Εισαγωγή
Για να ξεκινήσεις κάτι καλό πρέπει να επιλέγεις την πιο απλή οδό. Γιατί καμιά φορά, η ενδεχόμενη πολυπλοκότητα –να προσπαθείς να τ’ αντιμετωπίσεις όλα με τη μία– μπορεί να σε παραλύσει. Καλώς ήρθατε στο Outliers από την Endeavor Greece. Το podcast αφιερωμένο στους επιχειρηματίες που μετασχηματίζουν ολόκληρες αγορές και αλλάζουν το αφήγημα της επιχειρηματικότητας. Κάθε εβδομάδα μιλάμε με τους ανθρώπους πίσω από τις πιο επιτυχημένες startup σε Ελλάδα κι εξωτερικό και μαθαίνουμε πώς σκέφτονται και πώς αξιολογούν ρίσκα και αποφάσεις. Μέσα από το δικό τους ταξίδι και τις ευκαιρίες που βλέπουν στον κλάδο τους ανακαλύπτουμε τι κάνει έναν επιχειρηματία Outlier. Είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης, διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece. Στο σημερινό επεισόδιο έχουμε καλεσμένους τον Αργύρη Κανίνη και τον Μάριο Σταυρόπουλο, ιδρυτές της Softomotive. Η Softomotive είναι μία από τις πρώτες εταιρείες που εισήλθαν στην περιζήτητη αγορά του Robotic Process Automation (RPA), δηλαδή τη ρομποτική αυτοματοποίηση διεργασιών. Το RPA είναι ένα λογισμικό που δίνει τη δυνατότητα σε οργανισμούς κι εταιρείες ν’ αυτοματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες και μονότονες διεργασίες κι έτσι οι εργαζόμενοί τους να απασχολούνται με πιο παραγωγικές και δημιουργικές δραστηριότητες. Το 2018 η Softomotive έλαβε χρηματοδότηση 25.000.000 δολαρίων από την Grafton Capital, έναν από τους μεγαλύτερους γύρους χρηματοδότησης που έχει ανακοινώσει ελληνικό startup. Έχει ήδη γραφεία σε Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Ινδία και Νότια Κορέα και σημαντικούς πελάτες, όπως η JP Morgan. Το 2020 η Microsoft ανακοίνωσε την εξαγορά της Softomotive σε μία συμφωνία-ρεκόρ για το ελληνικό οικοσύστημα. Ο Αργύρης και ο Μάριος μίλησαν για τις νέες διαστάσεις που έφερε η συγχώνευσή τους με τη Microsoft και για την επιρροή που θα έχει τα επόμενα χρόνια η ρομποτική αυτοματοποίηση διεργασιών στο εταιρικό περιβάλλον. Τέλος, μοιράστηκαν το όραμά τους να μπορεί ο καθένας να γίνει citizen developer, δηλαδή να δημιουργεί επιχειρηματικές εφαρμογές χωρίς ειδικές γνώσεις προγραμματισμού. Η συνέντευξη έγινε εξ αποστάσεως.
Παναγιώτης Καραμπίνης
Γεια σου, Μάριε. Γεια σου, Αργύρη.
Αργύρης Κανίνης
Γεια σου, Παναγιώτη. Χαιρόμαστε που σε ξαναβλέπουμε.
Παναγιώτης
Χαιρόμαστε πολύ που είστε μαζί μας. Να ξεκινήσουμε. Κατ’ αρχάς, κοντεύουμε να κλείσουμε έναν χρόνο από τη στιγμή που η Softomotive πουλήθηκε στη Microsoft. Θα ήθελα να μας πείτε πώς είναι αυτός ο χρόνος, πώς έχει περάσει αυτός ο χρόνος που κοντεύουμε να κλείσουμε. Νομίζω σε έναν μήνα κλείνουμε έναν χρόνο.
Μάριος Σταυρόπουλος
Ήταν μια πολύ έντονη χρονιά, όπου γίνανε πάρα πολλά πράγματα, πάρα πολύ γρήγορα και υπό συνθήκες εξόχως προβληματικές. Δηλαδή μιλάμε για μια ομάδα, η οποία ουσιαστικά εντάχθηκε στο προσωπικό της Microsoft και σε ένα πλαίσιο διαδικασιών και δραστηριοτήτων και δημιουργήθηκε ένα εκτεταμένο δίκτυο συνεργασιών ανάμεσα στην υπάρχουσα ομάδα και στις υπόλοιπες ομάδες της Microsoft και όλα αυτά χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να δούμε τους ανθρώπους με τους οποίους δουλεύουμε, να ταξιδέψουμε, να τους δούμε face to face και να αποκτήσουμε μια στοιχειώδη οικειότητα. Παρ’ όλα αυτά, είναι εντυπωσιακό πώς αυτό το πράγμα λειτούργησε (έχει να κάνει βεβαίως και με το culture των δύο πλευρών, το οποίο ήταν εντυπωσιακά συμβατό) και τα πράγματα μπόρεσαν να κινηθούν πολύ γρήγορα και με πολύ καλό αποτέλεσμα. Αλλά από εκεί και πέρα άμα είναι να μπούμε στο τι έγινε και πώς έγινε θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες. Αργύρη, φαντάζομαι θα έχεις κι εσύ πολλά να πεις από την πλευρά του commercial, περισσότερο.
Αργύρης Κανίνης
Όση ώρα απαντούσες προσπαθούσα να κάνω ένα playback στο μυαλό μου, να θυμηθώ ακριβώς που ήμασταν έναν χρόνο πριν. Οι αλλαγές είναι συγκλονιστικά μεγάλες. Δηλαδή, καταλαβαίνεις, Πάνο, ότι από εκεί που είσαι σε ένα mode growth, προσπαθείς να αντιμετωπίσεις τον ανταγωνισμό, να εφαρμόσεις τη στρατηγική σου, τώρα είναι ένας νέος κόσμος όπου η βαρύτητα ήταν στο πώς ο κόσμος θα εγκλιματιστεί περισσότερο (η πρώην ομάδα της Softomotive κι εμείς οι ίδιοι) στο περιβάλλον της Microsoft που, όπως είπε και ο Μάριος, υπήρχε μια κουλτούρα αρκετά κοντά. Δηλαδή το growth mind set για παράδειγμα που υπήρχε σε μια στάνταρ εταιρεία σαν τη Softomotive, υπάρχει και στη Microsoft παρά το μέγεθός της. Από την άλλη πλευρά, καταλαβαίνεις ότι οι δομές και η πολυπλοκότητα είναι πολύ μεγαλύτερες. Ήθελε αρκετό χρόνο και συζητήσεις, κι επαφές κι επικοινωνίες, σε μια πολύ δύσκολη περίσταση λόγω COVID, να υλοποιηθεί.
Παναγιώτης
Θέλετε να μας πείτε λιγάκι τις συναρμοδιότητές σας αυτή τη στιγμή μέσα στον καινούργιο ρόλο και στο καινούργιο σχήμα το οποίο έχει δημιουργηθεί; Τι κάνετε ο καθένας σας;
Μάριος
Αυτή τη στιγμή ουσιαστικά επειδή επρόκειτο για μια εταιρεία, μια startup εταιρεία, που είχε όλα τα departments, πολύ κοντά το ένα με το άλλο και αυτή τη στιγμή έχουν ενσωματωθεί μέσα στη Microsoft που είναι ένας τεράστιος οργανισμός, οπότε έχει διαχωριστεί το product, το κομμάτι του product με το κομμάτι του sales και του commercial. Εγώ προσωπικά ηγούμαι του product και ουσιαστικά είναι πλέον κάτι το οποίο νομίζω μπορεί να μας κάνει όλους πολύ χαρούμενους, εμένα προσωπικά με κάνει (και την ομάδα). Και αυτή τη στιγμή έχουμε μια ομάδα, η οποία στην Ελλάδα αναπτύσσει ένα product της Microsoft και μάλιστα όχι ένα οποιoδήποτε product, αλλά ένα product, το οποίο θα είναι πλέον κομμάτι των Windows. Μπορούμε να πούμε ότι ένα κομμάτι των Windows αναπτύσσεται από την ομάδα της Ελλάδας, εδώ πέρα της Αθήνας. Ο Αργύρης έχει το commercial κομμάτι, αλλά, Αργύρη, αυτά θα τα πεις εσύ καλύτερα.
Αργύρης
Ωραία, αντίστοιχα, όπως ο Μάριος έχει αναλάβει το κομμάτι του product, δηλαδή το προϊόν της Softomotive, όπως έχει ενσωματωθεί στο power domain της Microsoft, εγώ αντίστοιχα έχω αναλάβει το strategy κι αφετέρου το search execution στο κομμάτι του power domain, δηλαδή το πρώην προϊόν της Softomotive έχει ενσωματωθεί στο power platform της Microsoft και πιο συγκεκριμένα στο power domain. Όπως και τα περισσότερα προϊόντα που είναι καινούργια για τη Microsoft, έχουν μια περίοδο ωρίμανσης, για την οποία πρέπει να βγει μια πολύ συγκεκριμένη στρατηγική, του πώς θα πάρουν σταδιακά το κομμάτι της αγοράς που τους αναλογεί, αλλά και πώς θα ενσωματωθούν μέσα στις υπόλοιπες τεχνολογίες και στο value proposition της Microsoft. Άρα είναι δύο κατευθύνσεις. Η μία κατεύθυνση είναι το κομμάτι του strategy και το δεύτερο κομμάτι είναι ξεκάθαρα sales execution πάνω στο συγκεκριμένο προϊόν.
Παναγιώτης
Άκουσα ένα πολύ ωραίο quote από έναν επενδυτή σε RPA τεχνολογίες
Μάριος
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Καβάλα. Είμαι το ‘71, οπότε ξέρεις, η Καβάλα της δεκαετίας του ‘80 ήταν μια τελείως διαφορετική κατάσταση από την πραγματικότητα που ζούμε τώρα. Πρωτοήρθα σε επαφή με τους υπολογιστές, 13-14 χρόνων, που είχε ανοίξει ένα computer club, τα έλεγαν τότε, μαγαζιά που είχαν υπολογιστές και πήγαινες κι έπαιζες. Ήταν το πάθος μου οι υπολογιστές, από τότε που ήμουν έφηβος. Μετά σπούδασα στο τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και μετά, τελειώνοντας, εργάστηκα για ένα μικρό διάστημα στον ιδιωτικό τομέα αλλά μετά ξεκίνησα μια εταιρεία λογισμικού, τη Λίκνο Software, που ουσιαστικά επρόκειτο για software για web developers, το οποίο εκείνη την εποχή το πουλούσα μέσα από το internet. Ήταν κάτι πρωτόγνωρο, δεν το αντιλαμβανόταν πολύς κόσμος αυτό το πράγμα και το internet ήταν ένα καινούργιο πράγμα – μιλάμε για τις αρχές του 2000. Και μετά, κάποια στιγμή, το 2005, ξεκίνησα τη Softomotive. Επομένως, είναι μια ιστορία 15 ετών. Ξεκίνησε πάλι σε ένα μοντέλο B to C, όπου υπήρχε κάποιο software που το κατέβαζε ο χρήστης και μπορούσε να το αγοράσει άμα του άρεσε. Κάποια στιγμή τα πράγματα αλλάξανε κι αρχίσαμε να βλέπουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον, μέσα από τη μικρή ομάδα που είχε δημιουργηθεί, ότι υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρείες ν’ ακολουθήσουν αυτή την τεχνολογία. Φυσικά είναι ένα τελείως διαφορετικό παιχνίδι το B to C από το B to Β. Οπότε εκεί είναι το σημείο όπου ενώσαμε τις δυνάμεις μας με τον Αργύρη και μετατρέψαμε την εταιρεία από B to C σε B to Β.
Παναγιώτης
Η ιδέα η αρχική, Μάριε, είμαστε ακόμα στην περίοδο που υπάρχει ακόμα η αρχική ιδέα, ποια είναι; Πώς προέκυψε το Robotic Process Automation; Πώς κατάφερες ν’ αναπτύξεις την τεχνολογία;
Μάριος
Ο όρος RPA προέκυψε πολύ αργότερα, όταν πλέον αυτή τεχνολογία μπήκε μέσα στον κόσμο των επιχειρήσεων, αλλά ξεκίνησε ως ένα εργαλείο για τον χρήστη. Για να μπορεί ν’ αυτοματοποιεί αυτά που έκανε στην καθημερινότητά του και να μπορεί να τα κάνει αυτόματα. Αυτό, τόσο απλά.
Παναγιώτης
Αργύρη, εσύ πριν από τη Softomotive, με τι ασχολιόσουν; Πού έχεις γεννηθεί κατ’ αρχάς, πού έχεις μεγαλώσει;
Αργύρης
Έχω γεννηθεί κι έχω μεγαλώσει εδώ, Αθήνα. Όπως και ο Μάριος, διαπίστωσα κι εγώ πολύ νωρίς το πάθος με τους υπολογιστές. Οπότε όλο ξεκίνησε στο γυμνάσιο προς λύκειο, όπου άρχισα να ανακαλύπτω τους υπολογιστές εκείνης της εποχής, και παρ’ όλο που όλοι ξεκινάμε με παιχνίδια, άρχισα να καταλαβαίνω ότι έχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον ν’ αρχίσεις να παίζεις με αυτό το πράγμα και να προγραμματίζεις. Τελείωσα κι εγώ το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, τη σχολή Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκανα μετά ένα μεταπτυχιακό, στο Manchester, στο τώρα University of Manchester, αλλά τότε ήταν κλασικό πολυτεχνείο του Manchester, σε software engineering, information systems engineering, ήτανε το MA. Και μετά, παρ’ όλο που πάντα φλέρταρα στο μυαλό μου με την ιδέα της επιχειρηματικότητας, ξεκίνησα να εργάζομαι. Αρχικά έχοντας ομάδες που έφτιαχναν προϊόν –Singular Logic για παράδειγμα– και μετέπειτα πέρασα σε ρόλους πιο εμπορικούς, στην Q&R, στη Newsphone, στη Velti. Παρακολούθησα και όλο το story τότε, πώς μια εταιρεία αρχίζει ν’ αναπτύσσεται, να παίρνει funding, να μπαίνει στο χρηματιστήριο και όλη αυτή η ανάπτυξη που μπορεί να έρθει όταν ανταγωνίζεσαι διεθνώς - και πάντα με τον Μάριο είχαμε τη διάθεση να συνεργαστούμε. Η ευκαιρία δόθηκε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας όταν καταλάβαμε ότι το RPA είναι κάτι το οποίο έχει πολύ μεγάλο potential. Έτσι έφερα εγώ το κομμάτι της γνώσης των enterprises και του Β to B. Ο Μάριος είχε μια πολύ δυνατή υποδομή, ένα εξαιρετικό προϊόν και μια πολύ δυνατή υποδομή στο B to C και δουλέψαμε πάνω σε αυτό το πλάνο με την ιστορία που ακολούθησε.
Παναγιώτης
Αργύρη, με τον Μάριο γνωρίζεστε από το πανεπιστήμιο. Ήσασταν συμφοιτητές; Πώς έχει προκύψει η επαφή;
Αργύρης
Ναι, από το πανεπιστήμιο, από πολλά χρόνια. Έτσι κι αλλιώς είχαμε μια φιλική σχέση όλα αυτά τα χρόνια, ε, και μετά –όπως ήταν φυσικό– καταλήξαμε στη συνεργασία.
Παναγιώτης
Αργύρη, είχες κάποιες ενδείξεις ότι το RPA, όντας μέσα στην αγορά και μέσα στις μεγάλες εταιρείες, τις πολυεθνικές, θα γίνει μια μεγάλη επιτυχία και γι’ αυτό κοίταξες προς αυτόν τον χώρο; Πώς προέκυψε το ενδιαφέρον σου για τον χώρο;
Αργύρης
Όχι τόσο πολύ πριν τη συνεργασία, όσο κατά τη διάρκεια με τον Μάριο. Δηλαδή εγώ, όταν ήμασταν σε κάποιες συζητήσεις για το τι μπορούμε να κάνουμε, διαπίστωσα ότι το RPA έχει πολύ μεγάλο potential εφόσον βγει από τον χώρο του B to C. Δηλαδή, ήταν ξεκάθαρο αυτό που έκανε έτσι κι αλλιώς και το RPA μεγάλο. Ήταν η συνειδητοποίηση ότι πλέον τα business processes, τα οποία πάντα όλα τα μεγάλα enterprises θέλουν να κάνουν optimize - υπάρχει πάντα μια διάθεση σε όλα τα enterprises να κάνουν optimization και να κόψουν κόστη. Μια συνεχής προσπάθεια να κάνουν τα πράγματα καλύτερα. Και σε αυτή ακριβώς την προσπάθεια το RPA έκανε ένα break in. Δηλαδή έδωσε τη δυνατότητα του μεγάλου efficiency με παράλληλη μείωση κόστους. Αλλά στην πορεία αποδείχτηκε ότι το efficiency ήταν απείρως σημαντικότερο της μείωσης κόστους που η επικέντρωση έγινε εκεί. Στο να κάνεις καλύτερα τα processes. Να μπορείς να τα εκτελέσεις πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά ήταν αυτό που είχε το μεγαλύτερο βάρος. Πολλοί ξεκίνησαν με την υπόσχεση ότι θα κοπούν κόστη (και όντως μπορούν να περιοριστούν τα κόστη). Όμως είναι απείρως σημαντικότερο ότι τις διαδικασίες μπορείς να τις εκτελέσεις αποτελεσματικά χωρίς λάθη και στην πορεία να τις βελτιώσεις. Τις τεκμηριώνεις και με δεδομένη την τεκμηρίωση βρίσκεις ευκαιρίες για optimization. Παράλληλα, να μην τις εκτελούν άνθρωποι τις επαναλαμβανόμενες βαρετές διεργασίες που εκτελούνται σε έναν χώρο εργασίας. Σίγουρα εκτελούνται πιο σωστά – ο άνθρωπος δεν είναι φτιαγμένος να επαναλαμβάνει πράγματα συνεχώς χωρίς να κάνει λάθη και φυσικά χωρίς να τον διακόπτει κανείς. Ήταν τόσο ξεκάθαρο ότι θα είχε άμεση απήχηση μαζί με τον εύκολο τρόπο ν’ αποδείξει κανείς το value που δίνει το RPA διότι μπορεί κανείς να πάει πολύ γρήγορα ένα process, να το αυτοματοποιήσει και να δείξει τα αποτελέσματά του. Ο συνδυασμός του οφέλους, που είναι πολύ μεγάλο, με την πολύ γρήγορη απόδειξή του, είναι κάτι το οποίο δημιουργεί συνθήκες αλματώδους ανάπτυξης του χώρου.
Παναγιώτης
Κατ’ αρχάς, δεν μπορώ να σκεφτώ πώς είναι το B to C στο RPA. Θα έχει ενδιαφέρον να μας πεις λιγάκι ποια ήταν τα πρώτα βήματα της ανάπτυξης στο solution που φτιάξατε. Ποιες είναι οι διαφορές, φαντάζομαι είναι άπειρες, του να κάνεις focus B to C από το να κάνεις focus σε B to Β. Πώς αναπτύχθηκε η τεχνολογία αρχικά και πώς προσπαθούσε να βοηθήσει το B to C το RPA – που δεν ήταν RPA τότε;
Μάριος
Ακριβώς, τα πρώτα βήματα είναι πάρα πολύ απλά. Για να ξεκινήσεις κάτι καλό είναι να επιλέγεις την πιο απλή οδό. Γιατί καμιά φορά, η ενδεχόμενη πολυπλοκότητα –να προσπαθείς να τ’ αντιμετωπίσεις όλα με τη μία– μπορεί να σε παραλύσει. Η αρχή ήταν ότι κάθισα μπροστά από έναν υπολογιστή για κάποιους μήνες κι έφτιαξα ένα πρόγραμμα. Τόσο απλό. Κάθισα μετά άλλη μια εβδομάδα κι έφτιαξα ένα web site. Το έβγαλα λοιπόν το web site, κατέβαζες το πρόγραμμα – ήταν και διαφορετικές οι συνθήκες τότε, για να πούμε την αλήθεια, ήταν το 2005.
Παναγιώτης
Το πρόγραμμα τι έκανε;
Μάριος
Μπορούσες να περιγράψεις μια διαδικασία μ’ έναν απλό τρόπο, μ’ ένα περιβάλλον. Μπορούσες να περιγράψεις κάποια βήματα τα οποία έκανες με το χέρι. Δηλαδή, «τώρα ανοίγω αυτό το παράθυρο, μετά τραβάω στοιχεία από αυτή την εφαρμογή, μετά τα βάζω στο excel, μετά ανοίγω ένα web site». Όλο αυτό το πράγμα, μια ακολουθία βημάτων και αυτή η ακολουθία μετά να επαναλαμβάνεται. Να ζητήσεις να την ξαναπαίξει, κατά κάποιον τρόπο. Αυτό λοιπόν ήταν ο πρόδρομος του RPA, το οποίο μπορούσε να το χρησιμοποιήσει κάποιος στην καθημερινότητά του και να κάνει κάτι που θα έκανε επαναλαμβανόμενα με το χέρι, να το κάνει deligate σε αυτή την εφαρμογή.
Παναγιώτης
Είχε κάποιο practical application ή ήταν κάπως ένας developer κάθεται και φτιάχνει ένα πρόγραμμα από χόμπι ή από διάθεση για δημιουργία;
Μάριος
Όχι, είχε πολύ σημαντικό practical application και γι’ αυτό το αγόραζε ο κόσμος. Διότι απευθυνόταν σε ανθρώπους που δεν ήταν developers κι απλά κάνανε τη δουλειά τους στον υπολογιστή και με αυτό το πρόγραμμα μπορούσαν να φτιάξουν κάτι το οποίο θα μπορούσαμε πολύ απλουστευτικά να το αποκαλέσουμε πρόγραμμα. Ουσιαστικά να περιγράψουμε μια διαδικασία κάποια βήματα κι αυτά τα βήματα μετά να γίνονται αυτόματα.
Παναγιώτης
Τη στιγμή που παίρνετε την απόφαση να μπει ο Αργύρης μέσα στην ομάδα και να αλλάξει στρατηγική, σε τι μεγέθη βρισκόταν η εταιρεία; Ποια ήταν τα major accomplishments;
Μάριος
Υπήρχε μια εφαρμογή, η οποία ήταν γνωστή σε ένα κοινό χρηστών και ήταν δημοφιλής σε αυτό το συγκεκριμένο κοινό και αυτό που έγινε ήταν ότι μας προσέγγιζαν εταιρείες και θέλανε να χρησιμοποιήσουν τη δική μας τεχνολογία. Αυτό το πράγμα απαιτούσε μια διαφορετική αντιμετώπιση. Δηλαδή όταν μιλάς με εταιρείες και οργανισμούς υπάρχουν άλλες απαιτήσεις, σε ό,τι αφορά το support. Σε ό,τι αφορά το sales sighting, σε ό,τι αφορά όλες τις διαδικασίες του procurement. Πράγματα βασικά που δεν έχεις αυτή την ανάγκη στο B to C. Εκεί είναι πιο απλά τα πράγματα.
Αργύρης
Εκτός από όλο αυτό που περιέγραψε ο Μάριος, χρειάζεται κι ένα συγκεκριμένο language, με το οποίο μιλάς στα enterprises στο business και άρα ναι, πρέπει ν’ αλλάξεις κι εσύ και να φέρεις και κόσμο, ο οποίος να το γνωρίζει αυτό. Σε κάποια πράγματα, ναι, κάνεις educate την ομάδα, αλλά σίγουρα πρέπει να βρεις τις ομάδες που να έχουν αυτή την κατεύθυνση και άρα να μπορούν να μιλήσουν αυτή τη γλώσσα που περιμένει μια εταιρεία κι όχι ένας consumer.
Παναγιώτης
H μετατροπή του προϊόντος και του solution και η προσαρμογή τους σε B to B ήταν κάτι το οποίο χρειάστηκε χρόνο; Χρειάστηκε επένδυση; Φαντάζομαι ότι πρέπει το προϊόν να άλλαξε.
Αργύρης
Θα μιλήσει και ο Μάριος περισσότερο γι’ αυτό, για το πώς, αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτό που διαπιστώσαμε αρκετά νωρίς –το θυμάμαι ακόμα, όταν είχα γυρίσει από την πρώτη έκθεση που πήγαμε εκτός Ελλάδος, σε μια RPA εκδήλωση, τότε (δεν ήταν κάποια μεγάλη εκδήλωση, ακόμα μεγάλωνε το RPA)– ήταν ότι κάτι πρέπει ν’ αλλάξει στο προϊόν. Δηλαδή κάτι πρέπει ν’ αλλάξει για να μπορέσει ν’ ανταποκριθεί στις ανάγκες του business, όπου περιμένουμε, εκτός του να κάνει τη δουλειά, και μια σειρά από άλλα features, όπως είναι το governance, το security και δοσμένα με έναν συγκεκριμένο τρόπο γιατί δεν αρκεί μόνο να υπάρχουν. Πρέπει να είναι δοσμένα και με συγκεκριμένο τρόπο. Οπότε, σίγουρα και αυτό είναι ένα κομμάτι ωρίμανσης και του προϊόντος και της εταιρείας και του offering.
Μάριος
Εμείς ξεκινήσαμε με ένα πρόγραμμα που ονομαζόταν WinAutomation και ουσιαστικά το πρόγραμμα που έχει όλη τη βασική τεχνολογία και είναι και αυτό το οποίο, αυτή τη στιγμή, έχει ένα κομμάτι του Power Automate στη Microsoft. Όταν λοιπόν έγινε αυτή η μετάβαση και βάσει αυτού που περιέγραψε ο Αργύρης φτιάξαμε το ξαδελφάκι, το enterprise ξαδελφάκι του. To Mason, το process robot, το οποίο ήταν η ίδια τεχνολογία, η ίδια βάση εμπλουτισμένο με μια σειρά από features, τα οποία χρειάζονται σε ένα enterprise περιβάλλον.
Παναγιώτης
Το focus σας στο BFSI, στον τραπεζικό κλάδο δηλαδή και στον χρηματοοικονομικό κλάδο ξεκινάει από την αρχή, πηγαίνουμε κατευθείαν global; Ποια ήταν τα διλήμματα και τα λάθη ή λύσεις τα οποία βρήκατε;
Αργύρης
Σημαντική ερώτηση. Θα σου πω λοιπόν κάποια πράγματα που ήταν πολύ σημαδιακά, πολύ σημαντικά για κάποιες αποφάσεις. Κατ’ αρχάς, όσο καλούς κι έμπειρους πωλητές να πάρεις (ακόμα περισσότερο στα πρώτα βήματα, αλλά πάντα) ειδικά τους στρατηγικούς πελάτες να τους βλέπεις από κοντά. Οπότε, επίσης, αυτό που ήταν ένα πολύ μεγάλο μάθημα κι άλλαξε κι εμάς, άλλαξε και την εταιρεία ήταν όταν πήραμε το αεροπλάνο για πρώτη φορά και πήγαμε από κοντά να δούμε τον μεγαλύτερό μας πελάτη, τότε. Τη μεγαλύτερη τράπεζα στον κόσμο. Οπότε, εκεί μπορέσαμε να δείξουμε πιο εύκολα τη δέσμευση της εταιρείας προς τον οργανισμό και άρα να κλείσουμε το deal που κυνηγούσαμε. Από την άλλη πλευρά, ήρθαμε σε πολύ στενότερη επαφή με τις ανάγκες ενός οργανισμού στον χώρο του banking. Ήταν ότι κι εμείς προσαρμοστήκαμε στη γλώσσα του banking καλύτερα και το προϊόν πήρε κάποια πράγματα απ’ όλο αυτό – καθαρά για τον χώρο του banking αλλά και καθαρά για το πώς στήνεις ένα προϊόν το οποίο θα σερβίρει ένα service of excellence σε έναν μεγάλο οργανισμό. Οι αποφάσεις μας και το focus βοηθήθηκε από αυτό. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, υπήρχαν και πολλοί παράγοντες, οι οποίοι μας οδηγούσαν στο ν’ αποσπαστούμε από το focus σε ένα industry. Και το σημαντικότερο είναι ότι δεν ήταν μόνο το banking στο RPA, το οποίο ωφελούνταν από αυτή την τεχνολογία. Στην πραγματικότητα, το RPA έχει τους cases σε departmental level. Δηλαδή εξυπηρετεί συγκεκριμένες περσόνες που τις βρίσκεις σε όλους τους οργανισμούς. Δηλαδή το final, το accounting department, έχει συγκεκριμένες ανάγκες που δεν διαφέρουν και πολύ (αν αυτό είναι σε banking, σε tech cos, σε insurance, σε manufacturing, ή σε healthcare, ή οπουδήποτε αλλού. Οπότε, επειδή οι πελάτες ήταν εκεί το δύσκολο εκείνη τη στιγμή ήταν πού θα κάνεις focus (και σε επίπεδο εταιρείας, σαν industry, αλλά και σε επίπεδο μεγέθους εταιρείας). Γιατί μην ξεχνάμε ότι υπήρχαν κι ανταγωνιστές εκείνη τη στιγμή – και σε επίπεδο γεωγραφίας. Οπότε αυτό ήταν κάτι το οποίο εξελισσόταν όπως εμείς κάναμε interpret τα αποτελέσματα που βλέπαμε στην πράξη και την αγορά.
Παναγιώτης
Παρ’ όλα αυτά, νομίζω ότι το banking sector ήταν από τα πρώτα που έσπευσαν να ενσωματώσουν και να δεχτούν transformation στα process τους. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος και κάνατε εσείς focus σε αυτό ή… πώς έχει προκύψει αυτό;
Αργύρης
Το Banking και Insurance sector ήταν από τα πρώτα που είχε ασχοληθεί ενδελεχώς με το να κάνει optimize τα processes. Γενικά με διάφορες μεθόδους είχε αποφασίσει να τα κάνει optimize και μετά να τα κάνει outsource και offshore σε μέρη με χαμηλό εργατικό κόστος ώστε να εκτελούνται όσο γίνεται πιο φτηνά. Άρα ήταν από τους πρώτους οργανισμούς που είχαν ασχοληθεί με τα business processes και καταλάβανε πρώτα από τα υπόλοιπα sectors ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μια τεχνολογία, η οποία μιλάει ακριβώς σε αυτό που τους πονάει. Γι’ αυτό ήταν και οι πρώτοι, οι οποίοι αγκάλιασαν την τεχνολογία και οι πρώτοι που την έβαλαν σε λειτουργία.
Παναγιώτης
Υπάρχουν κι άλλοι οργανισμοί, πολλές εταιρείες, πολλοί ανταγωνιστές, οι οποίοι έχουν μπει στο RPA και δημιουργούν solutions. Kάποια από αυτά έχουν γίνει κι εξαιρετικά μεγάλες εταιρείες. Πώς θα έλεγες ότι συγκρίνεστε με αυτές; Ποια είναι τα competitive advantages ή πώς διαφοροποιηθήκατε; Πώς σπεύσατε να διαφοροποιηθείτε από αυτές τις εταιρείες;
Μάριος
Αυτό το οποίο διαφοροποιούσε τη Softomotive και ουσιαστικά ήταν κι ένας που κάνανε την εταιρεία ενδιαφέρουσα και ελκυστική για τη Microsoft είναι ότι είχαμε μια πολύ συγκεκριμένη στόχευση και επικέντρωση σε αυτό που ονομάζουμε citizen developer. Δηλαδή στο χρήστη ο οποίος δεν είναι developer, δεν είναι προγραμματιστής, αλλά είναι ένας business user με κάποιες πολύ βασικές γνώσεις και με τα κατάλληλα εργαλεία μπορεί να φτιάξει περίπου ό,τι θα έφτιαχνε ένας developer. Τα κατάλληλα, λοιπόν, εργαλεία πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένα για να απευθύνονται στον χρήστη αυτόν και στο τρόπο που σκέφτεται (και στον τρόπο που αντιλαμβάνεται) και αυτό ήταν κάτι που διαφοροποιούσε το δικό μας το προϊόν ως Softomotive. Ήταν ιδιαίτερα φιλικό στη χρήση και το προτιμούσε ο κόσμος, οι end users το προτιμούσαν για να φτιάχνουν τα δικά τους τα processes. Kι επειδή η Microsoft έχει μια επικέντρωση στον citizen developer, ειδικά το τμήμα του οργανισμού στο οποίο βρισκόμαστε τώρα, το CAT (το Citizen Application Platform όπως λέγεται) αυτό ήταν κάτι που ήρθε και ταίριαξε πάρα πολύ. Από εκεί και πέρα, βεβαίως, ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο και ήταν κι ένας από τους πολλούς λόγους οι οποίοι μας οδήγησαν στην απόφαση να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ουσιαστικά και να γίνουμε κομμάτι της Microsoft, είναι ότι ο χώρος της αυτοματοποίησης, έτσι όπως εξελίσσεται, διευρύνεται όλο και περισσότερο. Βλέπουμε λοιπόν ότι αναλυτές, όπως η Gartner, μιλάνε για την τάση του hyper automation, η Forrester αντίστοιχα για iPaaS process automation, τα οποία αποτελούν τη μετεξέλιξη του RPA και ουσιαστικά μιλάμε για τον συγκερασμό πολλών τεχνολογιών, οι οποίες έχοντας σαν βάση και σαν κεντρικό άξονα το RPA, προσφέρουν επιπλέον value στη λύση την οποία προσφέρεις στον πελάτη. Για να καταφέρεις λοιπόν να προσφέρεις ένα portfollio όλων αυτών των λύσεων, οι οποίες να λειτουργούν όλες μαζί, πρέπει αναγκαστικά να είσαι ένας μεγάλος οργανισμός. Δεν μπορεί ένας point vendor, είτε μεγάλος, είτε μικρός, να προσφέρει το σύνολο των τεχνολογιών που χρειάζεται για να πας την αυτοματοποίηση ένα επίπεδο πιο πέρα. Και υπ’ αυτή την έννοια η Microsoft είναι πολύ καλά τοποθετημένη απέναντι στον ανταγωνισμό στον τομέα της αυτοματοποίησης.
Παναγιώτης
Μας ανέφερες στην αρχή της εισαγωγής σου, Μάριε, ότι από εδώ και πέρα το product σας θα είναι κομμάτι των Windows. Θα ήθελες να μας περιγράψεις λίγο, για εμάς που είμαστε ενδεχομένως εκτός του χώρου, τι ακριβώς σημαίνει αυτό πρακτικά ή πώς αλλάζει το offering της Microsoft τη δική σας τεχνολογία και γιατί έχει σημασία και για τη χώρα;
Μάριος
Αυτό είναι κάτι το οποίο δουλευόταν για αρκετό διάστημα και ανακοινώθηκε δημόσια τον προηγούμενο μήνα στο Ignite Conference και ουσιαστικά αυτό που συμβαίνει είναι ότι το WinAutomation, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει μετασχηματιστεί και ονομάζεται Power Automate Desktop πλέον προσφέρεται δωρεάν σε όλους τους χρήστες και σαν επόμενο βήμα είναι ότι στις επόμενες εκδόσεις των Windows θα είναι αυτό που ονομάζουμε in boxable. Θα είναι μια εφαρμογή, η οποία θα βρίσκεται μέσα στα Windows, όπως είναι το Paint, όπως είναι διάφορες εφαρμογές, οι οποίες πηγαίνουν μαζί με τα Windows. Αυτό φυσικά αποτελεί μια πολύ σημαντική εξέλιξη από πολλές πλευρές. Πρώτον, ότι τα Windows πλέον αποκτάνε μια τεχνολογία αυτοματοποίησης, δηλαδή είναι ένα λειτουργικό με το οποίο πλέον όχι μόνο μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου, αλλά μπορείς και να περιγράψεις πώς κάνεις τη δουλειά σου, έτσι ώστε να την κάνει το λειτουργικό για σένα. Ένα πολύ σημαντικό βήμα σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της τεχνολογίας. Αλλά, μετά, από εκεί και πέρα και από πλευράς άμα θες της χώρας της τεχνολογίας, είναι αυτό το πράγμα που ουσιαστικά πλέον έχουμε ένα κέντρο στην Ελλάδα που παράγει προϊόν της Microsoft και μάλιστα παράγει ένα component που είναι κομμάτι των Windows.
Παναγιώτης
Υπάρχουν κι άλλα μέρη στον κόσμο που παράγουν αυτό το προϊόν; Είναι στην Ελλάδα μόνο; Χρησιμοποιούν και τον κόσμο στις άλλες πόλεις;
Μάριος
Το συγκεκριμένο προϊόν, το Power Automate Desktop, αναπτύσσεται αποκλειστικά στην Ελλάδα, αποτελεί κομμάτι του ευρύτερου προϊόντος που ονομάζεται Power Automate, το οποίο αναπτύσσεται σε Ελλάδα, Παρίσι και Redmont, το οποίο φυσικά με τη σειρά του αποτελεί κομμάτι της ευρύτερης οικογένειας που ονομάζεται Power Platform. Αλλά σε ό,τι αφορά το Power Automate Desktop, το οποίο είναι το component που θα βγαίνει στα Windows αναπτύσσεται αποκλειστικά στην Ελλάδα.
Παναγιώτης
Το impact που έχει ένα τέτοιου είδους deal για την Ελλάδα; Για ποιο λόγο είναι καλά νέα για το οικοσύστημα; Ποια πιστεύετε ότι ήταν τα ripple effects ενός τέτοιου deal για τη χώρα; Από πρακτικά, actually ότι θα μεγαλώσει το κομμάτι του RPA και το manufacturing ενός product στην Ελλάδα, έως και τα δευτερογενή, ενδεχομένως, ή τα τριτογενή effects.
Μάριος
Άμα προσπαθήσω να σκεφτώ την αντίληψη που είχαμε περί επιχειρηματικότητας και τεχνολογίας το 2005, όταν ξεκινούσε η Softomotive, η Ελλάδα ήταν μια έρημος όπου αυτά τα πράγματα δεν υπήρχε περίπτωση να φανταστεί κάποιος. «Σιγά μη φτάσουμε ποτέ στο σημείο να έχουμε τέτοια εμπλοκή στην παγκόσμια εξέλιξη και στην παγκόσμια τεχνολογική κοινότητα». Κι όμως, σιγά σιγά προχωρήσαμε και το πράγμα πηγαίνει προς το καλύτερο. Πιστεύω ότι θα έχουμε όλο και περισσότερο τέτοια μηνύματα και τέτοια δείγματα αποτελεσματικότητας. Ο δεύτερος άξονας είναι ότι έχουμε πλέον ένα κέντρο, όπως συμβαίνει σε παρόμοιες περιπτώσεις, όπου άνθρωποι θα μπορέσουν να έρθουν και είτε να χτυπήσουν μια καριέρα μέσα σε μία διεθνή εταιρεία (στην οποία για να το κάνουν αυτό θα έπρεπε να πάρουν το βαλιτσάκι τους και να σηκωθούν να πάνε στην Αμερική, ενώ τώρα μπορούν να το κάνουν μένοντας στην Ελλάδα) είτε επίσης, κι αυτό είναι σημαντικό, ότι μπορεί να περάσουν άνθρωποι, οι οποίοι να δούνε πράγματα, να μάθουνε, να προσφέρουν στην εταιρεία και μετά από μερικά χρόνια, θέλοντας να κάνουν μια στροφή στην καριέρα τους, να μπούνε και να εμβολιάσουν μια νέα προσπάθεια με μια εμπειρία και με μια οπτική που απέκτησαν μέσα σε έναν χώρο που, πάλι, για να την αποκτήσουν σε άλλη περίπτωση θα έπρεπε να μαζέψουν τα μπογαλάκια τους και να πάνε στην Αμερική. Νομίζω ότι αυτοί είναι οι δύο άξονες. Δεν ξέρω, Αργύρη...
Αργύρης
Δεν θα τα έλεγα πολύ διαφορετικά, απλά να το δώσω λίγο από τη δική μου οπτική. Εγώ βλέπω δύο πολύ σημαντικά οφέλη, εκτός βέβαια από το boost, στο ηθικό-εσωτερικό boost, Σημαντική είναι η ψυχολογία σε οτιδήποτε γίνεται αλλά σίγουρα deal με εταιρείες αυτού του μεγέθους δίνουν μία απόδειξη ότι οι ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας έχουν κάτι να πούνε στο διεθνές στερέωμα και άρα αξίζουν την προσοχή επενδυτών από το εξωτερικό. Και δεύτερον, που είναι αυτό που είπε και ο Μάριος, ότι σίγουρα για να μεγαλώσει το οικοσύστημα της Ελλάδας χρειάζεται ανθρώπους οι οποίοι να έχουν εκτεθεί σε αυτό το διεθνές περιβάλλον, το ανταγωνιστικό, και να ξέρουν πώς μπορείς να περάσεις από τα διάφορα στάδια growth. Αυτό είναι κάτι που δεν μαθαίνεται παρά μόνο στην πράξη και από τέτοιου είδους παραστάσεις και φυσικά ο κόσμος που είναι μέλος όλων αυτών αποτελεί ένα pool που θα βοηθήσει το ελληνικό οικοσύστημα στο ν’ αναπτυχθεί κατ’ αυτή την κατεύθυνση.
Παναγιώτης
Άλλαξε καθόλου η στρατηγική του integration και της συνεργασίας λόγω κορονοϊού; Δηλαδή, κατ’ αρχάς, είναι εντυπωσιακό ότι δεν έγινε καθόλου slow down το deal μέσα στο πρώτο lockdown, στην πιο αβέβαιη και risky περίοδο για την πανδημία, ανακοινώθηκε ένα deal το οποίο ήταν record breaking deal για την Ελλάδα. Αυτό από μόνο του είναι εντυπωσιακό αλλά αναρωτιέμαι εάν η πανδημία έχει επηρεάσει καθόλου και τη στρατηγική και την απόδοση της επένδυσης μέχρι στιγμής.
Μάριος
Μπορούμε να πούμε ότι από πλευράς digital transformation στην πραγματικότητα είχαμε μια επιτάχυνση, στο adoption των τεχνολογιών. Γενικότερα, από όλες τις επιχειρήσεις, το οποίο λειτούργησε θετικά φυσικά και στην περίπτωση της Microsoft. Πέρα βεβαίως από την αβεβαιότητα που υπήρχε στο πρώτο στάδιο, στο οποίο κανένας δεν ήξερε πώς αυτό το πράγμα θα εξελιχθεί. Από εκεί και πέρα είναι επίσης πολύ σημαντικό και στη δική μας την περίπτωση (και δεν κρύβω ότι μου κάνει πάρα πολύ μεγάλη εντύπωση προσωπικά, θετική εντύπωση) το πώς προσαρμόστηκε ένας τέτοιος οργανισμός μέσα σε μια περίοδο ημερών, ουσιαστικά, από μια λειτουργία που ο κόσμος πηγαίνει στο γραφείο και κάνει τη δουλειά του με ένα συγκεκριμένο τρόπο, στο work from home συνεχίζοντας τη λειτουργία και όλα τα project και ό,τι χρειάζεται να γίνει, απρόσκοπτα σαν να μην άλλαξε τίποτα. Είναι απίστευτη αυτή η προσαρμοστικότητα και το πώς είδαμε να εξελίσσεται αυτό το πράγμα.
Παναγιώτης
Θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας λίγο το δικό σας perspective για το πού πάει το industry και για ποιο λόγο έχει σημασία για την ανθρωπότητα και για την οικονομία η ανάπτυξη του RPA και το μέλλον του RPA;
Αργύρης
Κοίταξε, το RPA παίζει σίγουρα έναν πολύ μεγάλο ρόλο γιατί ενισχύει στη μορφή που εξελίσσεται (και δεν μιλήσαμε πολύ γι’ αυτό) τον citizen developer. Δηλαδή, ο citizen developer, που το εξηγήσαμε και πριν, είναι ένας εργαζόμενος που δεν είναι προγραμματιστής, αλλά μπορεί να χρησιμοποιήσει εργαλεία low code ή no code για να αυτοματοποιήσει ή να απλοποιήσει την καθημερινότητά του. Είναι αυτό το οποίο έρχεται. Άρα το RPA σίγουρα παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο ως, κι αυτό, ένα low code εργαλείο ή no code στο μέλλον που φυσικά (για να πιάσουμε ένα ένα και τα passwords) ενισχυμένο από την τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει τα πράγματα πολύ πιο εύκολα στο πώς θα περιγράψει κάποιος αυτό που θέλει να κάνει, ώστε το εργαλείο αυτό να το κάνει στην πραγματικότητα. Μας δείχνει την κατεύθυνση του μέλλοντος. Άρα, λοιπόν, βλέπουμε ένα μέλλον που έρχεται στο οποίο οι οργανισμοί, οι επιχειρήσεις, τα κέντρα παραγωγής, θα ζητάνε εργαζόμενους οι οποίοι θα κατέχουν αυτό το skill. Θα μπορούν να είναι εν δυνάμει citizen developers ή να κάνουν consume τα αποτελέσματα των citizen developers και άρα να είναι fluent σε αυτές τις νέες τεχνολογίες.
Μάριος
Σε σχέση με το μέλλον και το πώς κινούνται τα πράγματα, πλέον η Microsoft -και σαν αποτέλεσμα όλης της δουλειάς που έχει γίνει μέσα σε έναν χρόνο– πλέον είναι ένας αναγνωρισμένος παίκτης στο RPA. Έχει βγει πολύ πρόσφατα το RPA wave της Forrester που είναι ένα από τα σημαντικότερα reports, ένας από τους σημαντικότερους αναλυτές στον χώρο της τεχνολογίας, όπου η Microsoft με την πρώτη της συμμετοχή ουσιαστικά συμπεριλήφθηκε μέσα στους leaders του RPA, το οποίο αποτελεί μια πολύ μεγάλη επιτυχία και μια αναγνώριση της δουλειάς που έχει γίνει και της τεχνολογίας η οποία προσφέρεται από τη Microsoft. Από εκεί και πέρα ουσιαστικά αυτό που έχουμε σαν κατεύθυνση είναι αυτό το πράγμα να μπορέσουμε να το διαδώσουμε όσο γίνεται περισσότερο μέσω των Windows αλλά και μέσω του προϊόντος αυτού καθαυτού και στην commercial εκδοχή του και να γίνει το RPA πλέον ένα κομμάτι της καθημερινότητας για τον κάθε χρήστη. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα και αυτό είναι για το οποίο παλεύουμε καθημερινά.
Παναγιώτης
Είστε newly exited entrepreneurs και πάρα πολύ πετυχημένοι. Αντικειμενικά μιλώντας, κοιτώντας κάποιος το deal το οποίο έχετε κλείσει, είναι εξωπραγματικό, είναι outlier το performance σας. Οι δύο ερωτήσεις που προκύπτουν από αυτό: Τη μία την κάνουμε σε όλες τις συνεντεύξεις μας. Η πρώτη είναι: Κατ’ αρχάς, εσείς οι ίδιοι, κοιτώντας μπροστά, τι πλάνα έχετε; Κοιτάτε για επενδύσεις; Κοιτάτε για καινούργια πράγματα ή όχι ακόμα; Και το δεύτερο, τι πιστεύετε ότι κάνει έναν επιχειρηματία Οutlier;
Αργύρης
Σίγουρα ναι. 100%. Αυτήν τη στιγμή είμαστε και οι δύο πολύ υπερήφανοι που η τεχνολογία η συγκεκριμένη έχει μπει στην οικογένεια της Microsoft και πραγματικά η Microsoft μέσω αυτού έχει γίνει ένας leader στον συγκεκριμένο χώρο. Η προσωπική μου διάθεση είναι να μπορώ να βοηθήσω, με όποιους τρόπους μπορώ, στην ανάπτυξη του οικοσυστήματος στην Ελλάδα. Τώρα, η αλήθεια είναι ότι θα προσπαθήσω να απαντήσω το δεύτερο, για τους Οutliers, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια συνταγή σε αυτό το πράγμα. Δηλαδή, νομίζω ότι γενικά το focus πρέπει να είναι στο πώς θα ξεχωρίσεις σε αυτό το οποίο κάνεις. Όταν διαλέγεις κάτι το οποίο ναι, έχει μεγάλη απήχηση –ή σε διαλέγει– να μην έχεις στο μυαλό σου ότι θα γίνεις Οutlier αλλά στην πραγματικότητα να έχεις στο μυαλό σου το πώς αυτό που έχεις βάλει στόχο θα το πετύχεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να προσαρμόζεσαι ανάλογα με το πώς αλλάζουν οι συνθήκες και να είσαι πάντα μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Παναγιώτης
Μάριε, δικά σου σχέδια και τι κάνει έναν επιχειρηματία Οutlier.
Μάριος
Φυσικά θεωρούμε και οι δύο χρέος μας να βοηθήσουμε και να συμμετάσχουμε στην ελληνική κοινότητα και στο ελληνικό οικοσύστημα, με όποιον τρόπο μπορούμε. Είτε με επενδύσεις, είτε με το να προσπαθούμε να μεταφέρουμε και να βοηθήσουμε ανθρώπους οι οποίοι θέλουν εν πάση περιπτώσει κάποιου είδους συμβουλές ή οτιδήποτε. Από κει και πέρα, το τι κάνει έναν επιχειρηματία Οutlier –πάλι θα συμφωνήσω με τον Αργύρη– δεν υπάρχει συνταγή. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Αυτό το οποίο είναι σημαντικό θα έλεγα ότι είναι focus στα fundamentals. Επειδή πολλές φορές είναι εύκολο να χαθείς μέσα στην πολυπλοκότητα ενός μεγάλου πράγματος στο οποίο βρίσκεσαι – σε μια αγορά, σε έναν ανταγωνισμό όπου ο καθένας λέει τα δικά του, που υπάρχει μια πολυφωνία που πολλές φορές σε μπερδεύει, είναι σημαντικό ν’ αναγνωρίσεις ποια είναι τα fundamentals σε μια εταιρεία και πού ακριβώς πρέπει να εστιάσεις. Δηλαδή, ένα καλό προϊόν, ένα καλό execution, λίγα πράγματα, απλά πράγματα, στα οποία άμα δώσεις τη βαρύτητα μετά τ’ άλλα θα έρθουν από μόνα τους.
Παναγιώτης
Αργύρη, Μάριε, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ και συγχαρητήρια για τη λαμπρή πορεία που έχετε μέχρι στιγμής προδιαγράψει. Ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας.
Αργύρης
Κι εμείς ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Μάριος
Εμείς ευχαριστούμε, Πάνο, για την πρόσκληση.
Επίλογος
Ακούσατε τον Μάριο Σταυρόπουλο και τον Αργύρη Κανίνη, ιδρυτές της Softomotive. Ευχαριστούμε που ήσασταν μαζί μας σε αυτό το επεισόδιο του Outliers. H παραγωγή έγινε από το The Greek Podcast Project. Για να μη χάσετε κανένα επεισόδιο της σειράς, κάντε εγγραφή, subscribe, μέσα από το site μας, στο outliers.gr, ή σε όποια άλλη πλατφόρμα ακούτε τα podcast σας για να σας έρχονται αυτόματα κάθε εβδομάδα. Εγώ είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης. Τα λέμε στο επόμενο επεισόδιο.