάλλον θέλει παραπάνω λίγο χρόνο να κάνουν ramp up οι sales άνθρωποι» και τα λοιπά. Δεν είναι καλά ούτε το δεύτερο ούτε το τρίτο τρίμηνο. Οπότε, εκεί πέρα που ήμασταν 20 άτομα και τα λοιπά, απολύουμε τους μισούς. Δεν πήγαινε καλά πάλι για έναν μήνα. Απολύουμε τους άλλους μισούς, δηλαδή είχαν μείνει πέντε. Φεύγει ο VP sales. Οι top performance sales ήταν σε maternity leave, σε άδεια εγκυμοσύνης. Έγινε και κάτι άλλο, ένα τρελό με έναν άλλον Account Manager και οι τρεις που είχαν μείνει, παραιτούνται οι δύο. Όλο αυτό μέσα σε ένα διάστημα τύπου τριών εβδομάδων. Οπότε, ξεκίνησε ο μήνας με 20 άτομα, τελείωσε με ένα άτομο. Δεν είχαμε ουσιαστικά feed στον τρόπο που κάνουμε sales και τότε κρατήσαμε το ένα άτομο που είχε μείνει το οποίο ήταν by the way και remote. Ήταν στο Νιου Τζέρσεϊ, ενώ εγώ ήμουν στη Νέα Υόρκη. Και λέμε «Οκέι, πόσα κάνανε οι sales, έκλεισαν το προηγούμενο τρίμηνο; Τόσα πρέπει να κλείσουμε κι εμείς». Και αυτό που έγινε είναι ότι σκεφτήκαμε τελείως διαφορετικά όλο το μοντέλο που πουλάμε. Τι πουλάμε; Πώς το πουλάμε; Και το ένα άτομο αυτό κατάφερε να κάνει παραπάνω sales από τα 20 άτομα. Οπότε, ουσιαστικά το μεγάλο μάθημα για εμάς ήταν ότι δεν κάναμε iterate το μοντέλο καθώς μεγαλώναμε. Πήγαμε σε κάτι που δούλευε με ένα δύο άτομα σε μικρό μέγεθος και προσπαθήσαμε να το κάνουμε σε ένα scale-up μοντέλο χωρίς να κάνουμε καμία αλλαγή. Όταν βρήκαμε τα σκούρα, αλλάξαμε τελείως το μοντέλο και το ένα άτομο κατάφερε να κάνει 20% παραπάνω πωλήσεις από τα 20 άτομα. Οπότε, το πώς σκέφτεσαι τι πουλάς έχει πάρα πολύ μεγάλο impact.
Παναγιώτης
Going forward, κοιτώντας μπροστά, θα ήθελες να μας μιλήσεις λίγο για τα επόμενα στοιχήματα της Pollfish; Ποια είναι τα milestones τα οποία πιστεύεις ότι έχετε μπροστά σας;
Γιάννης
Κοίτα, ιστορικά εμείς παίρναμε πάντα πολύ μικρούς πελάτες. Κάποιοι από τους πελάτες ήταν μεγάλοι και με την πάροδο του χρόνου γινόντουσαν ακόμα μεγαλύτεροι και μεγαλύτεροι. Πέρσι φτιάξαμε κάποια προϊόντα, ώστε να κάνουμε upsell τους μεγάλους, να πάρουμε παραπάνω budget από αυτούς το οποίο πήγε πάρα πολύ καλά. Φέτος θέλουμε να συνεχίσουμε αυτό, οπότε ο στόχος είναι να κάνουμε capture το 50 ή 60% όλου του market research budget που έχει ένας τεράστιος οργανισμός. Πλησιάζουμε σε κάποιους. Ένας κύριος στόχος είναι going enterprise. Ο δεύτερος στόχος είναι ότι βλέπουμε ότι πολύ μικρές εταιρείες, πολλά departments δεν ξέρουν ότι έχουν τη δυνατότητα να κάνουν research. Είναι πάρα πολύ early ακόμα. Οπότε, ψάχνουμε τρόπους ώστε να τους κάνουμε educate ό,τι υπάρχει. Το decision making κάνοντας surveys είναι πολύ καλύτερο από το αν δεν έχεις κάνει και κοιτάμε ότι το opportunity της Pollfish δεν είναι στην existing αγορά του market research, αλλά σε μια augmented αγορά που θα δημιουργηθεί σιγά-σιγά όταν ο κόσμος καταλαβαίνει ότι το research είναι πλέον within your reach στο budget. Και σιγά-σιγά προσπαθούμε να το κάνουμε ακόμα πιο εύκολο. Οπότε, όταν μπει ένας product manager από μία εταιρεία στην Pollfish να μπορεί πολύ εύκολα. Με τρία κλικ έκανε την έρευνά του, να έχει το confidence. Οπότε, το next step για εμάς είναι να δώσουμε το confidence στον κόσμο ότι η έρευνα που θα κάνει είναι σωστή.
Παναγιώτης
Πώς το καταφέρνετε, γιατί το confidence δεν είναι εύκολο;
Γιάννης
Δεν είναι εύκολο. Έχουμε ένα εκπληκτικό customer service, εκπληκτικό, δηλαδή, από τα καλύτερα το οποίο βοηθάει σε κάθε βήμα τον πελάτη. Στο επόμενο βήμα θα βρούμε templates ουσιαστικά, οπότε άμα ρωτήσουμε «Θες να κάνεις pricing testing; Θα χρεώσεις το προϊόν 10€, 20€ ή 30€; Ποια είναι η σωστή τιμή;», υπάρχει ένας πολύ complicated τρόπος να το κάνεις αυτό στην έρευνα, πολύ σωστά ακαδημαϊκός, αλλά είναι πολύ δύσκολος.
Παναγιώτης
Ναι, ναι.
Γιάννης
Εμείς θέλαμε να το κάνουμε αυτό με ένα κλικ. Οπότε, αν μπεις μέσα, να βάλεις τις τιμές που θέλεις, να πατήσεις το κουμπί και να σου πει «25€ είναι η χρυσή τομή. Θα χάσεις λιγότερους πελάτες, άρα θα βγάλεις παραπάνω revenue».
Παναγιώτης
Πώς αλλάζει η έρευνα αγοράς σαν industry; Δώσε μας λίγο κατ’ αρχάς για εμάς που είμαστε και λίγο εκτός αυτής της αγοράς. Ποιοι είναι οι κύριοι παίκτες; Πώς γίνονται disrupted; Πώς κάνετε εσείς contribute σε αυτό το disruption και πώς προσαρμόζεστε κι εσείς στις αλλαγές που γίνονται;
Γιάννης
Οι κύριοι παίκτες είναι surveys εταιρείες όπου εκεί, λοιπόν, παίρνεις ένα τηλέφωνο και λες αυτό που σου είπα με το pricing, θα χτιστεί ένα commitee, θα κάνουν πέντε meeting μαζί σου και θα σου βγάλουν ένα report το οποίο είναι τέλειο. Θα το πληρώσεις και 100 χιλιάρικα, αλλά είναι τέλειο. Θα πάρει έναν μήνα, αλλά είναι σωστό. Με βάση αυτό έχουν γίνει οι παραπάνω decisions που έχεις, ας πούμε, σε branch μέχρι σήμερα. Αυτό που γίνεται είναι ότι η έρευνα αγοράς είναι 50-60 billion, μια σχετικά μεγάλη, όχι τεράστια, αγορά η οποία είναι πολύ σταθερή. Δηλαδή, άμα δεις, ανεβαίνει 1-2% τον χρόνο. Είναι πολύ σταθερή. Πλέον έχουν μπει στο παιχνίδι παίκτες που είναι product εταιρείες, όπως Server Monkey, όπως Qualtricks, όπως άλλες εταιρείες που μπορεί να μην τις ξέρετε. Και αυτές, μόνο και μόνο το Qualtricks είναι 20+ billion, 20 billion από μόνο του. Οπότε, η αγορά γίνεται productized. Μόνο ένας παίκτης σχεδόν διπλασίασε την αγορά και τα μεγάλα πράγματα που θα γίνουν στην έρευνα αγοράς είναι ότι θα γίνει productized όλη η αγορά. Είναι θέμα χρόνου. Θα πάρει 3, 5, 6 χρόνια; Αλλά θα γίνει όλη η αγορά productized και we’re adding this way, ουσιαστικά.
Παναγιώτης
Όλα τα industries γίνονται disrupted από την ανάπτυξη της τεχνολογίας και δη του AI. Βλέπετε το disruption μέσα στην έρευνα αγοράς;
Γιάννης
Σίγουρα έχουν applications. Το θέμα είναι αν τώρα είναι πιο σημαντικό να κάνεις μέσω learning ουσιαστικά σε πολλά επίπεδα της έρευνας αγοράς ή όχι. Και έχουμε και πάρα πολύ καλό κόσμο να ασχοληθεί με αυτό που έρχεται το ερώτημα. Είναι πιο σημαντικό; Και πάντα πάει λίγο στο άτομο και θα ρωτήσω εσένα Πάνο. Έκανες survey, έκανες research για το νέο marketing campaign πριν από έναν μήνα;
Παναγιώτης
Όχι.
Γιάννης
Μπράβο. Οπότε, ήταν το AI αυτό που σε δυσκόλεψε ή ήταν το ότι δεν ξέρεις ότι πρέπει ή δεν ξέρεις πώς να πάρεις αυτά τα δεδομένα να τα βάλεις στο marketing campaign; Δεν το έχεις δει να δουλεύει.
Παναγιώτης
Ναι, το δεύτερο.
Γιάννης
Κι εμείς προς τα εκεί πηγαίνουμε, οπότε έχουμε πολύ πιο σημαντικά προβλήματα να λύσουμε πάρα το AI. Βέβαια, η τεχνολογία δεν είναι μόνο AI, κάτι πολύ advanced. Μόνο και μόνο ότι χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για να κάνουμε distribute τα surveys και μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάποιον σαν και εσένα να μη χαλάσει 50 χιλιάρικα, να χαλάσει ένα χιλιάρικο για να κάνει την έρευνα αγοράς, αυτό είναι τεχνολογία, αυτό είναι automation.
Παναγιώτης
Τι impact πιστεύεις ότι έχει η εκδημοκράτιση της πρόσβασης στην έρευνα αγοράς; Δηλαδή εσείς αυτήν τη στιγμή κάνετε την έρευνα αγοράς, μια διαδικασία που είναι πολύ φθηνότερη και πολύ πιο άμεση. Άρα, έχουμε ένα audience το οποίο δεν θα είχε κανονικά πρόσβαση σε αξιόπιστα δεδομένα ή θα έπρεπε να πληρώσεις πάρα πολύ ακριβά για αυτά, να μπορεί πλέον να έχει πρόσβαση σε αυτά. Μπορώ να φανταστώ με το external perspective ένα σωρό πράγματα τα οποία θα γίνουν influenced από αυτό, η επιχειρηματικότητα, οι νέες ιδέες, το πού κάνεις launch ένα προιόν, για ποιον λόγο. Θες να μας πεις λιγάκι τον αντίκτυπο που πιστεύεις ότι εσύ και άλλοι disruptors δημιουργείτε;
Γιάννης
Δύο πράγματα. Το ένα είναι ότι μικρές εταιρείες έχουν πλέον αυτό in their arsenal. Το έχουν σαν ένα εργαλείο να το χρησιμοποιήσουν, κάτι το οποίο κάνουν οι τεράστιες εταιρείες πολύ πιο καλά από αυτούς. Οπότε, αν θέλει να βγει ένα νέο streaming survey και θέλει να καταλαβαίνει τι γίνεται με το πού βγαίνει μία νέα σειρά, πρέπει να μπορούν απ’ την αρχή να έχουν ένα research κομμάτι, data to back their decision-making. Σε τεράστιες εταιρείες που κάνανε ήδη research, το θέμα είναι ότι για να κάνει το marketing research, να πάει στο research department, να περιμένει δυο μήνες, να το συζητήσουν, να πουν «το budget είναι εκεί» και τελικά δεν κάνανε. Δηλαδή, κάνανε ένα κάθε μήνα ή ένα κάθε τρίμηνο ουσιαστικά project. Πλέον, το marketing department από μόνο του χωρίς να χρειάζεται να κάνει budget allocation significant μπορεί να παίρνει αποφάσεις που είναι data-driven. Αν το κάνει αυτό μια εταιρεία και το marketing department τους είναι πολύ καλύτερο, μετά και η δεύτερη εταιρεία πρέπει να το κάνει. Και η τρίτη εταιρεία πρέπει να το κάνει. Οπότε, δίνοντας τη δυνατότητα αυτή σε πολλούς υπάρχει ένα wave effect το οποίο ουσιαστικά θα κάνει augment την αγορά. Το κακό είναι ότι παίρνει χρόνο. Δεν μπορεί να το κάνει μέσα σε έναν μήνα. Δεν μπορεί. We cannot force it, αλλά σίγουρα το market research, όσο ασχοληθήκαμε με το advertising τα προηγούμενα χρόνια, ασχολούμαστε με market research πλέον. Data-driven αποφάσεις. Πολλοί πελάτες μας είναι data scientists. Έχουν τα datable, ας πούμε viewership σε ένα streaming survey και παίρνουν τα δεδομένα από το πώς σας φάνηκε η σειρά, τα συνδυάζουν και ποια θα είναι η επόμενη σειρά που θα βγει, αν θα βγει τρίτη σεζόν ή όχι. Αυτές οι αποφάσεις παίρνονται μέσω market research συνεχόμενου.
Παναγιώτης
Έχουμε πολλές επιτυχίες το τελευταίο διάστημα στο ελληνικό οικοσύστημα, ρεκόρ που σπάει το προηγούμενο ρεκόρ. Μέσα σε κάθε μήνα, κάτι καινούργιο και κάτι πολύ exciting. Συμμερίζεσαι κατ’ αρχάς αυτόν τον ενθουσιασμό για το ελληνικό οικοσύστημα; Πώς βλέπεις τις εξελίξεις;
Γιάννης
Ναι, τα πάμε περίφημα. Δεν ξέρω άμα είναι καλό σε σχέση με άλλες χώρες ή είναι συγκρίσιμο, αλλά σίγουρα είχαμε τίποτα πριν από πέντε χρόνια, κάτι πριν από τέσσερα, κάτι παραπάνω πριν από τρία και πολύ παραπάνω πέρσι, ας πούμε. Οπότε, σίγουρα το line είναι προς τα πάνω.
Παναγιώτης
Τι πιστεύεις ότι θα βοηθήσει να παγιωθεί κατ’ αρχάς αυτό το growth το οποίο βλέπουμε και πώς μπορούμε να κάνουμε accelerate συνεχόμενα και λίγο περισσότερο αυτό το ecosystem building που γίνεται;
Γιάννης
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι οι άνθρωποι που δουλεύουν σε εταιρείες που έχουν αγοραστεί, ας πούμε, είναι early employees, έχουν εμπειρίες, έχουν χρήματα πλέον, μπορούν να επενδύσουν και τα λοιπά, αλλά μπορούν να κάνουν μία δεύτερη εταιρεία. Οπότε, άμα έχεις ένα exit μεγάλο, προφανώς μπορεί οι founders οι προηγούμενοι να συνεχίσουν ακόμα μία άλλη εταιρεία μετά από 4-5 χρόνια, αλλά και η πρώτη ομάδα, τα πρώτα δέκα άτομα έχουν την εμπειρία να κάνουν μία καινούργια εταιρεία.
Παναγιώτης
Το PayPal Mafia.
Γιάννης
Ναι, και οποιοδήποτε mafia. Οπότε, αυτό το πράγμα άμα γίνει και όντως οι early employees έχουν το founders σαράκι μέσα τους, αλλά δεν έχουν τόσο μεγάλο ρίσκο, κατοχή στο ρίσκο, με ένα exit έχεις μετά δέκα potential founders. Στο επόμενο έχεις 100 ουσιαστικά. Οπότε, μπορεί να πάρει λίγο χρόνο, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα ανέβει.
Παναγιώτης
Έρχεται αναπόφευκτα η ερώτηση. What’s your endgame?
Γιάννης
Μεγαλώνουμε. Δίνουμε value στους πελάτες μας. Εφόσον μεγαλώνουμε και στα rates που θέλουμε, μεγαλώνουμε, οπότε αναδιπλασιαζόμαστε κάθε χρόνο. Και το endgame δεν έχει έρθει ακόμα. Είναι δύο τα τινά. Είτε θα πουληθούμε σε κάποιο στρατηγικό ή θα αγοράσουμε κάποιον άλλον και θα γίνουμε μεγαλύτερη εταιρεία μαζί είτε θα πάμε χρηματιστήριο. Το θέμα είναι πόσο γρήγορα θα γίνει οτιδήποτε και αν θα συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε.
Παναγιώτης
Υπάρχουν Outliers και υπάρχουν και άνθρωποι, cases τα οποία κάνουν outperform τον ανταγωνισμό τους ή την αγορά τους. Ποια είναι κατά τη γνώμη σου αυτά που κάνουν έναν επιχειρηματία Οutlier;
Γιάννης
Εγώ θα έλεγα ότι ένας Οutlier είναι ένας που σκέφτεται τελείως διαφορετικά, παραδείγματος χάρη, εμείς τη market research διαφορετικά, το Uber κάποιος που δεν είχε taxis service, το Taxibeat στα δικά μας δεδομένα ή το Airbnb δεν το σκέφτηκε ένας που είχε πάρα πολλά ξενοδοχεία. Οπότε, σκέφτεσαι κάτι τελείως τρελό, κάτι τελείως διαφορετικό. Το caviet είναι ότι άμα δεν πάει εκεί η αγορά, παραμένεις απλά ένας τρελός διαφορετικός. Δεν παραμένεις επιτυχημένος. Οπότε, η διαφορά του «τρελού» με κάποιον επιτυχημένο είναι και λίγο τυχαία. Οπότε, μεγάλο το ρίσκο. Για να είσαι Outlier, πρέπει να πας σε κάτι τελείως διαφορετικό. Αν η αγορά τύχει να έρθει σε εσένα, γίνεσαι Outlier.
Παναγιώτης
Γιάννη, σε ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Γιάννης
Κι εγώ, Πάνο.
Παναγιώτης
Ακούσατε τον Γιάννη Παπαδάκη, συνιδρυτή και CEO της Pollfish. Ευχαριστούμε πού ήσασταν μαζί μας σε αυτό το επεισόδιο του Outliers. Η παραγωγή έγινε από το The Greek Podcast Project. Για να μη χάσετε κανένα επεισόδιο της σειράς, κάντε εγγραφή, subscribe μέσα από το site μας στο outliers.gr ή σε όποια άλλη πλατφόρμα ακούτε τα podcasts σας για να σας έρχονται αυτόματα κάθε εβδομάδα. Εγώ είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης. Τα λέμε στο επόμενο επεισόδιο.

MoneyReview Writing

Αν αναζητήσει κανείς την Pollfish στη Google, θα συναντήσει αγγλόφωνα άρθρα από το 2016 για την εταιρεία που πρόεβλεψε το Brexit την ώρα που οι γίγαντες των ερευνών γνώμης έβλεπαν «Remain» και που είδε ότι ο νέος ένοικος του Λευκού Οίκου θα ήταν ο Ντόναλντ Τραμπ και όχι η Χίλαρι Κλίντον. Σήμερα η ελληνική αυτή startup έχει αναπτύξει μία πλατφόρμα που προσφέρει σε επιχειρήσεις και ιδιώτες τη δυνατότητα να πραγματοποιούν έρευνες αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο και πραγματικό χρόνο. Έχει κατακτήσει την Αμερική και διαθέτει συνολικά πελάτες σε περισσότερες από 30 χώρες.

Περισσότερα