Επεισόδιο 8
Σεζόν 2

Κώστας Τσαούσης: Το επόμενο unicorn έχει «ρίζες» από το Χαϊδάρι

Κώστας Τσαούσης
Κώστας Τσαούσης
Ιδρυτής & CEO, Netdata

"Πιστεύω ότι το Netdata δεν έχει άμεσο ανταγωνισμό. Αν έρθεις μια φορά σε επαφή με αυτό, είναι πολύ δύσκολο μετά να φύγεις μακριά του. Σου δίνει τέτοια πληροφορία, και στη δίνει τόσο σωστά δομημένη, που ο κόσμος γίνεται το ερωτεύεται αμέσως."

Please accept Marketing Cookies to watch this video.

Σχετικά με τον ομιλητή

Ο Κώστας Τσαούσης είναι ιδρυτής και CEO της Netdata, της εταιρείας με έδρα στο Σαν Φρανσίσκο που έχει μετασχηματίσει τον τομέα του infrastructure monitoring. Η Netdata αναπτύσσει λογισμικό που  επιτρέπει την παρακολούθηση απόδοσης διαφόρων υπολογιστικών συστημάτων και στο πελατολόγιο της συγκαταλέγονται εταιρείες όπως οι Amazon, Linkedin και Facebook. Καθημερινά, η εταιρεία αποκτά 10.000 νέους χρήστες, ενώ συνολικά έχει συγκεντρώσει χρηματοδότηση ύψους 33 εκατομμυρίων ευρώ. Ο Κώστας μιλά για την ανατρεπτική συμφωνία με την Bain Venture Capital - μετά από ένα σύντομο αλλα κρίσιμο ταξίδι στην Αμερική και για τις ξεχωριστές λειτουργίες του Netdata cloud που αναβαθμίζουν το infrastructure monitoring σε κάθε επίπεδο. 

Show notes

Τι κάνει έναν επειχειρηματία outlier?
Το σίγουρο είναι να έχεις πολύ αγάπη για αυτό που κάνεις, γιατί οι ώρες που θα δαπανήσεις για αυτό είναι ασύλληπτες, και πρέπει να δίνεις το είναι σου. Μετά είναι θέμα εμπειριών και αν και το να είσαι ισχυρογνώμων είναι κάπως κακό, εντέλει είναι αυτό που θα κάνει και την διαφορά. Οι απόψεις χτίζονται με την εμπειρία και το πόσες φορές έχεις πέσει.

Transcript

Εισαγωγή
Όταν το ‘16 το είδα που έγινε viral, εκεί πάθαινες λίγο σοκ. Πρακτικά αφιέρωσα όλον τον ελεύθερό μου χρόνο. Δούλευα ασταμάτητα. Δεν υπήρχε τίποτα άλλο, ούτε Σαββατοκύριακα ούτε βράδια και τέτοια. Αντί να βλέπω τηλεόραση, έγραψα το Netdata. Αντί να κάθεσαι στον καναπέ σου και να πίνεις ποτό, εγώ έγραφα Netdata.
Παναγιώτης Καραμπίνης
Καλώς ήρθατε στο Outliers από την Endeavor Greece, το podcast αφιερωμένο στους επιχειρηματίες που μετασχηματίζουν ολόκληρες αγορές και αλλάζουν το αφήγημα της επιχειρηματικότητας. Κάθε εβδομάδα μιλάμε με τους ανθρώπους πίσω από τις πιο επιτυχημένες startup σε Ελλάδα και εξωτερικό και μαθαίνουμε πώς σκέφτονται και πώς αξιολογούν ρίσκα και αποφάσεις. Μέσα από το δικό τους ταξίδι και τις ευκαιρίες που βλέπουν στον κλάδο τους, ανακαλύπτουμε τι κάνει έναν επιχειρηματία Οutlier. Είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Endeavor Greece. Σήμερα καλεσμένος μας είναι ο Κώστας Τσαούσης, ιδρυτής και CEO της Netdata. Η Netdata με έδρα το Σαν Φρανσίσκο είναι ηγέτης στον τομέα του infrastructure monitoring, με αυτό εννοούμε την παρακολούθηση απόδοσης υπολογιστικών συστημάτων μέσω λογισμικού. Από την ίδρυσή της το 2018 η Netdata γρήγορα εντυπωσίασε μεγάλους επενδυτές όπως η Bain Capital Ventures. Μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει συνολικά χρηματοδότηση ύψους 33.000.000€. Το λογισμικό ανοιχτού κώδικα της Netdata παρέχεται δωρεάν και συγκεντρώνει 10.000 νέους χρήστες κάθε μέρα, ενώ η υπηρεσία επί πληρωμή Netdata Cloud μετράει 40.000 χρήστες μέσα σε μόλις έναν χρόνο, ανάμεσα σε αυτούς η Amazon, το LinkedIn και το Facebook. Ο Κώστας μάς μιλάει για το ταξίδι του στην Αμερική και για τις επενδυτικές συμφωνίες που έχουν ξεπεράσει κάθε προσδοκία, για τις υπηρεσίες που παρέχει η Netdata και την κάνουν πρωτοπόρα, αλλά και για το ιδιαίτερο οικονομικό της μοντέλο. Γεια σου, Κώστα.
Κώστας Τσαούσης
Γεια σου και εσένα. Πολύ χαίρομαι που είμαι εδώ. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.
Παναγιώτης
Ευχαριστούμε που είσαι μαζί μας. Είμαι σίγουρος ότι κατά τη διάρκεια της πορείας της Netdata έχεις αναγκαστεί ή χρειαστεί να εξηγήσεις τι είναι το infrastructure monitoring σε ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν ή δεν έχουν καμία σχέση με το αντικείμενο όπως είμαι κι εγώ.
Κώστας
Ναι.
Παναγιώτης
Υπάρχει κάποιο παράδειγμα που χρησιμοποιείς, δηλαδή, για κάποιον να καταλάβει τι είναι το infrastructure monitoring και γιατί είναι σημαντικό;
Κώστας
Ας πάρουμε το αυτοκίνητό μας, για παράδειγμα. Το αυτοκίνητό μας έχει ένα καντράν. Το καντράν αυτό πρακτικά είναι το monitoring του αυτοκινήτου. Το Netdata το αγάπησε ο κόσμος γιατί είναι ένα εργαλείο για τους μηχανικούς. Δηλαδή, είναι το εργαλείο του μηχανικού του αυτοκινήτου. Και αυτό που κάνουμε, λοιπόν, εκεί είναι ότι δεν του δίνουμε απλά τις μετρήσεις που έχει το καντράν. Του δίνουμε χιλιάδες μετρήσεις. Σκέψου ότι σε έναν άδειο υπολογιστή μαζεύουμε περίπου 2.000 μετρήσεις ανά δευτερόλεπτο. Φαντάσου τώρα πόσα καντρανάκια, πόσα controls, πόσα γραφήματα και τέτοια. Το monitoring είναι ότι παρακολουθώ τελικά το υλικό και το λογισμικό το οποίο έχω. Το infrastructure monitoring είναι με μεγαλύτερη έμφαση στα τυποποιημένα πράγματα, δηλαδή παρακολουθώ τα Linux, τα Windows συστήματά μου. Παρακολουθώ τα package τα application, τους web servers μου, τους database servers μου και τα σχετικά. Η διαφορά με αυτό το παράδειγμα που σου έδωσα με το αυτοκίνητο και το καντράν του αυτοκινήτου είναι η διαφορά που έχει το Netdata με όλα τα άλλα monitoring συστήματα. Δηλαδή, αν πάρεις οποιοδήποτε άλλο monitoring σύστημα, θα σου δώσει τελικά τα 5-10 στοιχεία που έχει το καντράν ενός αυτοκινήτου. Αν βάλεις το Netdata, όμως, εκεί, έχεις χιλιάδες άλλες ρυθμίσεις. Είναι σαν να βάζει ο ηλεκτρολόγος τη φίσσα με το δικό του λάπτοπ το οποίο όμως αυτή η διαφορά προσφέρεται και στους μηχανικούς. Δηλαδή, τα άλλα monitoring συστήματα έχουν λίγη πληροφορία. Το Netdata συλλέγει και παρουσιάζει περίπου διακόσιες φορές περισσότερη πληροφορία σε σχέση με όλα τα άλλα.
Παναγιώτης
Θα ήθελες να μας δώσεις σε λίγες γραμμές τι είναι η Netdata; Να ξεκινήσουμε από εκεί.
Κώστας
Η Netdata είναι μία εταιρεία, μία startup εταιρεία, με έδρα την Αμερική η οποία δημιουργήθηκε βασισμένη σε ένα open-source λογισμικό που δημιούργησα εγώ από το 2014 και μετά και το οποίο το έδωσα δωρεάν στο Github και έτυχε πολύ μεγάλης αποδοχής. Σε αυτά τα πράγματα όταν δίνεις λύση πάνω σε κάτι που πονάει, κάτι που έχει ανάγκη ο κόσμος, η αγάπη που παίρνεις πίσω είναι πάρα πολύ μεγάλη. Το Netdata είναι ίσως το fastest growing project του Github, είναι αυτό που αναπτύχθηκε πιο γρήγορα από οποιοδήποτε άλλο μέσα στο Github. Έχει 52.000 αστέρια αυτήν τη στιγμή. Πήρε 10.000 αστέρια μέσα σε δύο εβδομάδες την ώρα που το έκανα release και έγινε το πρώτο announcement στο Reddit. Μη φανταστείς κανένα announcement τρελό, απλά έγραψα στο Reddit ένα post «Παιδιά, έχω φτιάξει αυτό. Δείτε το» και τέτοια. Και ήταν μετά top of Github, top of Hackernews. Ήταν μέσα σε μερικές ώρες extreme variality.
Παναγιώτης
Το 40 ή 50.000 αστέρια στο Github είναι υπόθεση.
Κώστας
Τα 50.000 δεν είναι πάρα πολλά τα πρότζεκτ, δηλαδή το Netdata αυτήν τη στιγμή πρέπει να είναι στο top 1-2% παγκοσμίως.
Παναγιώτης
Θες να μας πεις λιγάκι πού σπούδασες, πού μεγάλωσες;.
Κώστας
Βεβαίως. Λοιπόν, είμαι γέννημα-θρέμμα Χαϊδαριώτης. Πιτσιρικάς όταν ήμουνα, ξεκίνησα με τους υπολογιστές στο λύκειο. Θυμάμαι ότι ένας φίλος μου μου έδειξε για πρώτη φορά spectrum. Γομολάστιχες, ε; Ήταν πραγματάκια σαν Α4 σελίδα με γομολάστιχες πλήκτρα πάνω του. Και έμπαινε στην τηλεόραση. Αυτό άλλαξε τη ζωή μου. Αυτό έγινε στη δευτέρα λυκείου. Άλλαξε η ζωή μου τελείως, δηλαδή ενώ μέχρι τότε ήμουν μαθητής πολύ σκράπας, πολύ μέτριος, μαθητής του 11-12 με το ζόρι, πελαγοδρομούσα. Από τότε που ασχολήθηκα με τους υπολογιστές η ζωή μου άλλαξε τελείως. Τελείωσα πρώτος το λύκειο. Σκέψου ότι και πανεπιστήμιο πέρασα στα ΤΕΙ. Πήγα έναν χρόνο στα ΤΕΙ. Δεν ήταν να κάνεις δουλειά, οπότε τα παράτησα. Πήγα σε ένα ιδιωτικό. Στο ιδιωτικό μόνο τα πρώτα δύο χρόνια έκανα μέσα. Μετά με διώχνανε. Με το που με έβλεπαν μέσα στην αίθουσα μου έλεγαν «Κώστα, έλα εδώ. Πάρε αυτό το assignment. Φύγε και έλα σε έναν μήνα». Κοίτα, εκείνα τα χρόνια το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπήρχε ήταν πώς θα βρεις input. Δεν υπήρχε Ίντερνετ. Μιλάμε τώρα για τέλη δεκαετίας ‘80. Βιβλία ελάχιστα. Τι να βρεις και πού να βρεις και πώς να πάρεις input. Αυτό που συνέβαινε είναι ότι τότε ένας φίλος πήγαινε μια φορά τον χρόνο στη Cebit όπου γύρναγε πίσω με κούτες από δισκέτες, open-source software σε δισκέτες. Δηλαδή, αυτός καθόταν μία εβδομάδα στη Cebit και το μοναδικό που έκανε ήταν copy.
Παναγιώτης
Cebit είναι...
Κώστας
Cebit είναι μία έκθεση στη Γερμανία. Ήταν τότε. Η μεγαλύτερη. Αυτό ήταν το βασικό input, open-source λογισμικό. Για αυτό κιόλας ήθελα να κάνω το Netdata open-source. Του χρωστάω. Θεωρώ ότι το open-source σαν movement είναι από τα μεγαλύτερα breakthroughs of our time. Δηλαδή, αν το κοιτάμε σε 100 χρόνια, θα λέμε «Κοίτα να δεις. Η τεχνολογία άλλαξε πάρα πολύ πάνω στον πλανήτη και η ανθρωπότητα όλη εξελίχθηκε στην τεχνολογία της και στην αντίληψη που έχουν οι άνθρωποι για την τεχνολογία κατά κύριο λόγο επειδή υπήρξε το open-source λογισμικό». Οπότε, το αγάπησα πάρα πολύ αυτό το πράγμα. Μετά είχα στρατό. Όταν γύρισα από τον στρατό, έφτιαξα μία δική μου εταιρεία. Έφτιαξα το πρώτο service provider στην Ελλάδα, το Acropolis.Net, Internet service provider στην Ελλάδα. Μείναμε 2-3 χρόνια εκεί. Μετά έφτιαξα μία άλλη εταιρεία που λεγότανε Comnet. Η Hellas Online, η Otenet, όλοι αυτοί ήταν πελατολόγιο. Στα τέλη στο ‘99 περίπου το 70-80% του ελληνικού ίντερνετ έπαιζε με το δικό μου software εκείνη την εποχή. Την εταιρεία αυτή την αγόρασε η Hellas Online τελικά το ‘99. Οπότε, έτσι έγινα στέλεχος. Μέσα στην Hellas Online έμεινα 7-8 χρόνια. Πάρα πολλά πράγματα γίναν εκεί. Εκεί ανδρώθηκα, ουσιαστικά και σαν μηχανικός και σαν άνθρωπος, σαν μάνατζερ. Έφυγα από την Hellas Online το ‘07. Πέρασα από κάνα δυο άλλα κύματα εν πάση περιπτώσει και τελικά κατέληξα στο Viva το ‘09. Εκεί μέσα γεννήθηκε και το Netdata κάπως. Δεν σου κρύβω ότι αυτό έκανα πάντα στη ζωή μου, δηλαδή από τότε που μπήκα μέσα στην Hellas Online, την επαφή μου με το open-source software δεν την έχασα ποτέ. Αναγνώριζα ανάγκες στην Hellas Online όταν ήμουνα. Έβλεπα ότι οι μηχανικοί μου δεν ξέρουν να φτιάχνουν firewalls και έλεγα «Οκέι, ας δώσουμε μία λύση σωστή για να φτιάχνουμε firewalls». Και έφτιαξα το FireHOL το οποίο κι αυτό ήταν μεγάλη επιτυχία. Δηλαδή, στο 2001 αυτό ήταν στα Top 20 προγράμματα παγκόσμια πάλι, αλλά ποτέ δεν ασχολήθηκα να κάνω κάτι εμπορικό γύρω του. Το Netdata, βέβαια, ήταν προϊόν τσαντίλας κατά κύριο λόγο, δηλαδή ήταν τέτοιο το πρόβλημα που είχαμε όταν μεταφέραμε κάποιες υποδομές στο Azure, που είχα απογοητευτεί πάρα πολύ από τα monitoring συστήματα. Είχαμε δοκιμάσει δεκάδες. Είχαμε ξοδέψει του κόσμου τα λεφτά και τελικά δεν είχαμε λύση. Δεν μπορείς να φανταστείς πόση η απόγνωση που νιώθεις όταν είσαι υπεύθυνος για κάτι και να μην μπορείς να βρεις τι συμβαίνει, πού είναι το πρόβλημα. Ήταν η μεγάλη τσαντίλα και εκεί είπα ότι θα κάνω κάτι με το Netdata. Όταν το ‘16 το είδα που έγινε viral, εκεί πάθαινες λίγο σοκ. Πρακτικά αφιέρωσα όλον τον ελεύθερό μου χρόνο. Σταμάτησα από τα παιδιά μου, από πράγματα, από τον ύπνο μου, από τις διακοπές μου. Δεν έκανα ούτε Χριστούγεννα ούτε Πάσχα ούτε ακόμα και το καλοκαίρι διακοπές. Δούλευα ασταμάτητα. Και για αυτό ήταν μόνο free time. Δεν υπήρχε τίποτα άλλο, ούτε Σαββατοκύριακα ούτε βράδια και τέτοια. Αντί να βλέπω τηλεόραση το έγραψα το Netdata. Αντί να κάθεσαι στον καναπέ σου και να πίνεις ποτό, εγώ έγραφα Netdata. Αυτό που σε ωθεί περισσότερο δεν είναι το να το φτιάξεις. Ξέρεις, πολλές φορές δεν έχεις και την άποψη του τι ακριβώς πρέπει να φτιάξεις. Είναι ότι βλέπεις τα used cases που σου δίνουν οι χρήστες, βλέπεις τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και λες «Όπα, θα το λύσω και αυτό. Θα το λύσω κι εκείνο. Κι εδώ θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτό. Κι εκεί θα μπορούσαμε να κάνουμε το άλλο». Οπότε, μπαίνεις σε μία κατάσταση που το ένα χέρι νίβει το άλλο. Δηλαδή, το community ζητάει, εσύ προσφέρεις, γουστάρεις όλο αυτό το πράγμα που γίνεται, βλέπεις και τον θαυμασμό των ανθρώπων. Είναι απίστευτο το πόση δύναμη μπορεί να σου δώσει αυτό και συνεχίζεις.
Παναγιώτης
Θες να μας δώσεις λίγο κάποια παραδείγματα πώς έχει βοηθήσει το community στο να είναι το Netdata...
Κώστας
Το community βοηθάει με πάρα πολλούς τρόπους. Το μεγαλύτερο input που πήρα εγώ από το community είναι feedback. Αυτό είναι το νούμερο ένα, το να σου λέει ο άλλος τα used cases ή τα προβλήματα. Δεν μιλάει εύκολα ο κόσμος. Θέλει ένα attitude από εσένα. Εγώ ας πούμε κάθε φορά που μου μίλαγε ένας άνθρωπος και μου ανέφερε ένα πρόβλημα, πάντα έλεγα μέσα μου «Κοίταξε να δεις, είναι ένας και εκπροσωπεί χίλιους». Μετά υπήρξαν πάρα πολλοί άνθρωποι οι οποίοι κάνανε πάρα πολλές συστάσεις. Και αυτό πάρα πολύ σημαντικό, που σου έλεγαν «Γιατί δεν πάμε προς τα εκεί; Γιατί δεν πάμε προς την άλλη;» Είναι λίγο mind-opening όλο αυτό το πράγμα. Και μετά υπάρχουν τα contributions. Τα contributions δεν είναι πάρα πολλά. Τα code contributions, να έρθει ο άλλος δηλαδή και να βελτιώσει το πρότζεκτ. Και το interaction με αυτούς τους ανθρώπους είναι πολύ ωραίο. Πολλά πράγματα φτιάχτηκαν εκεί που το μυαλό σου παίρνει φωτιά και έχεις έναν άνθρωπο από την άλλη μεριά που σε κάνει challenge με πολύ θετικό τρόπο. Για όλα αυτά μιλάμε μέσα από Github Issues, όχι chat και τηλέφωνα και βίντεο.
Παναγιώτης
Ποια είναι η στιγμή που είναι το turning point, δηλαδή κάποια στιγμή που αποφασίζεις «I’m gonna make a business out of this»;
Κώστας
Κοίταξε να δεις, το 2016 το έκανα release, είδα το varialtiy. Αφιέρωσα όλον μου τον ελεύθερο χρόνο σε αυτό. Δούλευα ακόμα στο Viva. Δεν μπορούσα να φύγω γιατί ήμουν και μέτοχος. Σε αυτές τις σχέσεις δεν φεύγεις αύριο. Περιμένεις να βρεθεί μία ευκαιρία για να μπορέσεις να αποχωρήσεις, ακόμα και να θες να αποχωρήσεις. Το Viva, λοιπόν, το 2018 έκανε μία αύξηση σημαντικού κεφαλαίου και στην αύξηση αυτή, πάντα στις αυξήσεις σημαντικού κεφαλαίου γίνονται διάφορες συνδιοργανώσεις. Και εκεί απάνω εξέφρασα την επιθυμία μου να αποχωρήσω. Όταν αποχώρησα, λοιπόν, από το Viva, μετά από μερικούς μήνες άνοιξα τη Netdata. Η μεγάλη ευκαιρία που έχει το Netdata, επειδή ακριβώς έχει αυτήν την αποδοχή από τον κόσμο, αυτήν την απήχηση, είναι να κάνει κάτι το οποίο θα βελτιώσει τη ζωή πάρα πολλών ανθρώπων. Δεν είναι δηλαδή το θέμα εδώ πέρα να πάω να βγάλω εγώ λίγα λεφτάκια. Είναι ότι μπορεί να κάνει κάτι σε global scale, σε παγκόσμιο επίπεδο το οποίο να αλλάξει το πρόσωπο του monitoring, να το απλοποιήσει πάρα πολύ, να το βελτιώσει πάρα πολύ, να το κάνει πολύ πιο real-time. Αυτό, λοιπόν, το εξήγησα στη Marathon εδώ στα παιδιά στο ελληνικό VC τους οποίους δεν τους ήξερα. Τους βρήκα από το site. Έψαχνα, τους βρήκα στο site. Έστειλα ένα cold email «Γεια σας, είμαι αυτός, κάνω αυτό το πρότζεκτ. Αυτά είναι τα νούμερά του και τα σχετικά. Αν σας ενδιαφέρει, πείτε μου». Μου απαντήσανε αμέσως. Την επόμενη ημέρα κάναμε συνάντηση όπου τα παιδιά αμέσως είδαν την ευκαιρία. Αμέσως καταλάβαν ότι εδώ πέρα κάτι μεγάλο μπορεί να γίνει. Ακόμα βέβαια δεν υπήρχε business plan. Δηλαδή, πώς θα βγάλουμε λεφτά; Θα πάμε εκείθε. Τώρα τι συμβαίνει εκείθε ακριβώς και πώς θα βγάλουμε δεν υπήρχε τίποτα. Αυτό που συνέβη, λοιπόν, μετά είναι ότι ωραία, έκλεισα συμφωνία με αυτά τα παιδιά. Βάλανε 1,5 εκατομμύριο στην εταιρεία, $1,5 εκατομμύριο και είχαμε και μισό εκατομμύριο ακόμα ανοιχτό για να βρούμε κάποιον άλλον από την Αμερική. Ξεκίνησα εγώ, λοιπόν, έφτιαξα την εταιρεία. Άρχισα να φτιάχνω εδώ, να προσλαμβάνω κόσμο, τους βασικούς ανθρώπους τώρα. Συνειδητοποιώ πάρα πολύ γρήγορα ότι το 1,5 εκατομμύριο αυτό δεν κάνει για τίποτα. Οπότε, λέω «Ωραία, πάμε να πάρουμε και το άλλο μισό και να δούμε, να γνωρίσουμε και κόσμο στην Αμερική». Οπότε, λοιπόν, πηγαίνω στην Αμερική που μου είχαν κανονίσει τα παιδιά από τη Marathon πάρα πολλές συναντήσεις να κάνω. Κάνω τις συναντήσεις. Όλοι αρχίζουν να τρελαίνονται λίγο «Όπα, τι είναι αυτό, τι λέει αυτός ο τύπος; Τι πρότζεκτ είναι αυτό;». Δεν το πολυξέρανε. Αυτό που συμβαίνει, λοιπόν, είναι ότι κάθομαι 15 μέρες, κάνω μερικές συναντήσεις, φεύγω. Το απίστευτο, λοιπόν, είναι ότι μετά από λίγο αρχίζουν να έρχονται αυτοί σε εμένα και να μου λένε «Κώστα, τι θα έλεγες να επενδύσουμε κάποια χρήματα;». Εκεί γίνονται και τα εξής ωραία. Μιλάω με ένα πολύ μεγάλο fund με την Bain στην Αμερική οι οποίοι έχουν ένα conflict. Δεν μπορούν, ενώ θέλουν πάρα πολύ να επενδύσουν σε εμένα, δεν μπορούν επειδή έχουν μία παρόμοια εταιρεία ήδη. Αυτοί οι τύποι τι κάνουνε; Βάζουνε ένα μικρότερο fund να αγοράσει από εμένα, να έρθει να επενδύσουν αυτοί θεωρώντας ότι η άλλη εταιρεία που έχουνε σε κάποια στιγμή θα έχει μεγαλώσει αρκετά και θα φύγει, οπότε θα ελευθερωθούν. Θέλουν να είμαι φιλικά προσκείμενος σε ένα δικό τους VC πιο μικρό για να μπούνε μέσα. Οπότε, ο τύπος που με παίρνει τηλέφωνο μου λέει «Γεια σου, Κώστα. Είμαι ο τάδε. Έχω ένα εκατομμύριο για εσένα. Πάρ’ τα’. Χωρίς τίποτα άλλο. Του λέω «Κάτσε, ρε φίλε, τι εννοείς; Τι εννοείς έχω ένα εκατομμύριο, πάρ’ το; Πώς έμαθες για εμένα; Τι θέλεις πίσω;». «Δεν με νοιάζει. Σε παρακαλώ, έχω ένα εκατομμύριο για εσένα. Πάρ’ το». Θέλω να σου πω τόσο ήταν το desire να μπούνε μέσα που έκαναν ολόκληρη κατάσταση. Εγώ σε όλη αυτήν τη διαδικασία τώρα κάνω hirings και ταυτόχρονα προσπαθώ να δω πώς θα βγάλουμε λεφτά. Ωραίο όλο αυτό. Έχουμε και τρεισήμισι εκατομμύρια. Λεφτά πώς θα βγάλουμε παιδιά; Οπότε, αρχίζω να παίρνω κάποια proof proints. Προσπαθώ να κάνω, δηλαδή, μερικά τεστ με το software για να δω τι θα μπορούσε να γίνει και προσπαθώ με όλες τις συναντήσεις που έχω να φορμάρω ένα business plan το οποίο να μας δείξει πώς τελικά θα γίνει κερδοφόρα αυτή η εταιρεία. Πάω, λοιπόν, στο board, κάνουμε το πρώτο board με την Bain όπου τους λέω «Παιδιά, αυτό κι αυτό. Αυτή είναι η εταιρεία. Ωραία, μια χαρά ήταν όλα. Αυτό είναι το business plan για να βγάλουμε λεφτά. Τα τρεισήμισι εκατομμύρια που έχουμε δεν μας φτάνουν». Εκείνη την ώρα προς τιμή μου, η Bain γυρνάει και λέει όπως ήμασταν εκείνη την ώρα, μου λέει «Ωραία, πάρε έξι εκατομμύρια ακόμα τώρα με την υποχρέωση ότι αυτά τα λεφτά θα είναι από το επόμενο round». Δηλαδή, θα πας σε series A και αυτός είχε βάλει ήδη έξι εκατομμύρια στο series A σου. Και μάλιστα, αυτά τα λεφτά συνήθως τα δίνουμε με cap και discount. Και εμένα μου λέει «No cap, no discount». «Ευχαριστώ πάρα πολύ» του λέω, το παίρνω το χαρτί. «Θέλω να το σκεφτώ. Δεν μπορώ να το υπογράψω ακόμα». Το σκέφτομαι, λοιπόν, λίγο. Του λέω «Κοίταξε να δεις, αυτά είναι λίγα. Εγώ πιστεύω για να μπορέσω να κάνω τη δουλειά, πρέπει να έχω τουλάχιστον 20, για να μπορέσω να φτάσω να υλοποιήσω αυτό το business plan που έχω». Μου λέει «Κοίταξε να δεις, θέλουμε market validation, αν πρόκειται να πάμε πάνω από αυτό». «Ωραία» του λέω «Τι εννοείς market validation;». Μου λέει «Πάμε να το πούμε και σε άλλους και να δούμε πώς νιώθουνε οι άλλοι». Τρελαίνομαι εγώ, φτιάχνω παρουσίαση μέσα στο Σαββατοκύριακο. Βάζω τη Marathon, τη Bain και τα σχετικά να μου κάνουν συναντήσεις με ανταγωνιστές τους στην Αμερική, με άλλους investors. Η Bain τη μέρα που έφευγα μου λέει «Θέλω να πιούμε μαζί έναν καφέ. Πάμε να πιούμε μαζί έναν καφέ». Και μου φέρνει on paper πια ένα term sheet το οποίο μου έλεγε να μου δώσει 15 εκατομμύρια. Εγώ 20 ήθελα. 15 εκατομμύρια με αποτίμηση 60. Του λέω «Δεν το θέλω, ευχαριστώ. Θα περιμένω τους άλλους». Τρελάθηκε η Bain. Άρχισαν να με παίρνουν κάθε μέρα τηλέφωνο. Ρε Κώστα, και ρε Κώστα, και να με ρίξουνε και στο φιλότιμο. «Έλα, ρε Κώστα, έχουμε και μία ηλικία. Θα το φτιάξουμε μαζί. Θα το βάλουμε στο χρηματιστήριο». Όλο αυτό το πακέτο όπου φτάνω σε ένα σημείο, έχω φύγει πια από την Αμερική, έχω έρθει στην Ελλάδα και φτάνω σε ένα σημείο που του λέω «Κοίταξε να δεις, εγώ θέλω 20 για να κάνω τη δουλειά. Τα τρεισήμισι εκατομμύρια που είχα πάρει, τα τρία τα έχω στην τράπεζα. Άμα κάνεις την προσφορά σου 17, πάμε, γιατί 20 θέλω». Οπότε, ανέβηκε αυτός από τα 15 στα 17. Ανέβασε και την αποτίμηση στα 70 και το κλείσαμε. Σε σύνολο τώρα η εταιρεία έχει χρηματοδοτήσει συνολικά 31.000.000.
Παναγιώτης
Το προϊόν σας και το solutions σας αυτήν τη στιγμή είναι free. Και ξέρω ότι έχεις ένα πολύ ωραίο πλάνο για το μέλλον και πώς θες να παρέχεις το solution της Netdata. Ποια είναι η φιλοσοφία και ποιο είναι το πλάνο, λοιπόν;
Κώστας
Λοιπόν, θυμάσαι που σου είπα ότι είμαι open-source, μ’ αρέσει το open-source. Το εκτιμώ πάρα πολύ και του χρωστάω πάρα πολλά. Το πρώτο πράγμα είναι ότι πρέπει να παραμείνει. Αυτό θεωρώ ότι πρέπει να παραμείνει. Και αυτό είναι που μας δίνει κιόλας όλη τη δύναμη μέχρι τώρα, δηλαδή όλη η δύναμη που έχει η Netdata είναι η δύναμη που της έχει δώσει το community, τίποτα άλλο. Η μεγαλύτερη έλλειψη που έχουν οι χρήστες μας ποια είναι; Είναι να πάρουν infrastructure monitoring σε whole, δηλαδή να δουν όλη τους την υποδομή σε μία εικόνα. Αν έχεις 100 κομπιούτερ να είναι 100 κομματάκια, να πάρεις μία οθόνη, μία εικόνα, ένα γράφημα, ένα dashboard το οποίο να είναι και τα 100 κομπιούτερ μαζί. Οπότε, εκεί λέμε «Ωραία, θα φτιάξουμε το Netdata Cloud». Το Netdata Cloud δεν είναι open-source. Συνδέεται με όλα τα Netdata σου, δηλαδή βάζεις τους Netdata agents σου στους υπολογιστές σου, αυτά τα 100 που τα έβαλες και όλα αυτά συνδέονται με το Netdata Cloud, αλλά αυτήν τη φορά για να μπορέσουμε να κρατήσουμε το πλήθος της πληροφορίας... Θυμάσαι που σου είπα ότι το Netdata μαζεύει 200 φορές περισσότερη πληροφορία από οτιδήποτε άλλο. Δεν θέλουμε αυτό να το χαλάσουμε. Αν λέγαμε για παράδειγμα ότι αυτοί οι 100 υπολογιστές, θα σπρώξουν όλη την πληροφορία τους στο Netdata Cloud, τότε θα αναγκαζόμασταν, γιατί σκέψου όταν έχεις εκατομμύρια υπολογιστές συνδεδεμένους, θα αναγκαζόμασταν να μειώσουμε το πλήθος των metrics και να μειώσουμε και τη συχνότητα που τα μαζεύουμε. Και λέμε «Ωραία, να μην τα μαζέψουμε όλα centralized τα data. Αυτό, όμως, που πρέπει να μαζέψουμε είναι meta data, δηλαδή από τους 100 υπολογιστές που έχεις, θα μαζέψουμε κεντρικά ποιοι είναι αυτοί οι υπολογιστές, ποια metrics μαζεύουν, πόσο συχνά, τι alarms έχουν ρυθμιστεί, πότε έγιναν trigger. Οπότε, θα μαζέψουμε meta data, αλλά τα δεδομένα καθαυτά, οι μετρήσεις, το πόσο ήταν η θερμοκρασία, πόσο ήταν το CBU, πόσα requests per second έκανε ο web server σου. Όλα αυτά τα πράγματα θα τα αφήσουμε στο edge, στους υπολογιστές μέσα που μαζευτήκανε. Πρώτον, είναι γρήγορο και μπορούμε να πετύχουμε το scalability που θέλουμε, να έχουμε infinite scalability. Στα τεστ που κάναμε βλέπουμε ότι ναι, μπορεί να γίνει». Άρα το Netdata Cloud σου δίνει την αίσθηση που σου δίνουν και όλα τα άλλα monitoring συστήματα, δηλαδή υπάρχει μία πολύ μεγάλη διαφορά στον μηχανισμό από κάτω. Ενώ όλοι οι άλλοι μαζεύουν σε ένα database όλα τα δεδομένα, εμείς λέμε «Όχι, παιδιά, θέλουμε distributed database». Είναι πολύ πιο πολύπλοκο ένα distributed database. Πολύ πιο πολύπλοκο να το υλοποιήσεις, αλλά το καλό που έχει είναι ότι μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε άπειρα metrics, δεν μας νοιάζει πόσα και επίσης, όλα σε high resolution. Όλα. Ας πάρουμε λίγο τα παιχνίδια που παίζουμε στο κινητό μας. Τα παιχνίδια που παίζουμε στο κινητό μας συνήθως είναι δωρεάν. Δεν το πληρώνουμε για να το κάνουμε εγκατάσταση και συνήθως μετά αυτό που κάνουμε είναι ότι αγοράζουμε ρούχα, σπαθιά, διαμαντάκια, coins. Αγοράζουμε διάφορα. Τι είναι αυτό που αγοράζουμε πρακτικά; Έχει κάποια τεχνική αξία αυτό που αγοράζουμε; Όχι. Είναι ένας counter που έχουνε που λέει πόσα διαμαντάκια έχεις και εκεί πέρα που ήταν δέκα, έγινε χίλια. Στο ανεβάσανε αυτό. Τεχνική αξία μηδέν. Παρ’ όλα αυτά, εσύ πλήρωσες 5€ για αυτό. Τι πλήρωσες, λοιπόν; Τι ήταν αυτό που σε έκανε να πληρώσεις; Ήταν ένα δωρεάν παιχνίδι το οποίο σου άρεσε τόσο πολύ που εθίστηκες και ήθελες να το βελτιώσεις για εσένα. Το ίδιο πράγμα κάνει και το Slack. Το Slack σου λέει ότι αν θέλεις πρόσβαση σε περισσότερα από 10.000 μηνύματα στο παρελθόν, πρέπει να πληρώσεις. Τα σβήνουνε; Αν δεν πληρώσεις ποτέ, στα σβήνουνε μετά τα 10.000;
Παναγιώτης
Όχι, απλά δεν σου δίνουν access.
Κώστας
Δεν μπορεί να στα σβήσει. Ξέρεις γιατί; Γιατί ο λόγος να πληρώσεις είναι ότι αυτά τα μηνύματα υπάρχουνε. Και εσύ θέλεις να τα δεις. Τι πέτυχε το Slack με αυτήν τη μεθοδολογία; Οι μηχανικοί του Slack πάλι δουλεύουν για το free offering. Όλοι λένε «Παιδιά, το τσατ πρακτικά στο Slack είναι δωρεάν. Δεν πληρώνει κανένας. Πληρώνεις αν θέλεις πρόσβαση σε πάνω από 10.000 μηνύματα στο παρελθόν».
Παναγιώτης
Άρα αυτό θα είναι και το process.
Κώστας
Προσπαθούμε να κάνουμε το ίδιο πράγμα με το Netdata. Εμείς τι λέμε; Το monitoring should be free για πάντα για όλους.
Παναγιώτης
Αυτό είναι κάπως και ένα δώρο προς τον κόσμο.
Κώστας
Ναι, και εκεί πας και λες «Μπορώ να το κάνω απίστευτα καλό; Να βάλω όλους τους ανθρώπους». Πρόσεξε, οι άνθρωποι πλέον που δουλεύουν μέσα στην εταιρεία δεν κυνηγάνε revenue.
Παναγιώτης
Product essence.
Κώστας
Ένα πράγμα έχουν μπροστά τους. Μπορώ να το κάνω αυτό να είναι τρομερά καλό για τους ανθρώπους στους οποίους απευθύνεται; Είναι πολύ δυνατό σαν επιχείρημα.
Παναγιώτης
Έχετε κάνει identify ποιο θα είναι το paid feature;
Κώστας
Για να πάρουμε την τελική απόφαση χρειαζόμαστε δεδομένα. Όσο ο κόσμος μπαίνει και χρησιμοποιεί το Cloud, είμαστε σε θέση να κάνουμε identify τι θα ήταν αυτό το οποίο θα μπορούσε να πωλείται. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι όλα αυτά που δίνουμε σήμερα δεν θα πουληθούν ποτέ. Δεν θα πάρουμε κάτι πίσω. Αυτά που δίνουμε όλα, αν το πούμε ότι είναι δωρεάν, είναι δωρεάν για πάντα. Αυτό που κάνουμε τώρα είναι ότι κρατάμε κάποια features τα οποία θεωρούμε ότι μάλλον θα πρέπει να πατήσουμε πάνω τους για να τα πουλήσουμε. Ποια είναι αυτά; Θέλεις, για παράδειγμα, να ξέρεις πώς ήταν το δίκτυό σου την προηγούμενη εβδομάδα; Το τώρα, το να παρακολουθήσεις το τώρα, άντε και τις τελευταίες 24 ώρες είναι δωρεάν για πάντα.
Παναγιώτης
Real time on.
Κώστας
Ναι, real time on, πάρ’ το δωρεάν. Δεν θέλουμε ποτέ λεφτά. Αν αυτό θέλεις, είναι το μόνο που ζητάς, πάρ’ το για πάντα.
Παναγιώτης
Κάτι άλλο που θα είχε πολύ ενδιαφέρον να ακούσουν οι ακροατές μας είναι το ποια είναι αυτήν τη στιγμή η σημερινή κατάσταση της Netdata. Κάποια key metrics τα οποία κοιτάτε και τα οποία είναι εξαιρετικά εντυπωσιακά, οι χρήστες, το community.
Κώστας
Ναι, ναι. Λοιπόν, κοίταξε να δεις. Στο open-source κομμάτι έχουμε σταθερά πάνω από 10.000 χρήστες, νέους χρήστες κάθε μέρα. Υπάρχουν μέρες που πατάμε και 18.000 την ημέρα. Έχουμε περίπου 500.000 downloads κάθε μέρα στο open-source που είναι κι αυτό πάρα πολύ μεγάλο. Κάθε χρόνο διπλασιάζονται αυτά, οπότε ανεβαίνει λίγο επιθετικά εκεί. Πέρσι είχαμε τα μισά, το οποίο είναι πολύ καλό. Επόμενο πράγμα είναι ότι στο Cloud, το κάναμε release πολύ πρώιμα και με πάρα πολλά προβλήματα και με παιδικά features μέσα, με παιδικά χαρακτηριστικά μέσα. Το κάναμε release πέρσι τον Μάιο το ‘20. Αυτήν τη στιγμή έχουμε περίπου 40.000 εγγεγραμμένους χρήστες και έχουμε, επίσης, περίπου 150 νέους χρήστες την ημέρα. Να σου πω, όμως, την αλήθεια; Ακόμα δεν έχουμε φτάσει. Θεωρώ ότι είμαστε πολύ χαμηλά ακόμα. Δηλαδή, ο στόχος μας είναι, για να θεωρήσουμε ότι είμαστε ικανοποιημένοι, είναι πολλαπλάσια.
Παναγιώτης
Και έχετε και πολύ εντυπωσιακούς πελάτες so far, δηλαδή είναι οι μεγαλύτερες εταιρείες.
Κώστας
Κοίτα, μας χρησιμοποιούν τα πάντα και φαίνεται και από τα contributions. Όταν έχεις contribution από chief μηχανικούς στο Facebook, ε, εντάξει. Έρχονται εκεί πέρα. Ναι, ξέρω ότι χρησιμοποιείται μέσα στο Amazon κατά κόρον. Χρησιμοποιείται στο LinkedIn. Χρησιμοποιείται το Slack. Το Slack μάς ζητάει κάποια πράγματα που τα δίνουμε στο Cloud να τα πάρει on prem. Δηλαδή, έχουμε μεγάλα ονόματα μέσα. Πιστεύω ότι το Netdata δεν έχει ανταγωνισμό. Αν έρθεις μία φορά σε επαφή με το Netdata, είναι πολύ δύσκολο μετά να φύγεις μακριά του, γιατί σου δίνουν τέτοια πληροφορία και είναι τόσο σωστά δομημένη που ο κόσμος γίνεται addicted. Το ερωτεύεται αμέσως.
Παναγιώτης
Η ομάδα είναι distributed; Είστε 50 άτομα;
Κώστας
Είμαστε 49 τώρα. Είμαστε όλοι distributed. Δεν έχουμε γραφεία πουθενά. Ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Αμερική. Εδώ στην Πλάκα έχουμε ένα co-working space το οποίο αυτό κάναμε και στην Αμερική, αλλά το έχουμε σταματήσει τώρα λόγω του COVID. Στην Αμερική και στην Ελλάδα αυτό που κάνουμε συνήθως είναι ότι ενοικιάζουμε πάρα πολύ μεγάλα σπίτια με πολλές κρεβατοκάμαρες που έχουν και χώρους γραφείου co-working, επειδή όλοι είναι remote, να μπορούν να μαζεύονται σε ομαδούλες 3-4-5 για μία εβδομάδα, για δύο εβδομάδες να κάνουνε, να φτιάξουν ένα πρότζεκτ ή κάτι. Οπότε, είναι όλοι remotely. Συνήθως το engineering μας είναι σε αυτήν τη μεριά του πλανήτη. Έχουμε πολλούς Έλληνες. Έχουμε, όμως, Ρώσους, Ιταλούς, Πολωνούς, Γερμανούς, Ισπανούς, Άγγλους, Φινλανδούς, Ουκρανούς, όλο εδώ το engineering. Αλλά έχουμε και στη Χιλή, στη Βραζιλία, στην Αυστραλία, στον Καναδά, στην Αμερική προφανώς.
Παναγιώτης
Challenging να διαχειρίζεσαι τόσες πολλές εθνικότητες;
Κώστας
Κοίτα, το remote working σού δίνει την ευκολία στο να μπορείς να βρεις ευκολότερα ανθρώπους, γιατί είναι εύκολο τώρα να βρεις. Και να σου πω και κάτι; Για τους μηχανικούς είναι και κάτι το οποίο είναι ωραίο το να δουλεύουνε remotely, γιατί είναι μια μοναχική δουλειά κατά κύριο λόγο. Το πρόβλημα που έχει είναι όταν πας σε τέτοια κλίμακα, το ένα είναι το κομμάτι του timezone που είναι πρόβλημα. Τώρα εμείς είμαστε σε 20 timezones.
Παναγιώτης
Τρέλα.
Κώστας
Είναι τρέλα. Πότε θα συναντηθούμε με τον άλλον; Πρέπει να το σκεφτείς λίγο. Κάτσε να δω τι ώρα είναι σε αυτόν, τι ώρα είναι για εμένα. Το ένα, λοιπόν, είναι το timezone. Το δεύτερο είναι η γλώσσα. Όσο κι αν σου φαίνεται περίεργο, για όλους, για τους περισσότερους, τα αγγλικά είναι δεύτερη γλώσσα, οπότε είναι προβληματικό στη συνεννόηση. Είναι, λοιπόν, πιο δύσκολο και λόγω της γλώσσας, αλλά δεν έχεις και το body language. Δεν έχεις καθόλου επαφή με την ψυχοσύνθεση του αλλουνού που εκφράζεται στο σώμα του. Δεν θα τον δεις να είναι stressful. Δεν θα τον δεις να είναι σκεπτικός. Δεν θα τον δεις ποτέ. Θα τον συναντήσεις σε ένα meeting που θα σ’ το δείξει για μία ώρα σε μια κάμερα. Τρίχες.
Παναγιώτης
Και τι κάνεις; Έχεις σκεφτεί κάποιες λύσεις;
Κώστας
Πρώτον, έχουμε προσλάβει full-time ψυχολόγο. Έχουμε full-time ψυχολόγο μέσα στην εταιρεία. Κάνει όλα τα one to ones. Εκεί, βέβαια, έχει την υποχρέωση εχεμύθειας. Δεν λέει στην εταιρεία προσωπικά πράγματα των ανθρώπων. Αυτό που λέει, όμως, είναι, το input που δίνει είναι ότι «Κοίταξε να δεις, αυτός νιώθει ότι θέλει περισσότερο management ή θέλει λιγότερο management. Άσ’ τον λίγο πιο ελεύθερο. Πιστεύει ότι το έχει. Ή δώσε του περισσότερες κατευθυντήριες γραμμές. Πιστεύει ότι δεν το έχει και μπερδεύεται. Ή αντιμετωπίζει ένα προσωπικό του πρόβλημα. Χαλάρωσέ τον λίγο. Δώσε του μία εβδομάδα να χαλαρώσει λίγο. Μην τον τρέξεις». Τέτοια πράγματα.
Παναγιώτης
Hiring και next milestones.
Κώστας
Hirings, έχουμε ακόμα να προσλάβουμε 17 για φέτος. Αυτό είναι μέχρι τέλος του χρόνου. Σκέψου ότι έχουμε full-time recruiter μέσα στην εταιρεία, γιατί αλλιώς δεν γίνεται.
Παναγιώτης
Ε ναι 17 άτομα.
Κώστας
17 άτομα. Τώρα η εταιρεία γίνεται transformed συνέχεια. Έχεις μία μικρή εταιρεία η οποία ακόμα δεν έχει μάθει να πατάει στα πόδια της. Ταλανίζεται δεξιά και αριστερά. Εμείς αυτήν τη στιγμή έχουμε τρία χρόνια runway. Τα χρήματα τα οποία έχουμε στην τράπεζα αντέχουνε για τρία χρόνια. Και σκέψου ότι παίρνουμε τώρα, επειδή ακριβώς είμαστε πολύ δυνατοί αυτήν τη στιγμή, παίρνουμε και venture debt το οποίο μάλλον θα μας δώσει άλλον έναν χρόνο.
Παναγιώτης
Θες να μας πεις και λίγο ποιο είναι το μεγαλύτερο ambition για τη Netdata; Πού οραματίζεσαι την εταιρεία; Ποιο είναι το endgame ενδεχομένως;
Κώστας
Η Netdata έχει τα εχέγγυα όλα για να γίνει ένα unicorn. Τα έχει. Δεν λέω ότι αποκλείω τα exits. Τα exits είναι καλά. Νομίζω ότι μόνο αν είναι σε αυτή την κατεύθυνση. Θα μπορούσα να σκεφτώ, ας πούμε merge με άλλες εταιρείες με στόχο, όμως, το αποτέλεσμα να είναι ακόμα πιο εκρηκτικό. Δεν είμαι και από τους ανθρώπους που παραδίδουν εύκολα τα όπλα. Δηλαδή, είμαι πολύ μαχητής σε αυτά τα πράγματα. Δεν με φοβίζει κιόλας. Είμαι και 52 χρονών. Έχω κάνει και πράγματα στη ζωή μου. Είναι ωραίο challenge αυτό. Εγώ το αντιμετωπίζω σαν μια πολύ μεγάλη πρόκληση το αν μπορώ να το καταφέρω αυτό.
Παναγιώτης
To build a unicorn.
Κώστας
To build a unicorn, ναι.
Παναγιώτης
Και με αυτό νομίζω παίρνω πάσα για την τελευταία ερώτηση που κάνουμε σε όλους μας τους καλεσμένους. Αν μη τι άλλο, ένας unicorn είναι Οutlier. Είναι μία εταιρεία in the making of unicorn and outlier. Τι κάνει έναν επιχειρηματία Οutlier κατά την άποψή σου;
Κώστας
Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να έχεις πάρα πολλή αγάπη για αυτό το πράγμα που κάνεις, γιατί οι ώρες που θα δαπανήσεις είναι ασύλληπτες. Αν τις μετράς, δεν γίνεται. Πρέπει να είναι το είναι σου, να δίνεις το είναι σου. Μετά νομίζω ότι είναι περισσότερο θέμα εμπειριών, δηλαδή το να είσαι opinionated είναι για κάποιους κακό, αλλά τελικά το να έχεις μία ισχυρή άποψη είναι αυτό που θα κάνει και τη διαφορά. Γιατί αν έχεις μία πολύ χλιαρή άποψη, τη διαφορά δεν θα την κάνεις. Οι απόψεις, όμως, χτίζονται με την εμπειρία. Χτίζονται και με το πόσες φορές έχεις πέσει. Ποδήλατο έμαθες πέφτοντας. Οπότε, το πόσες φορές έχεις πέσει είναι πολύ σημαντικό στο πόσο δυνατός είσαι, όταν είσαι όρθιος. Προφανώς, θέλει να έχεις και ένα εμπορικό sense, γιατί αλλιώς δεν γίνεται, αλλά δεν έχεις και επιχειρηματίας αν δεν έχεις ένα εμπορικό sense. Και να μη θεωρείς σταθερά τα πράγματα, δηλαδή το να γυρνάς τελικά για να κάνεις challenge τον εαυτό σου και να λες «Ρε, το σκέφτομαι καλά;» ή «Ισχύει όντως; Και πώς θα έπαιρνα μια απόδειξη ότι αυτό ισχύει πράγματι που σκέφτομαι;». Δηλαδή, ακόμη κι αυτό, το να αμφιβάλλεις για τον εαυτό σου και τις ίδιες σου τις σκέψεις είναι πολύ σημαντικό.
Παναγιώτης
Κώστα, σε ευχαριστούμε πολύ.
Κώστας
Να ‘σαστε καλά, εγώ ευχαριστώ πάρα πολύ.
Παναγιώτης
Ακούσατε τον Κώστα Τσαούση, ιδρυτή και CEO της Netdata. Ευχαριστούμε πού ήσασταν μαζί μας σε αυτό το επεισόδιο του Outliers. Η παραγωγή έγινε από το The Greek Podcast Project. Για να μη χάσετε κανένα επεισόδιο της σειράς, κάντε εγγραφή, subscribe μέσα από το site μας στο outliers.gr ή σε όποια άλλη πλατφόρμα ακούτε τα podcasts σας για να σας έρχονται αυτόματα κάθε εβδομάδα. Εγώ είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης. Τα λέμε στο επόμενο επεισόδιο.

MoneyReview Writing

Μπορεί μία startup που διαθέτει το προϊόν της δωρεάν να γίνει το επόμενο unicorn, δηλαδή να αποτιμηθεί στο 1 δισ. δολάρια; Αυτό ακριβώς είναι το όραμα του Κώστα Τσαούση, ιδρυτή και CEO της Netdata.

Περισσότερα

Join our community

Εγγραφείτε στο newsletter μας