Εισαγωγή
Στο αίμα μας έχουμε κάποια biomarkers. Ας πούμε, όταν πάμε να κάνουμε εξετάσεις αίματος, βλέπουνε κάποια πράγματα. Όποιος biomarker υπάρχει στο αίμα, έχει και ένα ξαδερφάκι του σαν biomarker της αναπνοής. Επομένως, είναι ένας τεράστιος χώρος. Είναι, σαν να λέμε, ανάλυση, αίματος. Γίνεται απλά αναλύοντας την αναπνοή μας.
Παναγιώτης Καραμπίνης
Καλώς ήρθατε στην τρίτη σεζόν του Outliers από την Endeavor Greece, το podcast αφιερωμένο στους επιχειρηματίες που μετασχηματίζουν ολόκληρες αγορές και αλλάζουν το αφήγημα της επιχειρηματικότητας. Κάθε εβδομάδα μιλάμε με τους ανθρώπους πίσω από τις πιο πετυχημένες startup σε Ελλάδα και εξωτερικό. Μέσα από το δικό τους ταξίδι και τις ευκαιρίες που βλέπουν στον κλάδο τους, ανακαλύπτουμε τι κάνει έναν επιχειρηματία outlier. Είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Endeavor Greece. Σήμερα είναι μαζί μας ο Απόστολος Ατσαλάκης, συνιδρυτής και CEO της Pnoe, μιας healthcare εταιρείας που βασίζεται στην ανθρώπινη αναπνοή. Βασικό προϊόν της είναι μία 4G συσκευή που μετράει τον μεταβολισμό του καθενός μέσα απ’ την αναπνοή του. Με βάση τις μετρήσεις αυτές, δημιουργεί μέσω τεχνητής νοημοσύνης ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής και προπόνησης. Η συσκευή είναι διαθέσιμη στην Αμερική και χρησιμοποιείται από επαγγελματίες υγείας μέχρι κορυφαίους αθλητές του NBA. Ο Απόστολος ξεκίνησε την Pnoe κατά τη διάρκεια του διδακτορικού του στο Κέιμπριτζ και αποφάσισε να ιδρύσει επίσημα την εταιρεία το 2016 στην Αθήνα, ενώ διαθέτει γραφεία και στο Πάλο Άλτο. Από τα 60 άτομα της εταιρείας τα 40 ανήκουν στην ελληνική ομάδα. Συνολικά, έχει συγκεντρώσει πάνω από $5.000.000 σε κεφάλαια από επενδυτές και αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στον τρίτο γύρο χρηματοδότησης ύψους $8.000.000. Με τον Απόστολο μιλάμε για τη μεγάλη αλλαγή που φέρνει ο εκδημοκρατισμός της εξέτασης της αναπνοής, για τις επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο του fitness και του well-being, αλλά και για τη ραγδαία ανάπτυξη του ελληνικού οικοσυστήματος. Γεια σου, Απόστολε.
Απόστολος Ατσαλάκης
Γεια σου, Παναγιώτη.
Παναγιώτης
Σε ευχαριστούμε που είσαι μαζί μας.
Απόστολος
Σε ευχαριστώ για την πρόσκληση.
Παναγιώτης
Θες να μας πεις δυο λόγια για την Pnoe;
Απόστολος
Βέβαια. Η Pnoe είναι ένα solution το οποίο χρησιμοποιεί το breath analysis. Ουσιαστικά, κάνουμε ένα metabolic analysis στους users μας και από τα biomarkers που μαζεύουμε από την αναπνοή, βγάζουμε ένα personalized plan για nutrition, workout και επίσης, βλέπουμε το overall wellness and health των user μας. Φυσικά, όλα αυτά θα τα αναλύσουμε στη συνέχεια της συζήτησής μας.
Παναγιώτης
Σούπερ. Ακούγονται πολύ ενδιαφέροντα. Θες να μας πεις λιγάκι για σένα; Πού γεννήθηκες; Να μας πεις λίγο το στόρι σου.
Απόστολος
Εγώ γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Ξεκίνησα τις σπουδές μου στο Πολυτεχνείο. Ανέκαθεν μου άρεσε πολύ η Φυσική και το πρώτο μου degree ήταν πάνω στη Φυσική, Applied Physics. Μου άρεσε πάντοτε αυτό το first principal thinking που έχει η Φυσική και, κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, δούλευα παράλληλα. Έκανα ένα internship στο banking όπου είδα αυτόν τον κόσμο. Και δούλεψα και σε μία startup, το κομμάτι του business development. Ήδη από αυτές τις δύο εμπειρίες είδα τι άρχισε να μου αρέσει και στη συνέχεια, έκανα στη διπλωματική μου ένα ερευνητικό πρότζεκτ πάνω στο κομμάτι του Computational Physics, που είναι ένας χώρος πολύ hot και ερευνητικά αλλά και entrepreneurial. Ουσιαστικά, κάνεις predict κάποιες δομές. Έχει πάρα πολύ μεγάλη εφαρμογή στη φαρμακοβιομηχανία αυτό, γιατί μειώνει πάρα πολύ το κόστος για να φτιάξουμε ένα φάρμακο. Στη συνέχεια, πήγα στο Κέιμπριτζ και ασχολήθηκα με τη Νανοτεχνολογία. Εκεί πέρα γνώρισα τον χώρο του breath analysis. Μετά το πτυχιακό μου ξεκίνησα ένα PhD.
Παναγιώτης
Τελειώνεις το μεταπτυχιακό; Και μετά;
Απόστολος
Ναι, ναι. Ένας σκληρός χρόνος ήτανε. Ήτανε πολύ έντονο.
Παναγιώτης
Φαντάζομαι. Αυτό πότε;
Απόστολος
Αυτό ήτανε το ‘15.
Παναγιώτης
Οκέι, 2015. Και μετά;
Απόστολος
Και μετά ξεκινάω το PhD μου σε Sensing Technologies όπου στην αρχή του PhD ασχολιόμουν με τον χώρο του breath analysis. Έγινε το πρώτο πρωτότυπο της Pnoe και εκεί πέρα έκανα και drop το PhD μου και ξεκίνησε η περιπέτεια...
Παναγιώτης
Του entrepreneurship.
Απόστολος
Σωστά, με τον co-founder μου, τον Παπαδιαμάντη. Τότε ήτανε στο Στάνφορντ. Γνωριζόμαστε από έξι ετών. Είμαστε φίλοι από τότε που θυμόμαστε τον εαυτό μας.
Παναγιώτης
Εσύ έχεις πάει για το PhD σου στο Στάνφορντ;
Απόστολος
Όχι, ο Πάνος ήτανε στο Στάνφορντ. Εγώ συνέχισα το PhD μου στο Κέιμπριτζ.
Παναγιώτης
Είσαι στο Κέιμπριτζ λοιπόν.
Παναγιώτης
Και σου γεννιέται εκεί η ιδέα για την Pnoe.
Παναγιώτης
Και κάνεις reach out στον Πάνο;
Απόστολος
Ήμασταν σε επαφή και του έλεγα ότι ασχολούμαι με αυτό το πράγμα. Και είπαμε «Έλα να φτιάξουμε μία εταιρεία γύρω από αυτό». Και έτσι ξεκινήσαμε.
Παναγιώτης
Κατ’ αρχάς, ποιο ήταν το πρόβλημα που είδες και η ευκαιρία που είδες; Πώς σου γεννήθηκε η διάθεση να ξεκινήσεις μία επιχείρηση και ποια ήταν τα πρώτα βήματα; Αποφάσισες να πας εσύ, πήγες εσύ στο Σαν Φρανσίσκο; Ήρθε ο Πάνος εδώ; Ήσασταν χωριστά; Το στόρι αυτό.
Απόστολος
Η ιστορία είναι ότι άρχισα να βλέπω τον χώρο του breath analysis το οποίο για κάποιον λόγο μού φαινότανε πάρα πολύ ενδιαφέρον. Μάλιστα, τότε έβλεπα ότι ό,τι μπορούμε να καταλάβουμε από το ανθρώπινο αίμα, τελικά κάποια στιγμή θα μπορούμε να τα πιάνουμε και από την ανθρώπινη αναπνοή. Το application που κάνουμε τώρα, το metabolic analysis είναι το πιο mature application. Είναι γνωστό εδώ και 100 χρόνια βασικά, αλλά η τεχνολογία και ουσιαστικά και τα devices που υπήρχανε μειώνανε πάρα πολύ το access που είχε ο κόσμος στη μέτρηση. Τότε ήταν μία περίοδος που ξεκινούσαν τα wearables. Ο κόσμος ήθελε να βλέπει biomarkers, να βλέπει για την υγεία του, να μπορεί να μετρήσει τις θερμίδες που έκαψε, όλα αυτά. Και είδα ότι αυτός είναι ο πιο ακριβής τρόπος να τα μετρήσεις όλα αυτά. Είπα ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα. Ο κόσμος θέλει αυτά τα πράγματα που ξεκίνησε να τα βλέπει με το wearable να τα βλέπει με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και μεγαλύτερη ακρίβεια. Και έτσι ξεκινήσαμε.
Παναγιώτης
Ποια είναι τα πράγματα που μπορεί κάποιος να καταλάβει από την ανάλυση της αναπνοής του;
Απόστολος
Ουσιαστικά, στο αίμα μας έχουμε κάποια biomarkers. Ας πούμε, όταν πάμε να κάνουμε εξετάσεις αίματος, βλέπουνε κάποια πράγματα. Όποιος biomarker υπάρχει στο αίμα, έχει και ένα ξαδερφάκι του σαν biomarker της αναπνοής. Επομένως, είναι ένας τεράστιος χώρος. Είναι σαν να λέμε ανάλυση αίματος. Απλά είναι non-invasive. Δεν χρειάζεται κάποιος να σε τρυπήσει με μία βελόνα. Γίνεται απλά αναλύοντας την αναπνοή μας. Αυτό είναι το πολύ εύχρηστο κομμάτι και αυτό που έχει και ένα πολύ μεγάλο potential. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν δύο ή τρεις εφαρμογές στο breath analysis. Ίσως η πιο mature και η πιο μεγάλη είναι αυτή που κάνουμε στην Pnoe. Από τότε που ξεκινήσαμε, ουσιαστικά έχουμε ανοίξει πάρα πολύ τον κόσμο στον οποίο απευθύνεται αυτή η μέτρηση, δηλαδή στην αρχή απευθυνότανε σε ένα πολύ μικρό κοινό. Τώρα αυτό που λέμε είναι ότι έχουμε κάνει μία κάπως εκδημοκράτιση αυτής της μέτρησης και είναι πολύ πιο broad το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Παναγιώτης
Άρα ποια είναι τα επόμενα βήματα; Μιλάς στον Πάνο και πώς ξεκινάτε την εταιρεία;
Απόστολος
Είμαστε σε επαφή. Εγώ ήμουν τότε στην Αγγλία, εκείνος στην Αμερική. Καθημερινά βλέπαμε τα πρώτα βήματα και τα λοιπά. Πολλά calls με Zoom και τέτοια. Ουσιαστικά, έφτιαξα το early prototype της συσκευής.
Παναγιώτης
Έφτιαξες συσκευή.
Απόστολος
Το πρώτο πρωτότυπο. Μετά για να πάμε σε product, το έχουμε δουλέψει πολύ με την ομάδα μας. Με το που ήταν έτοιμο το early prototype, παίρνω την απόφαση να κάνω drop το PhD μου. Οπότε, σταματάω το PhD μου. Παίρνω τα πράγματά μου και πάω στο Σαν Φρανσίσκο να βρω τον Πάνο. Το αρχικό μας πλάνο ήτανε να φτιάξουμε την ομάδα μας στο Σίλικον Βάλεϊ στο Σαν Φρανσίσκο. Περνάμε τέσσερις μήνες εκεί πέρα όπου κάναμε πολλά πράγματα, αλλά δεν κάναμε καθόλου product development και εκείνη ήταν μία στιγμή που έπρεπε να φτιαχτεί το product, ουσιαστικά. Είχαμε πολλά distractions, είχαμε και πολλά ερεθίσματα, αλλά και πολλά distractions. Παίρνουμε την απόφαση να γυρίσουμε στην Ελλάδα και να φτιάξουμε την ομάδα μας.
Παναγιώτης
Το challenge εδώ ήταν ποιο ακριβώς; Τι συσκευή υπήρχε πριν και τι συσκευή προσπαθούσατε να χρησιμοποιήσετε εσείς; Γιατί, από ότι καταλαβαίνω, αυτό ήταν και το critical σημείο που αποφάσισες «Οκέι, έχω κάτι που δουλεύει. Φεύγω από το PhD μου». Δεν πρέπει να ήταν μια εύκολη απόφαση αυτή.
Απόστολος
Όχι, καθόλου εύκολη απόφαση.
Παναγιώτης
Είναι ένα investment χρόνου και χρήματος σίγουρα.
Παναγιώτης
Οπότε, τι ήταν αυτά, ποιο ήταν το challenge της συσκευής και ποια ήτανε τα σημεία που λες «Okay, there is something working here»;
Απόστολος
Ουσιαστικά, τα devices που υπήρχανε και υπάρχουνε τώρα είναι μεγάλα devices, δηλαδή είναι πάρα πολύ bulky. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να τα μεταφέρεις. Είναι πολύ δύσχρηστα.
Παναγιώτης
Σε νοσοκομεία φαντάζομαι.
Απόστολος
Σε νοσοκομεία, σε labs και τα λοιπά. Και είναι και πάρα πολύ δύσκολο να ερμηνεύσεις τα αποτελέσματα, δηλαδή δεν είναι μόνο ότι η συσκευή είναι δύσχρηστη και μεγάλη και ακριβή. Είναι και πάρα πολύ δύσκολο να γίνει η ερμηνεία. Όλα αυτά είναι προβλήματα ουσιαστικά που λύσαμε με το device μας, με την Pnoe.
Παναγιώτης
Ποια είναι ακριβώς τα biomarkers τα οποία βγάζει η ανάλυση αυτή και πώς το καθένα χρησιμεύει; Γιατί ακόμα το πόσο κάνει effective τη δίαιτα η ανάλυση της αναπνοής, εμένα δεν μου είναι clear.
Απόστολος
Ναι, οκέι. Να το δούμε. Ουσιαστικά, μετράμε τον μεταβολισμό του ανθρώπου. Τι σημαίνει αυτό; Ότι βλέπουμε πόσες θερμίδες καίει με ακρίβεια μέσα στην ημέρα του. Δηλαδή, αν εγώ καίω 2.500 θερμίδες μέσα στην ημέρα μου, ξέρω ότι για να πετύχω έναν στόχο που για παράδειγμα είναι fat loss, θα πρέπει να φάω 300 θερμίδες λιγότερες. Επομένως, η δίαιτά μου ξέρουμε ακριβώς πόσες θερμίδες πρέπει να έχει. Πέρα από τις θερμίδες, βλέπουμε και αν το σώμα μου καίει λίπος ή υδατάνθρακα σε κατάσταση ηρεμίας και σε κατάσταση άσκησης. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για να φτιάξω μια διατροφή που έχει τα σωστά macronutrients. Και μάλιστα, τα σωστά macronutrients, όχι μόνο για να πετύχω τον στόχο μου, τον fitness στόχο μου, αλλά για να έχω και έναν πιο υγιή μεταβολισμό. Ας πούμε, για παράδειγμα, αν ένας άνθρωπος καίει πάρα πολύ υδατάνθρακα σε κατάσταση ηρεμίας, αυτό είναι ένα δείγμα ότι έχει κάποια προδιάθεση για διαβήτη, ας πούμε. Δηλαδή, τα insights που βλέπουμε ναι μεν είναι για να βοηθήσουμε τον χρήστη να πετύχει τον στόχο του, αλλά βλέπουμε και πολύ παραπάνω πράγματα για την ευρύτερη υγεία του, τα οποία θα αναφέρω. Επομένως, αυτά βλέπουμε για το κομμάτι της διατροφής. Τώρα για το κομμάτι της άσκησης βλέπουμε το VO2 max το οποίο είναι ένα metric γνωστό.
Παναγιώτης
Τι είναι ακριβώς; Εξήγησέ μας λίγο. Είναι η ποσότητα του διοξειδίου;
Απόστολος
Του οξυγόνου. Είναι το μέγιστο οξυγόνο που καταναλώνει το σώμα μας στο peak της άσκησης, όμως, είναι πάρα πολύ βασικό γιατί συνδέεται πάρα πολύ με το longevity ενός ανθρώπου. Δηλαδή, έχουμε δει ότι το VO2 max είναι ο καλύτερος predictor του longevity ενός ανθρώπου. Για αυτό και μεγάλοι οργανισμοί, όπως το American Heart Association, λένε ότι τη μέτρηση αυτή πρέπει να την κάνουν, ουσιαστικά, όλοι οι ενήλικες τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο για λόγους prognostics, επειδή μέσα από το οξυγόνο μπορούμε να καταλάβουμε την υγεία της καρδιάς, την υγεία του πνεύμονα και την υγεία του μεταβολισμού ενός ανθρώπου από το ίδιο τεστ. Δηλαδή, από αυτό το τεστ μαζεύουμε διάφορα biomarkers και με διαφορετική ανάλυση μπορούμε να καταλάβουμε την υγεία της καρδιάς, του πνεύμονα και του μεταβολισμού. Με μία διαφορετική ανάλυση των ίδιων biomarkers μπορούμε να δούμε ουσιαστικά πού το σώμα ενός user καίει πιο πολύ λίπος κατά τη διάρκεια της άσκησης. Επομένως, να μπορεί να αθληθεί πιο έξυπνα και να κάνει maximize το fat burn του όταν αθληθεί και άλλα πράγματα, όπως οι προπονητικές ζώνες. Αυτά είναι πιο πολύ εφαρμόσιμα για άτομα που κάνουν endurance sports, μαραθωνίους, τρίαθλα και τα λοιπά. Ουσιαστικά, είναι τρεις βασικοί πυλώνες που βλέπουμε, δεδομένα για τον μεταβολισμό που τα χρησιμοποιούμε για τη διατροφή, δεδομένα για την υγεία της καρδιάς, του πνεύμονα και του μεταβολισμού και ο τρίτος πυλώνας είναι δεδομένα που βλέπουμε για την εξατομίκευση της άσκησης για να έχει το μεγαλύτερο αποτέλεσμα.
Παναγιώτης
Έχετε φτιάξει μία συσκευή η οποία έχει καταφέρει να δημιουργήσει καινοτομία σε παγκόσμιο επίπεδο. Πήρατε ένα equipment το οποίο είναι νοσοκομείου και ερευνητικού κέντρου μισό δωμάτιο και το έχετε κάνει μία φορητή συσκευή η οποία μετράει με ακριβώς το ίδιο accuracy. Πώς όλη αυτήν την εκδημοκράτιση τη μεταφράζετε σε προϊόντα; Μίλα μας για αυτό.
Απόστολος
Ναι. Ξεκινήσαμε B2B και αρχίσαμε να πουλάμε το device και τις υπηρεσίες, γιατί δεν είναι μόνο η μέτρηση που γίνεται enable από το device. Είναι και τα services που δίνουμε, τη δίαιτα, το πρόγραμμα άσκησης, τα wellness tips, το health screening που γίνεται, όλα αυτά. Στην αρχή, ξεκινήσαμε να τα πουλάμε σε επαγγελματίες στον χώρο της υγείας, δηλαδή γυμναστήρια, διατροφολόγους, φυσιοθεραπευτές και βασικά στην αγορά της Αμερικής που ακόμα η αγορά της Αμερικής είναι το 80% του user base μας. Δηλαδή, εκεί πέρα ακόμα κάνουμε focus. Ουσιαστικά, ένα γυμναστήριο ή ένας διατροφολόγος, γενικά ένας επαγγελματίας υγείας επενδύει στον εξοπλισμό, γιατί τελικά φτιάχνει ένα revenue stream για την εταιρεία του από τις μετρήσεις και από τα services. Επίσης, διαφοροποιείται και από όλον τον ανταγωνισμό, δηλαδή πλέον με το κομμάτι του fitness ο κόσμος ασχολείται πάρα πολύ με αυτό και με την πανδημία βλέπουμε μεγάλη διαφορά, μεγάλες αλλαγές στα habits του κόσμου. Θα συζητήσουμε και για αυτό.
Απόστολος
Ουσιαστικά, είναι ένα εργαλείο στα χέρια του business owner να προσφέρει κάτι παραπάνω στους πελάτες του και επιχειρηματικά να έχει ένα additional revenue streaming για την εταιρεία του. Από τον χώρο του fitness, γενικά από τα γυμναστήρια, από τους nutritionists και τα λοιπά, είδαμε μεγάλο uptake ήδη από την αρχή. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και σήμερα οι περισσότεροι users που αγοράζουνε το device και τα services μας βλέπουνε μία διαφήμιση στο Facebook, κλείνουν ένα demo με το sales team μας, μισή ώρα τους εξηγεί τι κάνει το device και αγοράζουνε τη συσκευή μας η οποία κοστίζει και $7.500 χωρίς να την έχουν δει, απλά κάνοντας resonate με το value και το upside ουσιαστικά που μπορεί να έχει το business τους από το να χρησιμοποιεί τη συσκευή μας.
Παναγιώτης
Πόσα fitness centers σάς χρησιμοποιούν αυτήν τη στιγμή στην Αμερική;
Απόστολος
Αυτήν τη στιγμή το user base μας είναι πάνω από 2.000 businesses που μας χρησιμοποιούν. Πολλά από αυτά είναι και μεγάλα chains.
Παναγιώτης
Οκέι, εντυπωσιακό.
Απόστολος
Ήδη από την αρχή έχουμε την τύχη να μας έχουν εμπιστευτεί μεγάλοι οργανισμοί. Για παράδειγμα, στην Αμερική συνεργαζόμαστε με ομάδες του NBA, συνεργαζόμαστε με professional teams στον χώρο του ice hockey, με μεγάλα πανεπιστήμια, το MIT, το UCLA. Αυτήν τη στιγμή πρέπει γύρω στα 60 πανεπιστήμια να χρησιμοποιούν το device μας το οποίο είναι σημαντικό γιατί, ναι μεν, είναι ένα μικρό κομμάτι του user base μας, αλλά βοηθάει πάρα πολύ στους υπόλοιπους που ακολουθούν την έρευνα και τα trends που κάνουν set αυτά τα accounts.
Παναγιώτης
Απόλυτα. Και μου είναι πολύ ξεκάθαρο για ποιον λόγο έχει πολύ νόημα να είστε σε αυτούς τους ανθρώπους και σε αυτά τα opinion leader instituionship personalities.
Παναγιώτης
Πώς ήτανε; Είναι δύσκολο; Συνεργάζεστε με ομάδες του NBA. Πόσο εύκολο είναι; Και με πολύ μεγάλους αθλητές ξέρω.
Απόστολος
Ναι, ναι, και με πολύ μεγάλους αθλητές.
Παναγιώτης
Prolific αθλητές παγκοσμίου κλάσεως. Πώς είναι όλο αυτό; Κατ’ αρχάς, έχεις δει να αποδίδει σε επίπεδο branding και awareness;
Παναγιώτης
Είναι δύσκολο; Ήταν εύκολο; Πώς τους βρήκατε;
Απόστολος
Ναι. Θα έλεγα ότι τις περισσότερες φορές αυτά τα accounts σε βρίσκουνε, δεν τα βρίσκεις. Δηλαδή, είναι πιο πολύ organic, γιατί ακόμα και να τα βρεις, όταν δεν είσαι έτοιμος, είναι πολύ δύσκολο ουσιαστικά να τα κάνεις convert. Αλλά όταν μάθανε για εμάς και μάθανε τι κάνουμε, τις πιο πολλές φορές εκείνοι έκαναν reach out σε εμάς. Για παράδειγμα, ανέφερες την ομάδα του NBA. Εκείνοι έκαναν reach out σε εμάς, όταν καταλάβανε τι κάνουμε.
Παναγιώτης
Έχετε φτιάξει κάποια services, έτσι; Μου είπες ότι έχετε πάει λίγο και στο κομμάτι των services.
Παναγιώτης
Αυτοί που κάνουν τις μετρήσεις είτε στα γυμναστήρια είτε στα fitness centers είτε αυτοί που σας επιλέγουν πλέον ατομικά στο σπίτι τους, τι services τους δίνετε;
Απόστολος
Το customer journey ξεκινάει από μία μέτρηση. Τα δεδομένα της μέτρησης τα επεξεργαζόμαστε και ουσιαστικά, βγάζουμε ένα service που είναι η διατροφή. Ένα service είναι να τους κάνουμε ένα screen του wellness και του health. Για παράδειγμα, έχει τύχει ένας user να κάνει τη μέτρηση επειδή ήταν ποδηλάτης και ήθελε να πετύχει κάποιους στόχους στο ποδήλατό του. Και είδαμε ότι έχει ένα πρόβλημα στους πνεύμονές του. Τον στείλαμε στον γιατρό του, γιατί εμείς ακόμα δεν μπορούμε να κάνουμε medical diagnostics, αλλά είδαμε κάτι. Σηκώσαμε μία κόκκινη σημαία και του είπαμε «πήγαινε να δεις τον γιατρό σου». Και κυριολεκτικά, αυτός ο άνθρωπος επειδή έκανε μία εγχείρηση νωρίς, άλλαξε αυτό το γεγονός την τροχιά της υγείας του.
Παναγιώτης
Οκέι, άρα είναι κάτι το οποίο μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις κάτι πολύ γρηγορότερα.
Απόστολος
Ακριβώς. Είναι ένα πολύ light chek-up που μπορεί να κάνει ένας χρήστης. Και μελλοντικά πιστεύουμε ότι εκεί πέρα υπάρχει ένα τεράστιο value, να μπορεί να κάνει κάποιος ένα check-up είτε στο γυμναστήριό του είτε και στο σπίτι του και ασφαλώς, πέρα από το check-up, με αυτά τα δεδομένα παίρνει ένα personalized strategy για τον fitness στόχο του.
Παναγιώτης
Δώσε μας λίγο την εμπειρία from end to end, δηλαδή πώς το παραγγέλνεις, πόση ώρα κάνει. Ας μπούμε λίγο στα παπούτσια ενός χρήστη σου.
Απόστολος
Ουσιαστικά, παραγγέλνει κάποιος από το site μας τη μέτρηση και τα services. Είναι πακέτο όλα αυτά.
Παναγιώτης
Μόνο μερικοί προς το παρόν.
Απόστολος
Ναι, σωστά. Αυτήν τη στιγμή...
Παναγιώτης
Hold your horses. Εμείς θα το παραγγείλουμε πρώτοι να ξέρεις. Η Endeavor θα το κάνει full.
Απόστολος
Εννοείται. Αυτήν τη στιγμή είμαστε στην Αμερική, βασικά. Οπότε, ένας Αμερικάνος θα μπει στο site, θα παραγγείλει το equipment να έρθει σπίτι του μαζί με τα υπόλοιπα services. Παραλαμβάνει το device σε ένα μικρό case. Κλείνει ένα ραντεβού με έναν Pnoe expert μέσω Zoom. Ουσιαστικά, τον παίρνουμε από το χέρι και του εξηγούμε όλη τη διαδικασία για να κάνει τη μέτρηση. Η μέτρηση διαρκεί 25 λεπτά με 30. Δεν χρειάζεται τίποτα στο σπίτι του. Αν έχει κάποιο equipment σπίτι του, κάποιο ποδήλατο, κάποιον διάδρομο, έχει καλώς. Αν όχι, με κάποιο body weight πρόγραμμα που έχουμε βγάλει μπορεί να κάνει τη μέτρηση. Τον καθοδηγούμε πλήρως. Μέσα σε αυτά τα 25 λεπτά μαζεύουμε τα δεδομένα που χρειαζόμαστε και μετά στέλνει τη συσκευή πίσω. Τη συσκευή την περιλαμβάνουμε σε ένα hub, απολυμαίνεται προφανώς.
Απόστολος
Και μετά την παραλαμβάνει ο επόμενος χρήστης. Τώρα, αφού μαζέψουμε τα δεδομένα για τον χρήστη, κάνουμε ένα call μαζί του όπου του εξηγούμε τα αποτελέσματά του. Του εξηγούμε πράγματα για τη διατροφή του, για την άσκησή του, για την υγεία του άμα έχουμε δει κάτι. Στη συνέχεια, κατεβάζει το app το οποίο έχουμε το οποίο app καλιμπράρει ένα wearable που έχει ένας χρήστης, το οποίο αυτό έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον. Δηλαδή, μπλέκοντας τα δεδομένα μας με τα δεδομένα που μαζεύει και μετράει ένα wearable, μετράμε με μεγάλη ακρίβεια τις θερμίδες που καίει κάποιος μέσα στην ημέρα του και παράλληλα κάνουμε monitor τη διατροφή του, την άσκησή του, τον ύπνο του και το στρες του, όλα αυτά στο app μας το οποίο γίνεται έξυπνο από τα δεδομένα που μαζεύουμε από τη μέτρηση. Επομένως, ο χρήστης έχει ένα app το οποίο κάνει monitor τα πάντα για το day-to-day του και έχει και μία δίαιτα που τον καθοδηγεί για τις επιλογές του.
Παναγιώτης
Θα ήθελα να ακούσω λίγο την άποψή σου για το prevention. Ποιο είναι το upside σε έναν ιδανικό κόσμο όπου όλοι μετράμε το VO2 max μας και όλοι κάνουμε την ανάλυση αναπνοής της Pnoe; Τι impact έχει αυτό στις ασθένειες, σε ποιες ασθένειες και τι drop;
Απόστολος
Θεωρώ ότι έχει τεράστιο impact. Για παράδειγμα, στο CAD που είναι η πιο συνηθισμένη ασθένεια της καρδιάς, είναι ουσιαστικά η στένωση της αρτηρίας που οδηγεί σε stroke και τα λοιπά. Εμείς αυτό μπορούμε να το πιάσουμε σε ένα πολύ early stage. Επομένως, όταν ένας άνθρωπος το πιάσει σε ένα early stage, είναι πολύ εύκολο να το αντιμετωπίσει απλά παίρνοντας κάποια φάρμακα. Αν δεν το πιάσει εκεί και η στένωση στην αρτηρία μεγαλώνει και μεγαλώνει και μεγαλώνει, τελικά πρέπει να υποβληθεί σε ένα χειρουργείο το οποίο είναι και πάρα πολύ επικίνδυνο. Επομένως, θεωρώ, για παράδειγμα, στο κομμάτι των cardiovascular diseases, το οποίο είναι και η νούμερο ένα αιτία θανάτου παγκοσμίως...
Παναγιώτης
Νούμερο ένα killer.
Απόστολος
Στο preventive μόνο στα cardiovascular, ας πούμε, ότι εστιάζουμε. Θεωρώ ότι υπάρχει ένα τεράστιο impact. Για να καταλάβουμε, ας πούμε, το όφελος της μέτρησης, η πιο ακριβής μέτρηση που έχουμε αυτήν τη στιγμή για να δούμε πράγματα, για να δούμε τη στένωση μίας αρτηρίας είναι το λεγόμενο Nuclear imaging. Δηλαδή, εκεί πέρα είναι επεμβατική μέθοδος και πρέπει κάποιος να πάει σε ένα νοσοκομείο, έχει ακτινοβολία μέσα η οποία μάλιστα ακτινοβολία συνδέεται και με άλλες επιπλοκές και παθήσεις και τα λοιπά. Αυτό είναι το πιο ακριβές πράγμα που έχουμε σαν ανθρωπότητα. Αυτό είναι το 100%. Το λεγόμενο gold standard, έτσι λέγεται το πιο accurate. Εμείς με βάση το gold standard έχουμε το 92% της ακρίβειας, δηλαδή κυριολεκτικά ένας άνθρωπος στο σαλόνι του μπορεί να πάρει το 92% του value που θα έπαιρνε άμα έκανε αυτή την επεμβατική μέθοδο μέσα σε ένα νοσοκομείο.
Παναγιώτης
Βλέπεις όλον αυτό τον χώρο να αλλάζει μετά τον COVID; Δηλαδή, είμαστε πιο health conscious, είμαστε πιο preventive σαν ανθρωπότητα;
Απόστολος
100%. Το βλέπουμε στους users μας με τους οποίους μιλάμε συχνά και τα λοιπά. Είναι πολύ βασικό για να καταλαβαίνουμε την αγορά και πώς αλλάζει.
Παναγιώτης
Φαντάζομαι ότι επειδή είναι και ανάλυση αναπνοής και βγαίνουμε από μία πανδημία του αναπνευστικού συστήματος, είναι κάπως, δεν ξέρω. Νιώθω ότι είναι πλέον πιο κοντά μας το «Okay. I need to monitor my oxygene».
Απόστολος
Ναι, 100%. Και υπάρχει και μία πολύ ξεκάθαρη εφαρμογή της συσκευής μας για τον COVID και για άτομα που έχουνε περάσει COVID. Αν έχει μειωθεί το lung capacity, ουσιαστικά ο όγκος του πνεύμονα ενός ανθρώπου από τον COVID, μπορεί αυτό να το μετρήσει κάνοντας μία μέτρηση και μετά κάνοντας κατάλληλες ασκήσεις. Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να το βελτιώσει και να επανέλθει στα επίπεδα που ήτανε πριν νοσήσει. Γιατί δυστυχώς δεν είναι μόνο ο COVID, είναι μετά και οι επιπλοκές που έχει. Μία από αυτές αφήνει κάποιες επιπλοκές στους πνεύμονες. Αυτό μπορούμε να το δούμε σε πολλές περιπτώσεις και να δώσουμε και μία στρατηγική, πώς μπορεί κάποιος να το ξεπεράσει. Και μετά κάνοντας κι άλλες μετρήσεις να δει την πρόοδό του. Επομένως, υπάρχει μια πολύ ξεκάθαρη εφαρμογή για το κομμάτι του COVID την οποία μάλιστα έχουμε στα πλάνα μας, τώρα που μεγαλώνει το direct του consumer κομμάτι της εταιρείας μας, να είναι και ένα βασικό service που προσφέρουμε στους πελάτες μας, γιατί έχουμε ήδη αρκετό ενδιαφέρον εκεί από άτομα που έχουν περάσει COVID. Πάντως, επιστρέφοντας στην ερώτησή σου, Παναγιώτη, έχουμε δει ότι ο κόσμος είναι πολύ πιο συνειδητοποιημένος για τη σημασία του fitness και του wellness του, για την υγεία του και για τη μακροζωία του και για την ποιότητα ζωής του. Δηλαδή, πλέον ο άλλος δεν θέλει να κάνει γυμναστική για να βγει στην παραλία το καλοκαίρι. Θέλει να κάνει γυμναστική για να είναι υγιής, για να ζήσει πιο πολλά ποιοτικά χρόνια με την οικογένειά του. Ουσιαστικά, είναι ένα δώρο που κάνει στον εαυτό του. Και είναι χαρακτηριστικό ότι βλέπεις πλέον άτομα που έχουν, ας πούμε, τους στόχους τους, τους επαγγελματικούς τους στόχους, έχουν την οικογένειά τους που είναι πολύ μεγάλα priorities και ένα τρίτο priority που έχουν στη ζωή τους είναι το ίδιο το wellness τους, έτσι. Δηλαδή, είναι κάτι που παρατηρούμε ότι ανεβαίνει πάρα πολύ στο priotiy list του κόσμου, το οποίο είναι και πολύ λογικό. Και τελικά, δηλαδή, αν πάει κάποιος σε έναν γιατρό, τις περισσότερες φορές αυτό που θα του πει είναι «Πρέπει να αδυνατίσεις και πρέπει να αθλείσαι».
Παναγιώτης
«Να γυμναστείς».
Απόστολος
«Και πρέπει να γυμναστείς». Δηλαδή, πράγματα που λέει η ιατρική...
Απόστολος
Χρόνια, τώρα ο κόσμος λόγω βιωμάτων της πανδημίας αρχίζει και τα βάζει στην καθημερινότητά του.
Παναγιώτης
Το άλλο κομμάτι που θα ήθελα να μας πεις λίγο τη γνώμη σου είναι το κομμάτι του fitness, το κομμάτι του wellness πώς αλλάζει; Σίγουρα κάποια στιγμή που τα γυμναστήρια κλείσανε για πάρα πολύ μεγάλο διάστημα, ο κόσμος άρχισε να γυμνάζεται στα σπίτια του. Έχει ξεκινήσει ένα τέτοιο trend. Τι αλλαγές βλέπεις και πώς είναι αυτές οι ευκαιρίες για εσάς;
Απόστολος
Υπήρξανε πολλές αλλαγές στις συνήθειες του κόσμου. Έκανε home fitness με εταιρείες όπως το Peloton και τα λοιπά τα οποία είχανε και μία φοβερή αύξηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Βέβαια, βλέπουμε ότι τελευταία μειώνεται η χρήση του home fitness equipment και ο κόσμος θέλει να επιστρέψει σε μία κάπως υβριδική πραγματικότητα, να πηγαίνει και κάποιες προπονήσεις στα γυμναστήρια, κάποιες σπίτι του. Δηλαδή, θέλει να κρατήσει κάπως τα καλά και από τους δύο κόσμους. Βλέπουμε μία επιστροφή στα trends, αλλά συνολικά έχει μεγαλώσει το market.
Παναγιώτης
Σηκώνετε 8.000.000. Είστε στη διαδικασία Fundraising Series...
Παναγιώτης
Series A. Τι θα τα κάνετε τα χρήματα; Ποια είναι τα opportunities που κυνηγάτε;
Απόστολος
Βασικά, είναι τρεις μεγάλοι άξονες. Μεγαλώνουμε το sales team, κάνουμε πιο πολλά πράγματα στο marketing, γιατί τώρα που υπάρχει ένα clear, το λεγόμενο Product-Market Fit, ξέρουμε δηλαδή πού πουλάμε, σε ποιον πουλάμε, γιατί το αγοράζει, να ρίξουμε πιο πολύ λάδι στη φωτιά και επίσης, να συνεχίσουμε στο κομμάτι του development, να εξελίξουμε κι άλλο το AI, τους αλγορίθμους μας, το app το οποίο φτιάχνουμε τώρα και ανέφερα πριν που κάνει τα wearable calibrations και όλα αυτά τα οποία βελτιώνουνε και ολοκληρώνουνε πάρα πολύ την εμπειρία του χρήστη μας.
Παναγιώτης
Είστε μόνο Αμερική. Αυτήν τη στιγμή, το service σας είναι μόνο στην Αμερική. Το βλέπεις, κατ’ αρχάς, να μεγαλώνει Αμερική και να πηγαίνετε και σε άλλα states. Εδεχομένως, είστε across states.
Απόστολος
Ναι, ναι. Αυτήν τη στιγμή στην Αμερική είμαστε nationwide, σε όλα τα states. Και στο πλάνο μας, ασφαλώς, μετά από μερικά χρόνια θα έρθουμε και στην Ευρώπη και για το κομμάτι του consumer offering. Για το κομμάτι του B2B, εκεί πέρα που πουλάμε το device μας και τα services είμαστε ήδη. Κάνουμε serve πάρα πολλές χώρες εκτός Αμερικής ήδη.
Παναγιώτης
Και στην Ελλάδα;
Απόστολος
Και στην Ελλάδα, ναι. Και στην Ελλάδα έχουμε χρήστες.
Παναγιώτης
Πού μπορεί να σας βρει κανείς στην Ελλάδα;
Απόστολος
Στην Ελλάδα είναι μερικά γυμναστήρια που μας χρησιμοποιούν, μεγάλες ομάδες, ποδοσφαιρικές ομάδες και τα λοιπά και κάποια μεγάλα ξενοδοχεία έχουν βάλει, ουσιαστικά, τις υπηρεσίες μας για τους πελάτες τους, για τους residents. Το έχουνε βάλει μέσα στο experience που παίρνει ο πελάτης τους.
Παναγιώτης
Ποια είναι η εμπειρία σας από το ελληνικό οικοσύστημα; Αυτήν τη στιγμή είμαστε σε μία φάση ιδιαίτερα έντονη σαν άνοδο του οικοσυστήματος, πολλά success stories, πολλά καλά νέα. Θα ήθελα να μου πεις λιγάκι πώς σου φαίνεται το οικοσύστημα, πώς είστε εσείς μέσα σε αυτό.
Απόστολος
Ναι. Με μεγάλη χαρά, βλέπω ότι βελτιώνεται πάρα πολύ. Δεν έχει καμία σχέση με το οικοσύστημα όπως ήτανε 4-5 χρόνια πριν. Καμία σχέση. Πλέον οι εταιρείες είναι πολύ πιο εξωστρεφείς. Απευθύνονται σε ξένες αγορές. Πολλές φορές υποστηρίζονται και από ξένους επενδυτές. Και υπάρχει μία μεγάλη εξωστρέφεια. Νομίζω ότι η εξωστρέφεια είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά που έχουνε μπει στο οικοσύστημα, η οποία είναι και απαραίτητη. Νομίζω ότι μία εταιρεία στην Ελλάδα πρέπει να έχει το ένα πόδι στην Ελλάδα, το άλλο πόδι σε μία άλλη μεγαλύτερη αγορά για να φτιάχνει ένα product για αυτή την αγορά. Γιατί αν φτιάχνεις ένα product για την ελληνική αγορά, τώρα μπορεί να είναι ένα product που να σου φτάνει η ελληνική αγορά και να κάνεις μια τεράστια εταιρεία στην Ελλάδα μόνο. Υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις.
Παναγιώτης
Έχουμε τέτοιες και στην Endeavor.
Απόστολος
Ναι, πράγματι, υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις, αλλά αν δεν σου φτάνει η ελληνική αγορά, πρέπει να φτιάχνεις το product σου κοιτώντας την αγορά σου. Επομένως, είναι πάρα πολύ βασικό να έχεις αυτή την επαφή. Και αυτή η εξωστρέφεια βοηθάει πάρα πολύ σε αυτό.
Παναγιώτης
Μιλώντας για οικοσυστήματα και networks, ένα κομμάτι που νομίζω ότι είναι σημαντικό στο trajectory σας και στο στόρι σας, είναι ότι ήσασταν και μάλιστα από τις λίγες ελληνικές εταιρείες που το έχουν καταφέρει αυτό, μέλη του Y Combinator στο Σαν Φρανσίσκο.
Παναγιώτης
Θες να μας πεις λιγάκι πώς βοήθησε; Κατ’ αρχάς, αξίζει; Δεν αξίζει; Ποια ήταν η εμπειρία σας; Τι, πώς σας βοήθησε;
Απόστολος
Εμάς μας βοήθησε 100%, στο στάδιο που είχαμε μπει στο Y Combinator σαν εταιρεία μας βοήθησε πάρα πολύ στην εξωστρέφεια που λέγαμε πριν. Ουσιαστικά, μας έβαλε κάπως στον παγκόσμιο χάρτη και μας βοήθησε να έχουμε ένα access στο network του Σίλικον Βάλεϊ για advisors, κάποια πολύ στρατηγικά hirings, για επενδυτές. Τον γύρο που κάναμε μετά το Y Combinator ήταν με επενδυτές based στο Σίλικον Βάλεϊ. Επίσης, ήταν πάρα πολύ inspirational, δηλαδή μας βοήθησε πάρα πολύ στο να έχουμε κάποιες βασικές λογικές και κάποιες βασικές δομές στη στρατηγική μας και κάποια πράγματα που πρέπει συνεχώς να λαμβάνουμε υπόψη. Ένα από τα πράγματα που λέγανε που είναι τόσο απλό και τόσο σημαντικό να κάνεις focus, να κάνεις focus στο βασικό σου πρόβλημα. Δηλαδή, από τα πιο συχνά προβλήματα και από τα πιο συχνά λάθη, ας πούμε, ενός entrepreneur είναι επειδή ξεκινάς κάτι που είναι κυριολεκτικά χάος, έχεις ένα εκατομμύριο προβλήματα, να εντοπίσεις το σημαντικό πρόβλημα και να ασχοληθείς με αυτό και αυτό που λένε ας πούμε, «Let the small fires burn». Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό και πολύ απλό, αλλά βιωματικά το καταλάβαμε πάρα πολύ καλά. Μέσα από το Y C, γνωρίσαμε άτομα τα οποία μας βοήθησαν πάρα πολύ και ήτανε σίγουρα ένα μεγάλο milestone στην πορεία της εταιρείας, αναμφισβήτητα.
Παναγιώτης
Και φαντάζομαι ότι έχει ακόμα effect, δηλαδή τα networks αυτά είναι ακόμα active.
Απόστολος
Βέβαια. Και γενικά τα networks για μία εταιρεία είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Καλή ώρα το network της Endeavor. Δηλαδή, το value που παίρνει μία εταιρεία από ένα network είναι lifelong και μπαίνοντας σε αυτό το δίκτυο δεν ξέρεις πώς θα σε βοηθήσει. Κάθε φορά ξεκλειδώνεις και άλλα πράγματα όταν εσύ είσαι έτοιμος να τα δεχθείς.
Παναγιώτης
Κλείνουμε τις συνεντεύξεις μας κάνοντας σε όλους μας τους καλεσμένους μία ίδια τελευταία ερώτηση. Και παίρνουμε και ενδιαφέρουσες απαντήσεις. Τι είναι αυτό που κάνει έναν επιχειρηματία outlier;
Απόστολος
Ναι. Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Νομίζω ότι το πιο βασικό πράγμα είναι να το κάνεις όλο αυτό επειδή σου αρέσει. Νομίζω ότι υπάρχουνε πολύ πιο εύκολοι και πιο safe τρόποι να βγάλει κάποιος λεφτά. Ποτέ δεν είναι αυτό το motivation για να ξεκινήσεις μία τέτοια εταιρεία. Είναι τόσο μεγάλα τα ρίσκα που παίρνεις. Και μη βλέπουμε, ας πούμε, την Google και το Facebook. Υπάρχουνε πάρα πολλές εταιρείες που δεν φτάσανε τελικά σε αυτό το επίπεδο. Επομένως, το κάνεις επειδή σου αρέσει. Το success και το outcome είναι ένα by-product το οποίο θα συμβεί άμα κάνεις καλά αυτό που πρέπει να κάνεις. Επομένως, νομίζω ότι το base line είναι to enjoy, to enjoy the ride και ασφαλώς, πράγματα όπως το execution, η ομάδα, η αγορά είναι τεράστιας σημασίας. Και όλα αυτά χρειάζονται όλα. Είναι από τα πράγματα που χρειάζονται όλα. Δεν πρέπει να έχεις ένα από αυτά. Πρέπει να τα έχεις όλα, αλλά νομίζω είναι ο συνδυασμός όλων αυτών που δημιουργούνε τη μαγιά και μετά κάθε ιστορία είναι unique. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια συνταγή που μπορείς να αντιγράψεις. Και αυτή είναι και η ομορφιά του, έτσι; Είναι κάτι το οποίο το ανακαλύπτεις και εξελίσσεται.
Παναγιώτης
Πολύ ωραία απάντηση. Απόστολε, σε ευχαριστούμε πολύ.
Απόστολος
Παναγιώτη, σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Παναγιώτης
Ακούσατε τον Απόστολο Ατσαλάκη, συνιδρυτή και CEO της Pnoe. Ευχαριστούμε που ήσασταν μαζί μας σε αυτό το επεισόδιο του Outliers. Η παραγωγή έγινε από το The Great Podcast Project. Για να μη χάσετε κανένα επεισόδιο της σειράς, κάντε εγγραφή μέσα από το site μας στο outliers.gr ή σε όποια άλλη πλατφόρμα ακούτε τα podcasts. Είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης. Τα λέμε στο επόμενο επεισόδιο.