Episode 9
Season 4

Kostas Tzoumas, Data Artisans: The journey from Ioannina to the acquisition by Alibaba

Kostas Tzoumas
Kostas Tzoumas
Co-founder & CEO, Data Artisans

"The obstacle to the company's growth rate was the speed at which I able to learn."

Please accept Marketing Cookies to watch this video.

About the speaker

Kostas Tzoumas was the co-founder and CEO of Data Artisans, a data startup based in Berlin founded in 2014 and acquired by Alibaba Group in 2019. data Artisans commercialized the open-source Apache Flink software, originally developed at a research project in TU Berlin, before becoming one of the leading platforms for real-time data stream processing platforms. Before co-founding Data Artisans, Kostas was a PhD and postdoc researcher in database systems. Kostas shares his entire journey with us, from the early stages of establishing the company to its acquisition. He discusses the impacts of stress and how he personally dealt with it, while emphasizing the importance of mental health, particularly in the business world.
 

Show notes

What makes an entrepreneur outlier?
I never studied it. I simply did the best I could every time I had a problem. Perhaps it is closely connected to the idea behind the business. In other words, why did this company emerge? Was it a real problem deeply experienced by someone who wanted to solve it? Or were they simply looking for something to engage with? I believe that, ultimately, this matters.

A book he is reading this period:
The Beginning of Infinity
- David Deutsch

A series that he is watching:
Curb Your Enthusiasm - Larry David

Transcript

Παναγιώτης Καραμπίνης
Γεια σου, Κώστα.
Κώστας Τζούμας
Γεια σου, Παναγιώτη.
Παναγιώτης
Σε ευχαριστούμε πάρα πολύ που είσαι μαζί μας. Είναι ένα exciting story. Εγώ είμαι πολύ ενθουσιασμένος που είσαι μαζί μας. Γιατί, ενώ έγινε πριν κάποια χρόνια, τώρα, το exit που έχεις κάνει στην εταιρεία σου δεν θα έλεγα ότι είναι και το πιο γνωστό tech story στη χώρα. Είμαι όμως και για δεύτερο λόγο πολύ excited. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε... Το podcast το φιλοξενεί το Endeavor Greece γραφείο. Οπότε, είμαστε και στα γραφεία της Endeavor και είμαι πολύ excited για αυτό, γιατί το θέλαμε καιρό και περιμέναμε να τελειώσει το γραφείο.
Κώστας
Τέλεια.
Πααγιώτης
Άρα, είσαι ο πρώτος...
Κώστας
Είμαι ο πρώτος.
Παναγιώτης
Είσαι το πρώτο podcast μας στο γραφείο μας.
Κώστας
Ωραία.
Παναγιώτης
Και hopefully και τα υπόλοιπα. Είσαι ο founder της Data Artisans, σωστά; Θες να μας πεις με δύο τρεις γραμμές, ξέρεις, να ξεκινήσουμε να βάλουμε λίγο το context της εταιρείας. Τι είναι η εταιρεία αυτή; Τι τεχνολογία είχε;
Κώστας
Αμέ. Ναι. Πριν κάνουμε την εταιρεία αυτή, εγώ έκανα... Το background μου είναι στην Πληροφορική. Έκανα διδακτορικό στις βάσεις δεδομένων και έκανα postdoc στο Βερολίνο. Ήμουνα στο πανεπιστήμιο και ήμουνα σε ένα γκρουπ, όπου είχαμε φτιάξει ένα σύστημα για επεξεργασία δεδομένων. Επεξεργασία large scale, big data ό,τι λέγανε τότε. Και αυτό ήτανε open-source. Και με βάση αυτό το πρότζεκτ το ακαδημαϊκό τότε, μαζευτήκαμε ένα μεγάλο μέρος της ομάδας και φτιάξαμε την Data Artisans. Αρχικά έτσι με ένα πολύ, ας πούμε, πολύ rough στόχο κάπως να φέρουμε στην αγορά κάποιες ιδέες, τις οποίες ως ακαδημαϊκοί πιστεύαμε ότι ήταν πολύ καλές. Τότε είχε πρωτοβγεί το Hadoop, αν θυμάσαι. Πολλοί άνθρωποι που ήταν έτσι στις βάσεις δεδομένων, λέγανε «Πω πω. Σίγουρα μπορούμε να φτιάξουμε ένα σύστημα καλύτερο από το Hadoop». Και πολλοί προσπαθήσανε και όντως βγήκανε πολλά συστήματα και εμείς, ουσιαστικά, είχαμε φτιάξει ένα από αυτά. Ήτανε ένα open-source σύστημα. Open-source σημαίνει ελεύθερο λογισμικό. Στα ελληνικά σημαίνει ότι είχε μια άδεια με την οποία μπορούσε ο καθένας να το χρησιμοποιήσει δωρεάν. Και χωρίς κάποιο περιορισμό.
Παναγιώτης
Να πάμε ένα βήμα πιο πριν. Να πάμε λίγο πίσω στα παιδικά σου χρόνια, πίσω στο πού γεννήθηκες. Είσαι μεγαλωμένος... Γεννήθηκες στα Ιωάννινα.
Κώστας
Στα Γιάννενα, ναι.
Παναγιώτης
Πες μας λιγάκι για τα παιδικά σου χρόνια. Πώς ήταν; Πώς ξεκίνησε όλο αυτό το journey, που σε οδηγεί στο Βερολίνο και σε οδηγεί στην Data Artisans;
Κώστας
Ναι. Κοίτα, εγώ μεγάλωσα στα Γιάννενα. Είχα έτσι από μικρός, νομίζω, το σύνδρομο του καλού μαθητή. «Αυτός είναι καλός μαθητής». Τώρα, μεγαλώναμε στην Ελλάδα, μας λέγανε «Πρέπει να πας να σπουδάσεις αυτό και αυτό». Δεν νομίζω ότι είχα κάποτε, κάποια ιδέα συγκεκριμένη του τι ήθελα να κάνω. Μας λέγανε τότε, θυμάσαι... Υπήρχε η Ιατρική, υπήρχε, ξέρω εγώ, ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, υπήρχανε κάποια άλλα, και αυτό ήταν το καλό πράγμα να πάει να σπουδάσει το παιδάκι. Τέλος πάντων, αυτό έκανα και εγώ. Σίγουρα δεν ήξερα καλύτερα. Και κάπως έτσι το ένα οδήγησε στο άλλο. Σίγουρα αυτό που ήτανε πολύ... Που θυμάμαι εμένα να μου κάνει εντύπωση με την Πληροφορική τότε, ήταν ότι ήτανε κάτι πολύ global. Δηλαδή αν σπούδαζες Πληροφορική και μιλούσες αγγλικά, μπορούσες να πας να δουλέψεις σχεδόν σε όλον τον κόσμο... Χωρίς να μάθεις τη γλώσσα. Οπότε και εγώ έκανα ένα έτσι μικρό ταξίδι. Πήγα στη Δανία, πήγα στην Αμερική και κατέληξα στο Βερολίνο. Για διάφορους λόγους. Και καριέρα, και η πόλη πολύ ενδιαφέρουσα... Και κάπως έτσι.
Παναγιώτης
Βοήθησέ μας να καταλάβουμε, γιατί είναι και εντυπωσιακό το ακαδημαϊκό σου path, έτσι; Είναι μέχρι PhD. Πώς ξεκινάει; Σπουδάζεις στην Ελλάδα και φεύγεις για το Βερολίνο; Ποιο είναι το ακαδημαϊκό path;
Κώστας
Το ακαδημαϊκό path ήταν ότι σπούδασα στην Ελλάδα.
Παναγιώτης
Πού;
Κώστας
Στο Πολυτεχνείο στην Αθήνα. Και μετά πήγα και έκανα διδακτορικό στη Δανία, στο Aalborg University, λέγεται, που είχε ένα έτσι δυνατό Τμήμα Βάσης Δεδομένων. Πέρασα κάποιον χρόνο κατά τη διάρκεια του διδακτορικού μου στην Αμερική, σε ένα πανεπιστήμιο στο Maryland, και στη Microsoft Research, και μετά έκανα postdoc στο Βερολίνο, που επίσης σχεδόν μόλις είχε αρχίσει ένα πολύ δυνατό γκρουπ με βάσεις δεδομένων.
Παναγιώτης
OK. Πώς συνδέεται το postdoc; Φαντάζομαι ότι κάπου εκεί προκύπτει...
Κώστας
Και κάπου εκεί, ακριβώς, προέκυψε η ιδέα. Εκεί ήτανε ήδη ο co-founder μου, που ήταν ο CTO της εταιρείας και δούλευε στο πρότζεκτ. Η ιδέα, ουσιαστικά, ήτανε αρχικά να φέρουμε κάποιες από τις ιδέες που ξέραμε εμείς από τις βάσεις δεδομένων στον χώρο των big data. Και μετά κάναμε και έτσι... Έγινε και ένα μικρό έως μεγάλο pivot στην τεχνολογία, όπου την κάναμε για streaming data. Streaming data σημαίνει ότι δεν περιμένεις να είναι τα δεδομένα αποθηκευμένα κάπου σε μια βάση δεδομένων, αλλά, ουσιαστικά, όσο παράγονται και κουνιούνται, που λέμε, μπορείς να κάνεις ερωτήσεις πάνω στα δεδομένα, οι οποίες σου δίνουν απαντήσεις...
Παναγιώτης
Real-time.
Κώστας
Που είναι συνεχείς. Ναι, οι απαντήσεις επίσης συνέχεια αλλάζουνε. Όπως έρχονται καινούρια δεδομένα συνεχώς, έτσι συνεχώς αλλάζει η απάντηση.
Παναγιώτης
Και πώς αυτό... Τι καινοτομία είχε; Ποιο ήταν το... Γιατί ξαφνικά, και βλέποντας κανείς την εταιρεία, έχετε πολύ δυνατούς πελάτες, right; Και μπορώ να καταλάβω ποιοι χρειάζονται real time data και πώς αλλάζει όλη η αγορά, right; Και οι εταιρείες πλέον έχουν streaming services, το Uber, όλα αυτά. Βοήθησέ μας λίγο να καταλάβουμε την τεχνολογία, πόσο καινοτόμα ήταν, και πώς καταφέρατε εσείς να την αναπτύξετε.
Κώστας
ΚΩΣΤΑΣ: Ναι. Εμείς μόλις είχαμε κάνει την εταιρεία. Είχαμε πάρει ένα seed funding. Είχαμε έτσι την τεχνολογία, είχαμε ένα πάτημα και ψάχναμε να βρούμε ένα καλό use case. Και θυμάμαι τότε, ότι ναι, OK, τα data analytics σε static data ήταν προφανώς ένα πολύ καλό use case, αλλά ήδη υπήρχαν αρκετοί παίχτες εκεί μέσα. Και αυτό που μας έφερε το use case, αυτή είναι αστεία ιστορία τώρα, ήτανε αρκετά... Μας το φέρανε οι ίδιοι οι πελάτες. Οπότε, τι είχε συμβεί; Είχαμε αρκετή συνεργασία με το πανεπιστήμιο τότε, και υπήρξε ένας φοιτητής, ο οποίος είχε φτιάξει ένα μικρό prototype πάνω στο σύστημα για streaming data. Το οποίο δεν δούλευε, δηλαδή έβγαζε λάθος απαντήσεις. Οπότε, δεν πρέπει να το χρησιμοποιήσεις για κάτι, ωραία; Και πήραμε ένα μήνυμα από μια από τις μεγαλύτερες γαλλικές telecommunication companies, ότι «Χρησιμοποιούμε αυτό το σύστημα in production». Και λέμε «Αποκλείεται. Πρέπει να τους πάρουμε τηλέφωνο τώρα και να τους πούμε να σταματήσουνε». Και επικοινωνήσαμε μαζί τους και μας είπανε «Μην ανησυχείτε, ξέρουμε ότι δεν δουλεύει. Χρησιμοποιούμε μόνο τα πράγματα που δουλεύουνε. Απλά έχουμε χρησιμοποιήσει ό,τι υπάρχει εκεί έξω σε open-source και δεν είναι αρκετά καλά». Οπότε, και εκεί πέρα πήραμε, ας πούμε, μια δύσκολη απόφαση, να επικεντρωθούμε εντελώς σε αυτό το use case. Γιατί όντως ό,τι υπήρχε τότε εκεί έξω σε open-source δεν ήτανε αρκετά καλό. Και ναι, από κει και πέρα επικεντρωθήκαμε σε αυτό.
Παναγιώτης
Είναι ένα story το οποίο γεννιέται μέσα στο πανεπιστήμιο...
Κώστας
Ναι, ναι.
Παναγιώτης
Και νομίζω ότι όλο αυτό...
Κώστας
Ναι. Είναι spinoff πανεπιστημιακό.
Παναγιώτης
Είναι κάτι το οποίο και εμείς εδώ στην Ελλάδα προσπαθούμε να το κάνουμε λίγο nail και crack. Υπάρχουνε και κάποια stories τα οποία είναι πολύ... Από ερευνητικά κέντρα συνδεδεμένα με πανεπιστήμια...
Κώστας
Είναι, ναι.
Παναγιώτης
Δηλαδή έχουμε και κάνα δύο τέτοια πολύ δυνατά stories. Έχουμε και στο podcast μας. Ο Αιμίλιος ο Χαλαμανδάρης από την Innoetics, είναι ένα από αυτά. Η Think Silicon είναι ένα επίσης. Πόσο βοήθησε το πανεπιστήμιο; Μένει για κάποια χρόνια μες στο πανεπιστήμιο το business ή φεύγετε κατευθείαν, κάνετε spinout; Το ‘14 ξεκινάει η εταιρεία.
Κώστας
Το ‘14 ξεκινάει η εταιρεία.
Παναγιώτης
Ποια είναι τα πρώτα βήματα; Και πότε γίνεται αυτό που, ξέρεις, υπάρχει ένα switch ή ένα turning point που είμαστε πλέον κανονικό startup, είμαστε εκεί έξω; Ποιο είναι αυτό;
Κώστας
Ψάχναμε όσο ήμασταν στο πανεπιστήμιο για κάποιον καιρό, ψάχναμε για funding. Αρκετά δύσκολο. Είχαμε δυσκολευτεί πολύ. Και εγώ είχα δυσκολευτεί πάρα πολύ. Ήμουνα 29 χρονών. Δεν είχα ξαναδουλέψει, δεν είχα κάνει κάποια άλλη δουλειά και ήτανε δύσκολο. Δηλαδή οι VC... Δεν ήμασταν appealing to the VCs. Ήμασταν πολύ μικροί.
Παναγιώτης
First-time founders...
Κώστας
First time founders... Δεν υπήρχε ακόμα enterprise software expertise στην Ευρώπη. Τώρα σίγουρα τα πράγματα είναι καλύτερα. Έχουμε ακούσει... Έχω ακούσει πράγματα του τύπου “Is there any adult in the company?”
Παναγιώτης
Oh, my God! Στα 29, έτσι;
Κώστας
Ναι, ναι. Οπότε, γενικά ήταν αρκετά δύσκολο όλο αυτό το πράγμα. Πάλι η λύση ήρθε από έναν χρήστη του λογισμικού. Γενικά, πάντα η λύση ερχόταν από το product, σε όλα αυτά τα προβλήματα.
Παναγιώτης
Το οποίο είναι το καλό, νομίζω, του open-source. Το να το αφήνεις σε ένα community...
Κώστας
Ναι, ακριβώς.
Παναγιώτης
Αλλά... Παρακαλώ.
Κώστας
Και υπήρχε μια εταιρεία στο Βερολίνο, η οποία έψαχνε να βρει κάτι να χρησιμοποιήσει σαν alternative του Hadoop και δεν έβρισκε τίποτα, και άρχισε να χρησιμοποιεί ένα research prototype ενός πανεπιστημίου. Δηλαδή πρέπει να είσαι λίγο desperate για να το κάνεις αυτό, σαν μια εταιρεία in production, έτσι; Και έτσι ήρθα σε επαφή μαζί τους και ήρθα σε επαφή με τον CEO της εταιρείας. Η εταιρεία λέγεται ResearchGate. Υπάρχει ακόμα. Και ο CEO τους έγινε ο μέντοράς μου, ας πούμε, και αυτός είναι που με βοήθησε πάρα πολύ, πάρα πολύ. Και τότε, και από τότε...
Παναγιώτης
Στο process όλο.
Κώστας
Ναι, ναι. Σε όλα τα χρόνια. Μέχρι το τέλος, μέχρι το τέλος.
Παναγιώτης
Το ‘14, ποια είναι η πρώτη στιγμή, γιατί όπως είπα και πριν, έχετε ένα πελατολόγιο το οποίο είναι πραγματικά εντυπωσιακό, ποια είναι η πρώτη στιγμή που αρχίζετε και φέρνετε, κάνετε onboard πολύ σημαντικούς πελάτες και βλέπεις ένα traction, το οποίο OK, μπορεί να έχω τώρα κάτι, το οποίο είναι world class και μπορεί να έχω στα χέρια μου ένα μεγάλο success story.
Κώστας
Ναι, υπήρχε αυτή η στιγμή. Πελάτες δεν είχαμε, είχαμε χρήστες. Πήραμε άλλη μια πολύ δύσκολη απόφαση με το που αρχίσαμε την εταιρεία το 2014. Είπαμε ότι δεν θα σκεφτούμε καν το monetization για αρκετά χρόνια. Δηλαδή και Series A σηκώσαμε χωρίς monetization. Είχαμε απλά χρήστες του open-source software. Έτσι; Το οποίο και πάλι ήτανε λίγο... Εννοώ, OK, για Silicon Valley είναι OK. Τότε, στην Ευρώπη δεν ήτανε και το πιο digestible πράγμα για VCs. Αλλά υπήρξε μια στιγμή όπου, ναι, το είδαμε να πετάει. Υπήρξε μια στιγμή όπου άρχισε ο ένας χρήστης να φέρνει τον άλλον. Νομίζω ήτανε το Twitter πρώτα, Uber, μετά Netflix. Και κάπως άρχισε το πράγμα κάπως να παίρνει μια δικιά του ταχύτητα και μια δικιά του επιτάχυνση, ουσιαστικά, χωρίς εμείς να πρέπει να είμαστε από πίσω και να το σπρώχνουμε. Και τότε αρχίσαμε προφανώς και εμείς να φτιάξουμε ένα προϊόν on top of open-source και να κάνουμε και monetization. Ναι...
Παναγιώτης
Το ambition ποιο ήταν, όμως, πίσω από την επιλογή σας; Δηλαδή σας επέλεξε το Netflix για να καταφέρει να κάνει τι; Να κάνει πιο γρήγορα streaming;
Κώστας
Αυτές οι εταιρείες είχαν πολλά streaming δεδομένα. Είναι η φύση αυτών των εταιρειών, όπου τα δεδομένα έρχονται in real time, έτσι; Ουσιαστικά, ένα internet company είναι ένα feed real time δεδομένων, και μετά είναι τι κάνεις με αυτό. Όταν σεταριστεί ένα σύστημα που έχεις αυτά τα real time δεδομένα και μπορείς να κάνεις πράγματα πάνω σε αυτά, μετά υπάρχουνε πάρα πολλές ιδέες για το τι θα κάνεις σε αυτό. Ένα πολύ common use case ήτανε real time recommendations, real time recommending systems. Δηλαδή αυτό που θα σου πει το Netflix, ότι «Τώρα οι άνθρωποι βλέπουνε αυτά». Έτσι;
Παναγιώτης
Trending now.
Κώστας
Trending now. Ή, ας πούμε, η Alibaba με ένα e-commerce προϊόν θα σου πει ότι τώρα αυτά τα προϊόντα κάνουνε trend.
Παναγιώτης
Πώς καταφέρατε και αναπτύξατε μια τεχνολογία που έκανε compete σε global level; Τι πιστεύεις ότι οδήγησε εκεί;
Κώστας
Νομίζω, εκεί το πανεπιστημιακό background βοήθησε. Όταν κάνεις πανεπιστημιακή έρευνα, η έρευνα είναι σε global level. Δεν νομίζω ότι υπάρχει πανεπιστημιακή έρευνα σε local level. Το ambition μας ήταν σε global level, δηλαδή οτιδήποτε άλλο δεν ήταν ενδιαφέρον. Οπότε, νομίζω εκεί βοήθησε αυτό.
Παναγιώτης
Perfect. Έχοντας καταλάβει λίγο περισσότερο για την τεχνολογία σου, γιατί η αλήθεια είναι ότι δεν είναι εύκολο για κάποιον που είναι εκτός από αυτήν την τεχνολογία να καταλάβει...
Κώστας
Δεν είναι εύκολο, όχι.
Παναγιώτης
Ποια είναι ακριβώς τα use cases, ποιο είναι το catch εδώ, right;
Κώστας
Είναι σαν plumbing αυτή η τεχνολογία, έτσι; Είναι οι σωλήνες που περνάνε από κάτω...
Παναγιώτης
Ακριβώς.
Κώστας
Που είναι infrastructure.
Παναγιώτης
Ακριβώς. Γενικά, τα deep tech, data driven cases είναι πολύ δύσκολο... Να τα καταλάβει κάποιος.
Κώστας
Και αυτό ήταν πολύ deep down stuff η αλήθεια είναι, ναι.
Παναγιώτης
Έχεις... Ψάχνοντας, λοιπόν, για να προετοιμαστώ για το case, έχω κάποια σχόλια για την έρευνα αυτή. Το ένα είναι ότι το δικό σου digital footprint είναι αρκετά ισχνό. Είναι λες και είσαι under the radar σαν άνθρωπος. Το άλλο που μου έκανε εντύπωση είναι ότι δεν είναι πολύ clear... Στο Tech Crunch έλεγε ότι έχουν σηκώσει Series A, αλλά υπάρχουν φήμες ότι έχουν σηκώσει και Series B. Θες να μας κάνεις clear λίγο το τι έχετε σηκώσει, πόσα έχετε σηκώσει; Από ποιους επενδυτές;
Κώστας
Ό,τι λένε... Ό,τι λένε εκεί έξω. Δεν νομίζω ότι έχει τόση σημασία τελικά. Τι είχαμε σηκώσει, από ποιους επενδυτές, πότε...
Παναγιώτης
Τι είχατε σηκώσει; Από αυτά που κάνετε disclose τουλάχιστον.
Κώστας
Είχαμε κάνει disclose το seed round από τους b2v Partners...Πολύ, Πολύ αγαπημένος μου επενδυτής ο Florian. Ακόμα έχουμε συνεργασία. Και Series A από την Intel Capital.
Παναγιώτης
Amazing. Το οποίο είναι και το ένα πολύ δυνατό...
Κώστας
Corporate VC.
Παναγιώτης
Round. Πώς άλλαξε η πορεία μετά από αυτά τα rounds; Γιατί συνήθως, ξέρεις, μπαίνοντας... Αφήνοντας θεσμικούς επενδυτές να μπούνε μέσα στο path σου... Φέρνουνε και μια αυστηρότητα παραπάνω. Ένα path το οποίο είναι και λίγο προδιαγεγραμμένο. Μπαίνουν στο board σου. Πώς άλλαξε αυτή η πορεία;
Κώστας
Ναι... Για μας ήταν μονόδρομος. Δεν νομίζω ότι υπάρχει η πιθανότητα ή, τουλάχιστον, εγώ δεν το έχω δει ποτέ να έχεις, έτσι, ένα open-source infrastructure software, να θες να πας για τέτοιο scale χωρίς VC funding. Δηλαδή, εγώ προσωπικά δεν το σκέφτηκα ποτέ, ότι θα μπορούσε αυτή η εταιρεία να γίνει bootstrapped. Ούτε ήθελα και να ασχοληθώ με μια bootstrapped εταιρεία. Δεν λέω ότι είναι το ένα καλό και το άλλο κακό. Προφανώς. Απλά στο συγκεκριμένο case έτσι το δικό μας, ήταν αναγκαίο... Γιατί, ουσιαστικά, δεν υπήρχε κάποιος τρόπος να βγάλουμε λεφτά from the get-go... Ειδικά επειδή ήμασταν διδακτορικοί φοιτητές. Οπότε, σίγουρα μπήκε η εταιρεία σε μια πορεία, ότι αυτή η εταιρεία κάποια στιγμή θα κάνει exit, προφανώς. Αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτό το ξέραμε απ’ την αρχή, δηλαδή δεν υπήρχε καμία αμφιβολία για αυτό.
Παναγώτης
Το ‘19 γίνεται exit στην Alibaba.
Κώστας
Ναι.
Παναγιώτης
Μίλησέ μας λίγο. Πώς δημιουργήθηκε το περιβάλλον; Πώς τους γνωρίσατε; Τι συζητήσατε; Δώσε μας λίγο το context αυτού του exit.
Κώστας
Ναι. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που γίνανε όλα τα υπόλοιπα. Μια φορά μπήκα να δω τα abstracts ενός συνεδρίου, industrial συνεδρίου, και είδα μια ομιλία από έναν VP της Alibaba για το πώς χρησιμοποιούνε το software μας, το Apache flink, σε ένα scale το οποίο εμείς δεν είχαμε καν φανταστεί τότε. Και το είχαν αλλάξει κιόλας για να δουλέψει σε αυτό το scale. Και βρήκα αυτόν τον άνθρωπο στο LinkedIn... Και του ‘πα «Γεια». Και έτσι γνωριστήκαμε. Και του λέω «Καλά..»”, του λέω «Μα καλά, δεν μας είχατε πει τίποτα;» Δεν μας είχανε πει τίποτα... “You didn’t reach out.” Και μου λέει «Ήμουνα λίγο shy to reach out». OK... Και τέλος πάντων, εντάξει, μετά γνωριστήκαμε. Ήτανε by far the biggest users σε scale. Δουλέψαμε μαζί πολύ πολύ στενά και τελικά αποφασίσαμε, ναι... Αποφασίσαμε να γίνει αυτό το exit. Που ήταν έτσι, ένα πολύ product based exit. Δηλαδή η Alibaba ήθελε... Καταρχήν, χρησιμοποιούσε το προϊόν σε πάρα πολλά use cases, σε πάρα πολλά προϊόντα της. Και κατά δεύτερον, η Alibaba τότε είχε βλέψεις να έχει ένα τεχνολογικό impact στον κόσμο, όπως είχαν εταιρείες σαν την Google. Γιατί η Alibaba, η αλήθεια είναι, ήτανε μια πάρα πολύ μεγάλη εταιρεία σε financials, αλλά δεν είχε ακόμα αυτό το τεχνολογικό impact. Από τότε έχουν αλλάξει πολλά στον κόσμο και στα geopolitics, αλλά τότε η κατάσταση ήταν αυτή.
Παναγιώτης
Το deal ήταν μεγάλο. Ήτανε, είδα, πάνω από 100.000.000 δολάρια, right; Μπορείς να μας περιγράψεις λίγο το τι περιλάμβανε η συμφωνία; Όσα μπορείς να κάνεις disclose, φυσικά. Πόσο καιρό έμεινες εσύ σε αυτό; Ποιο είναι το impact; Να έρχεται ένας τόσο μεγάλος οργανισμός και να μπαίνει σε μια τεχνολογία, right; Και πόσο λειτουργεί σαν... Πόσο μεγάλωσε η ομάδα; Πόσο... Τα επόμενα χρόνια απ’ την εξαγορά, όσο έμεινες και όσο είσαι connected, τι impact είχε αυτή η εξαγορά;
Κώστας
Χαμός. Εγώ έμεινα περίπου 2,5 χρόνια μετά το exit, και η κύρια δουλειά η δικιά μου ήτανε, ουσιαστικά, να κάνω αυτούς τους δύο οργανισμούς κάπως να ενωθούνε. Αρκετά δύσκολο. Γεωγραφικά έτσι, πολύ μακριά. Πολύ διαφορετικές κουλτούρες. Αλλά από την άλλη ήτανε και όλοι έτσι άνθρωποι πολύ passionate για την τεχνολογία. Όλοι άνθρωποι με το κατάλληλο background και απ’ τις δυο πλευρές. Τέλος πάντων, έγινε αυτό που έγινε. Νομίζω ποτέ δεν είναι τέλεια αυτά τα πράγματα. Πάντα όταν παίρνεις ένα startup και πας να το βάλεις μέσα σε έναν μεγάλο οργανισμό, κάπου θα χτυπήσει.
Παναγιώτης
Και τις περισσότερες φορές είναι πολύ, πολύ, πολύ δύσκολο για τον founder.
Κώστας
Ναι, αλλά το καλό είναι ότι η τεχνολογία συνέχισε να υπάρχει. Η Alibaba έκανε invest στο open-source. Άλλες εταιρείες, competitors της Alibaba, η WS, κάνανε invest στο project, και αυτό ήταν OK. Οπότε, το σημαντικό για μένα είναι ότι το οικοσύστημα γύρω από την τεχνολογία συνέχισε και συνεχίζει να υπάρχει.
Παναγιώτης
Πόσα άτομα ήσασταν όταν πουληθήκατε στην Alibaba;
Κώστας
Ήμασταν περίπου 50-60 άτομα.
Παναγιώτης
Έχει μεγαλώσει αυτό τώρα; Έχει οδηγήσει σε growth της τεχνολογίας και των ανθρώπων που ασχολούνται σε αυτή μέσω του acquisition;
Κώστας
Έγιναν διάφορα πράγματα μετά το acquisition. Και μεγάλωσε αυτό και δημιουργήθηκε άλλο ένα spinoff από την τεχνολογία από το Apache Flink, το οποίο έκανε επίσης exit πρόσφατα στην Confluent. Άλλες εταιρείες κάνανε invest στο Apache flink, όπου προσέλαβαν πολλούς από αυτούς που ήτανε στους Data Artisans. Οπότε, γενικά υπάρχει ένα πολύ πολύ ζωντανό community, όχι μόνο απ’ την πρώην εταιρεία που συνδημιούργησα εγώ αλλά και πολλές άλλες τώρα. Ουσιαστικά, ναι, η τεχνολογία είναι μια από τις πιο mainstream τεχνολογίες στον κόσμο για αυτό το use case. Και συντηρείται και υποστηρίζεται από πολλές εταιρείες εκεί έξω.
Παναγιώτης
Εσύ δεν είσαι involved πλέον. Έφυγες.
Κώστας
Εγώ δεν είμαι involved, όχι. Πήρα κάποια χρόνια off. Ίσως για αυτό και το digital footprint μου να είναι χαμηλό, να είναι μικρό. Πήρα κάποια χρόνια off, γιατί ήταν όλο αυτό το πράγμα αρκετά αγχωτικό και αρκετά τραυματικό για μένα. Προφανώς ήτανε πάρα πολύ exciting και προφανώς το χάρηκα πάρα πολύ.
Παναγιώτης
Και είχε και reward αρκετά μεγάλο.
Κώστας
Ναι, και είχε και reward. Ήμουνα πολύ τυχερός. Αλλά υπάρχει έτσι και μια κούραση και ένα τραύμα πίσω από όλα αυτά, για το οποίο σπάνια μιλάμε στον χώρο, αλλά εγώ σίγουρα το έζησα και έχω περάσει τώρα κάποιον καιρό προσπαθώντας να το κάνω, έτσι, λίγο heal.
Παναγιώτης
Ήσουνα CEO...
Κώστας
CEO.
Παναγιώτης
Και δεν είχες κάποιον co-CEO. Ο co-founder σου...
Κώστας
CTO.
Παναγιώτης
CTO. Μίλησέ μας λίγο για αυτήν την εμπειρία. Γιατί όντως δεν μιλάμε πολύ για το experience ενός CEO, ενός founder. Σίγουρα είναι ένα δύσκολο journey. Σίγουρα έχει πάρα πολλά σημεία στα οποία νιώθεις πολύ vulnerable και πολύ... Να απειλείσαι από διάφορα πράγματα, σε επίπεδο που δεν το συνδυάζουμε, αλλά το livelihood, το survival της οικογένειάς σου, των ανθρώπων που είναι γύρω σου, μπορεί να είναι σε ρίσκο, right; Εγώ μπορώ να καταλάβω ότι το στρες είναι ένας πολύ δυνατός παράγοντας και πάντα εκεί. Μίλησέ μας λίγο για την εμπειρία σου σαν founder.
Κώστας
Εμένα ήτανε... Νομίζω, δεν ήμουνα καθόλου καλά οπλισμένος πριν αρχίσω αυτό το πράγμα. Δεν είχα δουλέψει στο corporate world καθόλου. Νομίζω σαν άνθρωπος σίγουρα έχω μια προδιάθεση στο άγχος και σίγουρα δεν είχα μάθει να μανατζάρω την ψυχολογία μου πολύ καλά. Δηλαδή αν το άρχιζα τώρα, πιστεύω θα είχα πολύ περισσότερα. Θα ήμουνα πολύ καλύτερα προετοιμασμένος. Ήμουνα 29 χρονών.
Παναγιώτης
Παιδί.
Κώστας
Παιδί. Ήταν αρκετά τραυματικό. Θυμάμαι την πρώτη φορά πριν πάω να μιλήσω σε κάποιον VC, ανέβασα 39°C πυρετό και πήρα τηλέφωνο για να το ακυρώσω. Οπότε, ναι. Υπάρχουνε δύσκολες αποφάσεις, οι οποίες είναι δύσκολες και δεν μπορεί κάποιος να τις αποφύγει. Το να πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα στο αν θα επιβιώσει η εταιρεία και στο αν κάποιοι άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους είναι πάρα πολύ δύσκολη απόφαση. Και δεν υπάρχει κάποιο τρίτο μονοπάτι εκεί πέρα. Είναι ή το ένα ή το άλλο. Και πολλές φορές οι άνθρωποι που είναι εκεί πάνω και παίρνουν αυτές τις αποφάσεις δεν έχουνε αρκετό support. Και αυτό προφανώς τους επηρεάζει πολύ ψυχολογικά. Για τη δικιά μου εμπειρία θα μιλήσω. Σίγουρα με επηρέασε πολύ ψυχολογικά. Σίγουρα ήτανε πάρα πάρα πολύ στρεσογόνο. Σίγουρα είχα ψυχοσωματικά. Και για μένα το πιο κύριο ήταν ότι αυτό μετά, σαν CEO, πολύ συχνά το μεταφέρεις και στην υπόλοιπη εταιρεία. Δηλαδή τελικά άσ’ τους τους CEO, δεν πειράζει. Ας μην περνάνε καλά. It’s okay, ξέρεις. Για αυτό επιλέγουνε να κάνουν αυτό. Αλλά τελικά αυτό μεταφέρεται σε όλους τους ανθρώπους που δουλεύουν στην εταιρεία.
Παναγιώτης
Ναι, ναι. Και ακούσια μπορεί, μερικές φορές. Δηλαδή...
Κώστας
Και ακούσια, ναι. Και ακούσια. Οπότε, για μένα αυτό είναι ένα πρόβλημα και πιστεύω ότι σαν industry μπορούμε... We can do better σε αυτό. Πιστεύω ότι αλλάζει προς το καλύτερο και θα αλλάξει προς το καλύτερο τα επόμενα χρόνια, αλλά σίγουρα το επίπεδο της συζήτησης στο tech industry για την ψυχική υγεία αυτών που συμμετέχουν στο industry, για μένα, είναι αρκετά χαμηλό. Υπάρχουνε πολλά easy wins εκεί πέρα.
Παναγιώτης
Ξεκάθαρα. Νομίζω, είμαστε τυχεροί. Φαίνεται να έχει μπει πολύ ψηλά στην ατζέντα το mental health. Έχει βοηθήσει πάρα πολύ ο COVID σε αυτό. Όλη η κατάσταση που έχουμε ζήσει. Είναι top of mind. Ότι είναι ίσως ένα σημείο που πρέπει η ανθρωπότητα να κάνει focus... Σε όλα τα επίπεδα. Αλλά και σίγουρα και στους founders. Ποια είναι τα στοιχεία που νομίζεις… τα πράγματα που είναι πιο στρεσογόνα για έναν founder; Γιατί πολλοί απ’ τους ακροατές μας δεν είναι founders. Νομίζω ότι η κατανόηση και το empathy προς τον founder είναι ένα κομμάτι της λύσης, right; Δεν είναι όλα personal και self-development για τον founder, αλλά είναι και το πώς όλα τα υπόλοιπα είναι στημένα. Δεν μπορείς να έχεις ένα board το οποίο είναι έτοιμο και σε περιμένει στη γωνία ή μια ομάδα που σε περιμένει στη γωνία ή οι stakeholders που σε περιμένουν στη γωνία. Άρα, υπάρχουνε σημεία που έχεις εσύ εντοπίσει ότι αυτά είναι εξαιρετικά στρεσογόνα;
Κώστας
Εγώ θυμάμαι ένα πρωί να πηγαίνω στη δουλειά και να σκέφτομαι ότι θα ήθελα να έχω έναν manager. Θα ήθελα πάρα πολύ να έχω έναν άνθρωπο ίσως να τον βρίσω και λίγο εκείνη τη στιγμή για αυτό που περνάω. Νομίζω ότι το κύριο πράγμα είναι, για μένα τουλάχιστον, είναι ότι αισθανόμουνα, και αυτό ήτανε και σε πολύ μεγάλο βαθμό δικό μου λάθος, αισθανόμουνα ότι δεν μπορώ να είμαι ευάλωτος. Δεν μπορούσα να είμαι ευάλωτος μπροστά στους επενδυτές μου. Δεν μπορούσα να είμαι ευάλωτος μπροστά στους υπαλλήλους μου. Δεν μπορούσα να είμαι ευάλωτος μπροστά στους πελάτες μου. Δεν μπορούσα να είμαι ευάλωτος μπροστά σε κανέναν. Και αυτό μόνο του δημιουργεί ένα στρες. Είναι σαν αυτό το Superhero Complex. Δηλαδή περιμένουμε από κάποιους ανθρώπους να είναι υπερήρωες και να μας οδηγήσουνε στη νίκη. Αλλά αυτό δεν υπάρχει.
Παναγιώτης
Ακριβώς.
Κώστας
Δεν υπάρχουνε αυτοί οι άνθρωποι. Είναι άνθρωποι. Δεν έχει βγει ποτέ κάποιο άρθρο στο Tech Crunch που να λέει «Αυτός ή αυτή έχει μια πολύ επιτυχημένη εταιρεία και by the way είναι και πολύ mentally stable, και κάνει και μια πολύ καλή ζωή, και έχει και πολύ καλό work-life balance». Αυτά τα πράγματα δεν τα κάνουμε celebrate. Και πάλι δεν... Για μένα, το κύριο θέμα είναι ότι αυτά τα πράγματα μετά μπαίνουν στο culture της εταιρείας. Δηλαδή επηρεάζουνε τον κάθε εργαζόμενο. Δεν είναι μόνο ο CEO ή ο CTO. Αυτό το άγχος που υπάρχει στο C-level και γενικά στο management θα επηρεάσει με κάποιον τρόπο όλη την εταιρεία. Ίσως ακούσια.
Παναγιώτης
Και eventually, νομίζω ότι μπορεί να έχεις αποχωρήσεις ή η ομάδα να χάσει τη συνοχή της, right; Γιατί όντως περνάει αυτό προς την υπόλοιπη ομάδα.
Κώστας
Ακριβώς. Στο βιβλίο που έχεις εκεί, στο “The Hard Thing about Hard Things”, λέει ότι το κύριο πράγμα που έμαθε στο ταξίδι ήτανε να μανατζάρει την ψυχολογία του.
Παναγιώτης
Τι συμβουλές θα έδινες σε founders αυτήν τη στιγμή που είναι εκεί έξω; Ενδεχομένως κάνουνε και οι ίδιοι struggle ή ξεκινάνε τώρα. Πώς μπορεί κάποιος να εφοδιαστεί καλά σε ένα τόσο δύσκολο journey; Γιατί νομίζω ότι υπάρχουνε πάρα πολλές λύσεις εκεί έξω. Υπάρχουνε πράγματα που μπορεί να κάνει ένας founder. Σίγουρα όλη η κοινωνία πρέπει να είμαστε πολύ πιο open, αλλά σαν founder τι θα έκανες διαφορετικά;
Κώστας
Ναι. Εντάξει, δεν δίνω συμβουλές. Δεν θεωρώ ότι μπορώ να δώσω generic συμβουλές. Νομίζω υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλύτερα equipped να το κάνουν αυτό από μένα. Εγώ σίγουρα αυτό το πράγμα που ένιωσα ήτανε ότι όλη η ταχύτητα της ανάπτυξης της εταιρείας, το bottleneck της ταχύτητας ανάπτυξης της εταιρείας, ήτανε η ταχύτητα με την οποία εγώ μαθαίνω. Αυτό ήταν το bottleneck. Οπότε...
Παναγιώτης
Μαθαίνεις τι; Σαν manager.
Κώστας
Τη δουλειά. Ναι, σαν manager. Οπότε, το να... Όταν το κατάλαβα αυτό, μετά τα πράγματα γίνανε και λίγο πιο εύκολα. Γιατί μπορούσα να το πω, μπορούσα να το καταλάβω, μπορούσα να το επικοινωνήσω. Ήτανε, έτσι, σημαντική στιγμή για μένα.
Παναγιώτης
Και να ζητήσεις βοήθεια σε συγκεκριμένα πράγματα.
Κώστας
Ναι. Το να ζητάς βοήθεια, ας πούμε, ήτανε κάτι στο οποίο εγώ ήμουνα πάρα πολύ κακός. Το να μπορείς να πάρεις initiative και να ζητήσεις βοήθεια πιστεύω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό. Εγώ είχα, ας πούμε, αυτό το Superhero Complex πάρα πολύ. Να προσπαθώ να τα κάνω όλα μόνος μου. Το οποίο ούτε πολύ καλά αποτελέσματα βγάζει ούτε ομάδες καλές φτιάχνει. Δηλαδή το να μπορείς, έτσι, να ρίξεις τον εγωισμό και να ζητήσεις βοήθεια είναι πολύ σημαντικό. Πολύ σημαντικό.
Παναγιώτης
Πώς βλέπεις όλη αυτήν την εξέλιξη την τεχνολογική που γίνεται αυτήν τη στιγμή; Με την τεχνητή νοημοσύνη. Πολλά exciting developements. Πάρα πολλά concerns. Την ίδια στιγμή. Πώς το αξιολογείς; Πώς το κάνεις approach;
Κώστας
Ναι, για να δούμε τι θα γίνει. Εγώ είμαι ακριβώς εκεί, «Για να δούμε τι θα γίνει». Νομίζω είναι... Αλλάζει τόσο γρήγορα και είναι τόσο γρήγορο που...
Παναγιώτης
Είμαστε ξεκάθαρα σε pivotal moment αυτήν τη στιγμή, έτσι;
Κώστας
Ή και όχι. Αλλά αισθάνομαι πως ναι. Αλλά μπορεί και όχι... Αλλά... Οπότε, μου είναι δύσκολο να πω κάτι για αυτό, γιατί ναι, από τη μια βλέπεις, ας πούμε, βγαίνουνε τεχνολογίες που τις βλέπεις και λες «Ουάου». Δηλαδή εγώ είχα να πω τέτοιο «Ουάου» από όταν είδα το Google για πρώτη φορά σαν consumer, έτσι; Από την άλλη υπάρχουν και πολλές τεχνολογίες που είπαμε «Ουάου» και μετά δεν προχώρησαν. Για να δούμε. Εννοώ, νομίζω ότι είναι πάρα πολύ πολύπλοκο και σε συνδυασμό με την γεωπολιτική κατάσταση, που είναι τόσο fragile ή το κάνει ακόμα πιο πολύπλοκο. Οπότε, εγώ είμαι λίγο στη φάση «Για να δούμε».
Παναγιώτης
Υπάρχουνε πράγματα που σε κάνουνε λίγο πιο excite; Δηλαδή κάποιες εξελίξεις τεχνολογικές; Κάποια areas;
Κώστας
Σίγουρα στο AI. οι εξελίξεις που γίνονται. Δεν νομίζω αυτό το πράγμα ότι θα είναι μια φούσκα. Για να δούμε. Αλλά, αν όντως δεν είναι μια φούσκα, σίγουρα η δυνατότητα να παράγουμε σχεδόν σκέψη μπορεί να αλλάξει πολλά πράγματα. Δεν είμαι ειδικός. Δεν είμαι expert σε αυτό το πράγμα, καθόλου. Αισθάνομαι για παράδειγμα ότι αυτήν τη στιγμή, για το mental health που μιλούσαμε πριν, έτσι, το mental health support είναι ένα γιγαντιαίο privilege. Μπορούν να το έχουν άνθρωποι οι οποίοι ζούνε σε πολύ συγκεκριμένα μέρη, βγάζουν πολύ συγκεκριμένα λεφτά. Μπορεί το A.I. να δώσει ένα μικρό mental health support σε ανθρώπους και σε μέρη στα οποία δεν φτάνει αυτήν τη στιγμή; Μακάρι. Δεν ξέρω. Μακάρι.
Παναγιώτης
Το path της Data Artisans ήταν όλο open-source.
Κώστας
Όλο open-source.
Παναγιώτης
Και αναρωτιέμαι, μιας και μιλάμε και προσπαθούμε να καταλάβουμε λίγο τι σε κάνει excite και για την τεχνολογία, και να κάνουμε λίγο tap στο μυαλό σου. Πώς κάνεις... Τι είναι τα benefits μιας εταιρείας και μιας τεχνολογίας να είναι open-source; Και πώς σκέφτεσαι; Θα είναι η επόμενή σου κάτι τέτοιο; Πώς βλέπεις σήμερα το open-source, μετά από όλη αυτήν την εμπειρία;
Κώστας
Ναι. Καταρχήν, η Data Artisans δεν ήταν 100% open-source. Ήτανε open core, το λέγαμε τότε. Δηλαδή, υπήρχε προϊόν που ήτανε closed-source, το οποίο αυτό ήτανε το revenue stream, που καθότανε πάνω από το open-source. Υπάρχουνε και εταιρείες που είναι 100% open-source. Η Data Artisans δεν ήταν μια από αυτές. Νομίζω ότι εξαρτάται. Δηλαδή αν ξαναήμουν 29 και ξαναέκανα την Data Artisans, θα την ξαναέκανα ακριβώς έτσι, γιατί αν είσαι 29 χωρίς καμία εμπειρία, κάπως πρέπει να βγάλεις εκεί έξω το προϊόν σου. Υπάρχουνε πολλοί... Και το open-source ήτανε ένας πάρα πολύ καλός τρόπος για να το κάνεις αυτό. Τώρα μιλάμε, έτσι, εντελώς πεζά, με marketing όρους για το open-source. Προφανώς υπάρχει και μια ηθική διάσταση, έτσι; Αλλά αν το κρατήσουμε εντελώς στο business, είναι ένας τρόπος να βγάλεις το προϊόν σου εκεί έξω και να χρησιμοποιήσεις, ουσιαστικά, και το..
Παναγιώτης
Το community...
Κώστας
Τον εγκέφαλο άλλων ανθρώπων για να δώσει ιδέες μες στο προϊόν σου. Αυτό ταιριάζει σε πράγματα τα οποία είναι πολύ infrastructure software, έτσι; Ταιριάζει λιγότερο σε πράγματα όσο ανεβαίνεις πάνω στο stack. Υπάρχουν πολύ επιτυχημένες εταιρείες που φτιάξανε βάσεις δεδομένων closed-source, έτσι; Και οικονομικά πολύ πιο επιτυχημένες από το open-source. Οπότε, έτσι, σε business όρους δεν πιστεύω ότι το ένα είναι καλύτερο από το άλλο, έτσι; Τώρα, με ηθικούς όρους, αυτό είναι μια πολύ μεγάλη κουβέντα. Αισθάνομαι ότι σίγουρα υπάρχει ένας χώρος για open-source software εκεί έξω, και δημιουργεί έτσι και μια συνέχεια. Δηλαδή, εμείς αυτό που λέγαμε πάντα, ας πούμε, στους... Ή αυτό που ακούγαμε και πάντα από πελάτες και χρήστες μας, είναι ότι δεν αγοράζεις το software ενός μικρού startup, αλλά αγοράζεις κάτι το οποίο ακόμα και αν αυτό το startup πεθάνει, εκείνο θα συνεχιστεί. Έτσι; Ναι, υπάρχουνε υπέρ, κατά. Δεν είμαι καθόλου, πώς λέγεται;
Παναγιώτης
One sighted...
Κώστας
One sighted σε αυτό το πράγμα. Δηλαδή, θα έκανα και open-source εταιρεία, θα έκανα και closed-source εταιρεία.
Παναγιώτης
Πάμε σε ένα lightning round; Να κλείσουμε τη συζήτησή μας με κάποιες ερωτήσεις που κάνουμε... Σε όλους τους καλεσμένους μας. Έχεις κάποιο βιβλίο που να είναι το αγαπημένο σου είτε αυτό το διάστημα να σε έχει κάνει hook;
Κώστας
Έχω ένα βιβλίο, το οποίο διάβασα πριν από δύο χρόνια, που πραγματικά αισθάνομαι ότι άνοιξε το μυαλό μου πάρα πολύ. Είναι του David Deutsch. Το “The Beginning of Infinity”.
Παναγιώτης
OK. Το οποίο...
Κώστας
Αυτός είναι Quantum Computing professor, αλλά ουσιαστικά δεν μιλάει για αυτό το βιβλίο, κάνει claim ότι μιλάει για τα πάντα. Για όλο το σύμπαν. Τα πάντα. Μου άρεσε πολύ.
Παναγιώτης
“The Begining of Infinity”. OK. Πολύ ωραίο.
Κώστας
Ναι.
Παναγιώτης
Κάποια σειρά που βλέπεις αυτό το διάστημα;
Κώστας
Τώρα βλέπω το “Curb Your Enthusiasm”.
Παναγιώτης
OK. Super.
Κώστας
Για πολλοστή φορά.
Παναγιώτης
Και μία ερώτηση, έτσι, που κάνουμε εδώ και δύο χρόνια σταθερά σε όλους τους καλεσμένους μας. Τι πιστεύεις ότι κάνει έναν επιχειρηματία outlier;
Κώστας
Outlier... Εγώ αυτό που είχα στο μυαλό μου πάντα... Εγώ δεν θεωρώ τον εαυτό μου, ουσιαστικά, επιχειρηματία. Μου φαίνεται δύσκολο να πω ότι είμαι επιχειρηματίας, γιατί δεν είναι το background μου αυτό. Δεν το σπούδασα ποτέ. Απλά κάθε φορά που είχα ένα πρόβλημα, έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα. Δεν ξέρω. Ίσως το να είναι πάρα πολύ στενά συνδεδεμένος με την ιδέα πίσω από την επιχείρηση. Δηλαδή για ποιον λόγο βγήκε αυτή η εταιρεία; Ήταν ένα πραγματικό πρόβλημα που κάποιος βίωνε πολύ βαθιά μέσα του και θέλει να το λύσει; Ή απλά έψαχνε κάτι να ασχοληθεί; Πιστεύω ότι αυτό, τελικά, έχει σημασία.
Παναγιώτης
Πολύ ωραία απάντηση. Σε ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Κώστας
Ευχαριστώ εγώ.
Παναγιώτης
Και, Κώστα, ευχαριστούμε για όλον τον χρόνο και όλη τη συζήτηση.
Κώστας
Εγώ ευχαριστώ πολύ.
Παναγιώτης
Να ‘σαι καλά.

Join our community

Subscribe to our newsletter