Episode 4
Season 2

Epignosis: The Greek software that trains 11.000.000 employees worldwide

Thanos Papangelis
Thanos Papangelis
Co-founder & CEO, Epignosis

“What I have seen is that people who have been working together for a long time, they have acquired a superpower. Communication is easier, things are faster, and trust improves. In my opinion, together, the team can do things that seem impossible to outsiders"

Please accept Marketing Cookies to watch this video.

About the speaker

Thanos Papangelis is founder and CEO of Greek software company Epignosis. Epignosis helps large and medium-sized enterprises such as Zoom, Amazon and Schneider Electric, train their employees remotely via computer or even on their mobile phone. Their goal is to democratize education by providing accessible and affordable technology. Thanos narrates the company’s journey from inception until their expansion to San Francisco and discusses how they managed to attract big investors, such as PeakSpan Capital. He also explains the importance of healthy competition for the development of a company and discloses the major changes he believes technology will bring to employee training in the following years.

Show notes

What makes an entrepreneur outlier?
Entrepreneurs think outside the box. He listens to everyone but in the end he will make his own decisions. Outlier is not the one who goes with the flow of the time, but understands his potential and the needs of society, and based on this he decides.

Transcript

Εισαγωγή-Θάνος Παπαγγελής
Αυτό που έχω δει είναι ότι όλοι οι άνθρωποι που δουλεύουν μαζί, αποκτούν μετά από κάποια χρόνια μια μορφή υπερδύναμης. Η επικοινωνία είναι πιο εύκολη, τα πράγματα είναι πιο γρήγορα και η εμπιστοσύνη βελτιώνεται... Οπότε, η ομάδα, κατά τη γνώμη μου, που δουλεύει καιρό μαζί, μπορεί να κάνει πράγματα που φαίνονται αδύνατα στους έξω.
Εισαγωγή-Παναγιώτης Καραμπίνης
Καλώς ήρθατε στο Outliers, από την Endeavor Greece. To podcast αφιερωμένο που μετασχηματίζουν ολόκληρες αγορές και αλλάζουν το αφήγημα της επιχειρηματικότητας. Κάθε εβδομάδα, μιλάμε με τους ανθρώπους πίσω από τις πιο επιτυχημένες startup σε Ελλάδα και εξωτερικό και μαθαίνουμε πώς σκέφτονται και πώς αξιολογούν ρίσκα και αποφάσεις. Μέσα απ’ το δικό τους ταξίδι και τις ευκαιρίες που βλέπουν στον κλάδο τους, ανακαλύπτουμε τι κάνει έναν επιχειρηματία, Outlier. Είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης, διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece. Στο σημερινό επεισόδιο μιλάμε με τον Θάνο Παπαγγελή, συνιδρυτή και CEO της Epignosis. Η Epignosis έχει αναπτύξει μια τεχνολογική λύση που διευκολύνει μεγάλες εταιρείες να εκπαιδεύουν τους εργαζόμενους τους ψηφιακά, μέσω μιας εύχρηστης πλατφόρμας ή ακόμα και μέσω του κινητού τους τηλεφώνου. Ο Θάνος ίδρυσε την Epignosis μαζί με τον Δημήτρη Τσίγκο το 2001, στην Αθήνα, με αρχική ιδέα να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό φροντιστήριο για μαθητές λυκείου. Η πραγματική επιτυχία όμως της εταιρείας πυροδοτήθηκε το 2012, όταν μετά από πολλές αλλαγές στο προϊόν τους αποφάσισαν να μεταφερθούν στο San Fransisco και να αναμετρηθούν με την παγκόσμια αγορά. Η Epignosis, σήμερα, έχει εξελιχθεί σε μια εταιρεία 130 εργαζομένων και εννέα χιλιάδων πελατών, με το 50% αυτών να βρίσκονται στην Αμερική. Ανάμεσα στους σημαντικούς πελάτες της είναι η Zoom, η Amazon και η Schneider Electric. Ο Θάνος μίλησε για τη μακρά πορεία της Epignosis από το 2001 εως σήμερα και τη στιγμή που το προϊόν βρήκε τη θέση του στην αγορά και υπερίσχυσε έναντι των ανταγωνιστών. Εξήγησε γιατί η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση υπαλλήλων είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της εταιρείας και ανέλυσε τις τάσεις του learning management system για την επόμενη πενταετία.
Παναγιώτης
Γεια σου, Θάνο.
Θάνος
Γεια σου, Παναγιώτη. Σε ευχαριστώ για την πρόσκληση.
Παναγιώτης
Ευχαριστούμε που είσαι μαζί μας.
Θάνος
Ελπίζω να έχουμε μια όμορφη κουβέντα.
Παναγιώτης
Σίγουρα. Θα ήθελες να μας πεις έτσι δυο λόγια για την Epignosis;
Θάνος
Ναι, να ξεκινήσω απ’ το τέλος. Η Epignosis σήμερα λοιπόν... Η Epignosis είναι μια εταιρεία τεχνολογίας, η οποία παρέχει λύσεις εκπαίδευσης για μεσαίου και μικρού μεγέθους εταιρείες. Αυτή τη στιγμή έχουμε πάνω από 9000 πελάτες παγκοσμίως. Οι πιο πολλοί είναι στη βόρεια Αμερική, αλλά έχουμε και πάρα πολλούς πελάτες παντού στον κόσμο... Αυστραλία, Καναδά, Αγγλία... Γενικά πάρα πολλούς σε αγγλοσαξονικές χώρες... Γενικά οι αγγλοσάξονες προτιμάνε το e-learning σε σχέση με τους Ευρωπαίους ή άλλες χώρες.
Παναγιώτης
Πριν συνεχίσουμε με την Epignosis θα ήθελα να μας μιλήσεις λίγο για σένα. Πού γεννήθηκες, πού σπούδασες, λίγο το δικό σου story.
Θάνος
Γεννήθηκα σε μια μικρή πόλη στη βόρεια Ελλάδα, την Έδεσσα... Μπορεί να την ξέρετε γιατί έχει τους ωραίους καταρράκτες... Από μια οικογένεια της μεσαίας τάξης... Ο πατέρας μου ήτανε λογιστής, η μητέρα μου ήτανε τραπεζικός, δεν είχανε καμία σχέση με την επιχειρηματικότητα. Με τους υπολογιστές, αυτό έχει ένα ενδιαφέρον. Ήρθα σε επαφή μικρός, στο γυμνάσιο... Είχα πάει στο σπίτι ενός φίλου και είδα πρώτη φορά υπολογιστή, είχε τότε έναν Amstrad 6128 και μου έκανε τρομερή εντύπωση... Είχα παθιαστεί λίγο να πάρω και εγώ έναν υπολογιστή... Προσπαθούσα να πείσω τους δικούς μου ότι έχει νόημα... Οι άνθρωποι ήταν ανοιχτόμυαλοι αλλά δεν καταλαβαίνανε εκείνη την εποχή τι μπορούσαμε να κάνουμε με τον υπολογιστή. Βρέθηκε ένας άνθρωπος ο οποίος ήταν στο περιβάλλον του πατέρα μου, στη δουλειά του, ο οποίος εξήγησε στον πατέρα μου ότι το μέλλον είναι στην πληροφορική και ότι έχει νόημα να πάρω έναν υπολογιστή... Μας βοήθησε να βρούμε έναν υπολογιστή... Πήρα έναν πρώτο υπολογιστή, έναν 8086 τότε της IBM, compatible τους λέγανε εκείνη την εποχή... Με μια πορτοκαλί οθόνη, μονόχρωμη θυμάμαι...
Παναγιώτης
Τι εποχή είναι αυτό;
Θάνος
Τώρα αυτό είναι τέλη της δεκαετίας του ’80... Σκέψου τότε... εκείνη την εποχή ακόμα ήταν ακόμα οι υπολογιστές...
Παναγιώτης
Μισό δωμάτιο.
Θάνος
Εξωπραγματικά πράγματα... Ο συγκεκριμένος άνθρωπος κιόλας με βοήθησε να καταλάβω λίγο πώς δουλεύουν οι υπολογιστές... Άρχισα να προγραμματίζω μόνος μου... Ενδιαφερόμουνα για την πληροφορική, πριν περάσω στο πανεπιστήμιο. Ο συγκεκριμένος άνθρωπος κιόλας είπε στον πατέρα μου κιόλας να προσέξει μη γίνω χομπίστας, γιατί θα τρώω όλα τα λεφτά μου στο να παίρνω gadget... Και επίσης του είπε ότι είμαι πολύ δημιουργικός, αλλά πιστεύει ότι δεν είμαι καλός για επιχειρηματίας. Ακόμα προσπαθώ να καταλάβω αν είχε δίκιο... Και ο λόγος που το είπε είναι ότι θεωρούσε ότι είμαι αρκετά εσωστρεφής και αυτή είναι μια πραγματικότητα... Αλλά τελικά μπορεί να γίνει κάποιος επιχειρηματίας ειδικά στην πληροφορική όντας και εσωστρεφής. Πέρασα λοιπόν στο πανεπιστήμιο, στο τμήμα μηχανικών ηλεκτρονικών υπολογιστών και πληροφορικής στην Πάτρα. Ε, ήταν μια από τις πιο καλές σχολές, τότε που πέρασα εγώ. Στο τέλος της σχολής, είχα την τύχη να συνεργαστώ με έναν καθηγητή μου ερευνητικά... Τότε σκεφτόμουνα και πώς θα ασχοληθώ με την έρευνα. Τελείωσα και ένα διδακτορικό στην πορεία, αλλά δεν το έχω αξιοποιήσει σε κανένα επίπεδο. Και στην πορεία, αυτός και δύο φίλοι του, ξεκίνησαν μια εταιρεία, μια ecommerce εταιρεία στην Ελλάδα... Τώρα αυτά, το 2000 περίπου. Εκείνη την εποχή που ήταν όλα τα πράγματα θετικά ακόμα για την πληροφορική. Δούλεψα σε αυτή την εταιρεία, μου είπαν να πάω να δουλέψω μαζί τους και μου δώσανε και ένα πολύ μικρό ποσοστό... Ένα πάρα πολύ μικρό ποσοστό, αλλά μου μπήκε το μικρόβιο, ότι κοίτα να δεις, έχει το ενδιαφέρον του. Γενικά, πάντα την επιχειρηματικότητα, την προσεγγίζω σαν μια δημιουργική διαδικασία... Για μένα, είναι μια δημιουργική διαδικασία και ασχολήθηκα πιο πολύ για να εξωτερικεύσω τη δημιουργικότητά μου, και όχι για να βγάλω λεφτά.
Παναγιώτης
Πώς προκύπτει η ιδέα της Epignosis; Ποια είναι τα πρώτα βήματα;
Θάνος
Το 2001, ήμουν απόφοιτος της σχολής, ήρθε ένα mail από μια λίστα που είχαμε οι απόφοιτοι των ελληνικών σχολών πληροφορικής, απ’ τον Δημήτρη τον Τσίγκο που ήταν στην Κρήτη, ο οποίος έψαχνε συνεργάτες για νέες ιδέες... Είχανε ξεκινήσει και αυτοί μια εταιρεία τότε στην Κρήτη και μου άρεσε... Ξέρεις, μου είχε μπει το μικρόβιο και απ’ την προηγούμενη εταιρεία και λέω να μιλήσουμε, να δούμε τι μπορεί να γίνει. Οπότε, ήρθε στην Πάτρα και κάναμε μια πρώτη κουβέντα... Είχε μια αρχική ιδέα, η οποία δεν έχει καμία σχέση με το τι κάνουμε τώρα. Η ιδέα ήταν να φτιάξουμε μια υπηρεσία, η οποία θα βοηθούσε τα παιδιά της δευτέρας και της τρίτης Λυκείου να περάσουν στο πανεπιστήμιο. Ξεκινήσαμε μια εταιρεία στα ψέματα, βασισμένη σε αυτή την ιδέα, με ένα πολύ μικρό κεφάλαιο, στην οποία δεν ήμασταν κιόλας 100% focused... Δηλαδή αυτός έκανε τα δικά του πράγματα, εγώ ήμουν ακόμα στην άλλη εταιρεία, ήτανε κάτι το οποίο πήγαινε για πολλά χρόνια μόνο του, και για αυτό δεν πήγε κιόλας στην αρχή. Φτιάξαμε την τεχνολογία και προσπαθούσαμε να βρούμε λεφτά για να υποστηρίξουμε την ιδέα του ηλεκτρονικού φροντιστηρίου. Δεν βρήκαμε λεφτά και είπαμε να κάνουμε ένα πίβοτ. Γενικά, η Epignosis, μεγάλωσε μέσα από πολλές μη καταστροφικές αποτυχίες, αυτό που λέω, δηλαδή, πήρε πολύ καιρό, πολλά χρόνια μέχρι να φτάσουμε σε κάτι που δουλεύει. Το πρώτο πίβοτ ήταν ότι φτιάξαμε την τεχνολογία, δεν μπορούμε να φτιάξουμε την υπηρεσία... να δούμε αν μπορούμε να πουλήσουμε την τεχνολογία. Εκεί, απευθυνθήκαμε σε αρκετά ελληνικά πανεπιστήμια και σε μεγάλες σχολές εκπαιδευτικές, με πάρα πολύ μικρή επιτυχία... Ήταν και η αγορά πάρα πολύ μικρή, καμία τύχη... Οπότε είπαμε να κάνουμε ένα τρίτο πίβοτ. Το 2007, είναι ένας καθοριστικός χρόνος νομίζω για την εταιρεία, γιατί επιστρέφω εγώ πίσω απ’ τον στρατό. Είχα πάει το 2006 στρατό, 2007 επιστρέφω και αποφασίζω να ασχοληθώ 100% με αυτό. Αυτό που κάναμε τότε, ήταν ότι είδαμε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει αγορά για αυτό που κάνουμε, ήτανε πάρα πολύ μικρή η αγορά έτσι και αλλιώς δηλαδή... Οπότε είπαμε να απευθυνθούμε στο εξωτερικό. Αλλάξαμε τελείως το μοντέλο του προϊόντος, το κάναμε open source, απευθυνθήκαμε σε ένα κοινό στο εξωτερικό και αυτό που σκεφτόμασταν στην αρχή είναι να χρησιμοποιήσουμε το open source σαν ένα εργαλείο marketing... Δεν είχαμε λεφτά, δεν είχαμε σηκώσει λεφτά, έτσι; Ποτέ δεν είχαμε σηκώσει λεφτά, όλα ήταν friends and family και κάποιες πολύ μικρές ροές χρημάτων που είχαμε απ’ ό,τι πουλούσαμε... Πάρα πολύ μικρές ροές εκείνη την περίοδο.
Παναγιώτης
Όπου πουλούσατε την πλατφόρμα...
Θάνος
Την πλατφόρμα πλέον.
Παναγιώτης
Ό,τι είχατε αναπτύξει για τα φροντιστήρια, το πουλάγατε σε όποιον θέλει να το πάρει.
Θάνος
Το βελτιώναμε συνεχώς, αλλά ήταν ακόμα, μια πλατφόρμα. Αυτό που είδαμε εμείς ότι μπορούσαμε να υποστηρίξουμε καλύτερα ήταν στις εταιρείες... Και εκεί είδαμε και ότι υπήρχε και μεγαλύτερη ευκαιρία, γιατί στα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι πολύ περίεργη η αγορά... Δεν μπορούσαμε να την υποστηρίξουμε σωστά... Αλλά άρχισε να αφήνει κάποια χρήματα που λέγαμε να τα επανεπενδύσουμε και να κάνουμε κάτι καινούριο... Και εκεί ήρθε μια ιδέα, να φτιάξουμε software σε service, ένα προϊόν το οποίο θα είναι πολύ απλό, πολύ εύχρηστο, βασισμένο και στην εμπειρία βέβαια που είχαμε αποκτήσει στο e-leargning τόσα χρόνια. Το 2012, είναι μια κομβική χρονιά για την εταιρεία, γιατί από εκείνη τη στιγμή και μετά, η εταιρεία είναι κάτι διαφορετικό. Αν την έβλεπε κανείς όμως μέχρι το 2012, θα έβλεπε μια εταιρεία που είχε ήδη δέκα χρόνια ζωής και δεν έχει κάνει σχεδόν τίποτα. Πήραμε την απόφαση ότι θα φύγουμε απ’ την Ελλάδα σαν βάση, γιατί είχαμε γίνει πασίγνωστοι λόγω της κρίσης και δεν ήταν καλό να πουλάς στο εξωτερικό με έδρα την Ελλάδα... Και το δεύτερο που κάναμε, είναι ότι βγάλαμε στην αγορά το TalentLMS που είναι το προϊόν που ακόμα και σήμερα, μεγαλώνει πάρα πολύ γρήγορα, που είναι ένα software σε service LMS, όπου απευθύνεται σε μικρές και μεσαίες εταιρείες.
Παναγιώτης
Θα ήθελα να μας δώσεις την γενική εικόνα του πού βρίσκεται σήμερα η εταιρεία και σε μεγέθη αλλά και κυρίως προϊοντικά, για να καταλάβεις και ο κόσμος που ενδεχομένως να μην είναι familiar με το learning management system. Ποια είναι τα προϊόντα σας, τι ακριβώς κάνουν και σε ποιους απευθύνονται;
Θάνος
Η εταιρεία σήμερα, έχει τρία προϊόντα. Συνεχίζει να αναπτύσσει το eFront, που ήταν το παραδοσιακό μας προϊόν... Αυτή τη στιγμή είναι ένα LMS για μεγαλύτερες εταιρείες, το οποίο δίνει και κάποιες επιπλέον δυνατότητες για παραμετροποίηση και για ασφάλεια... Μπορεί κάποιος να το στήσει πχ και στους δικούς του server. Το talentLms, που είναι το προϊόν που μεγαλώνει πιο γρήγορα, είναι ένα πάρα πολύ απλό, εύχρηστο εργαλείο για να εκπαιδεύσεις το προσωπικό σου. Γενικά, οι εταιρείες που ξεπερνάνε ένα μέγεθος έχουνε ανάγκη εκπαίδευσης... Δηλαδή είναι, πώς το λένε, έμφυτη η ανάγκη εκεί πέρα ότι πρέπει να εκπαιδεύσεις το προσωπικό σου και απομένει να δεις τον τρόπο με τον οποίο θα το εκπαιδεύσεις. Παραδοσιακά χρησιμοποιούσαν μια φυσική τάξη, κάποια σεμινάρια... Και στην πορεία είδανε ότι για κάποια πιο απλά πράγματα στην αρχή, όπως είναι
Παναγιώτης
Η στόχευση στο TalentLms είναι σε μεσαίες και μικρού μεγέθους εταιρείες;
Θάνος
Ναι, αλλά όταν λέμε μικρές και μεσαίες εταιρείες, εννοούμε εταιρείες... Μικρές για μας είναι 100... Και πάνω θα έλεγα ότι οι κύριοι πελάτες μας είναι εταιρείες μεταξύ εκατό και χιλίων υπαλλήλων. Αυτό είναι η κύρια μάζα των πελατών μας, χωρίς να σημαίνει ότι δεν έχουμε και πιο μεγάλες...
Παναγιώτης
Ακριβώς...
Θάνος
Και πιο μικρές...
Παναγιώτης
Έχετε και κάποια πολύ μεγάλα ονόματα.
Θάνος
Εχουμε. Πελάτες μας είναι η Zoom, η Glencore, είναι η Schneider Electric, έτσι ενδεικτικά να σου πω... Κάποια παραρτήματα της Vodafone... Οπότε γενικά έχουμε και μεγάλους πελάτες, δεν είναι μόνο μικροί.
Παναγιώτης
Το τρίτο προϊόν είναι το TalentCard.
Θάνος
Το τρίτο είναι ένα μικρό startup μέσα σε μια πιο μεγάλη εταιρεία... Το αγαπάμε πολύ, γιατί είναι ένα πολύ...
Παναγιώτης
Σούπερ είναι αυτό.
Θάνος
… Έτσι ωραίο, εύχρηστο, φιλικό, μοντέρνο εργαλείο για εκπαίδευση μέσα από κινητά. Η ιδέα είναι ότι ο χρόνος των ανθρώπων είναι περιορισμένος και το να του δώσεις μια μορφή εκπαίδευσης μέσα απ’ το κινητό του... Και στον δρόμο πιθανά ή εκεί που βρίσκεται, και όχι στον υπολογιστή του, να ανοίξει, να στήσει τον υπολογιστή και λοιπά... Είναι το μέλλον, οπότε απευθύνεται κυρίως σε ανθρώπους που είναι είτε νέοι, το TalentCards, και ζούνε με το κινητό τους, είτε απευθύνεται σε ανθρώπους που είναι στον δρόμο. Δηλαδή υπάρχει μια πολύ μεγάλη μάζα εργαζομένων στις εταιρείες, οι οποίοι δεν δουλεύουνε σε γραφεία. Μπορεί να δουλεύουν σε καταστήματα, μπορεί να δουλεύουνε... Αν π.χ. ένας πελάτης του TalentCard, η Schindler... Αυτοί φτιάχνουν ασανσέρ και είναι ένα πολύ μεγάλο δίκτυο συνεργατών, οι οποίοι πηγαίνουν να επιδιορθώσουν ασανσέρ. Αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να γίνουνε trained πάνω στον τρόπο που πρέπει να διορθώσεις ασανσέρ. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος...
Παναγιώτης
Ακριβώς.
Θάνος
...από ένα εργαλείο σαν το TalentCards.
Παναγιώτης
On the move.
Θάνος
On the move, ok. Ναι, ακριβώς.
Παναγιώτης
Σούπερ. Πώς πιστεύεις ότι ανταποκρίνεσαι στον ανταγωνισμό; Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που νομίζεις ότι σας διαφοροποιούν; Και πώς εξασφαλίζετε ότι και στο μέλλον θα είστε innovative και θα έχετε και ένα proposition το οποίο είναι on the money;
Θάνος
Πρώτα απ’ όλα για το μέλλον, το οποίο πάντα είναι αβέβαιο, αυτό που κάνουμε είναι ότι κάνουμε συνεχείς επενδύσεις στην τεχνολογία μας. Εγώ θεωρώ ότι το μόνο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που μπορεί να έχει μια εταιρεία, είναι καλή τεχνολογία. Κοίτα να δεις, δεν υπάρχει κάτι μαγικό, δηλαδή αν ψάχνει κάποιος κάτι μαγικό στο software δεν θα το βρει... Δεν είναι ότι έχουμε κάποια πατέντα στην οποία χτίσαμε τα πάντα. Αυτό όμως που παρέχουμε, ένα μείγμα χρηστικότητας, functionality, δυνατοτήτων δηλαδή και τιμής, είναι πάρα πολύ δύσκολο να το ανταγωνιστεί κάποιος στην παγκόσμια αγορά. Απ’ την αρχή φάνηκε ότι είχαμε βρει ένα market feed με το TalentLMS, το οποίο ήτανε ξεχωριστό. Γενικά μπορείς να δοκιμάσεις πολλά πράγματα, να έχεις τα καλύτερα προϊόντα, να έχεις τις καλύτερες ιδέες, αλλά να μην μπορείς να βρεις market feed. Όλα μαζί, πετραδάκι- πετραδάκι, έχουν χτίσει ένα πράγμα το οποίο είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο. Για μένα προσωπικά πάντως, ο ανταγωνισμός πάντα ήταν μια μορφή θορύβου. Δεν μπορείς να κάνεις κάτι για τον ανταγωνισμό, δεν εξαρτάται από σένα, οπότε κανονικά δεν πρέπει να ασχολείσαι κιόλας. Με αυτό που πρέπει να ασχολείσαι είναι με το να ανταγωνιστείς τον εαυτό σου... Τον εαυτό σου όπως ήταν την προηγούμενη χρονιά. Βελτιώνομαι; Πάω καλύτερα; Κάνω αυτό που πρέπει; Γιατί αυτό μπορείς να το ελέγξεις. Οπότε αν ασχολείσαι με τον ανταγωνισμό και μόνο σημαίνει ότι σου κάνει κακό, δεν σου κάνει καλό σαν επιχειρηματία. Για μένα είναι πολύ σημαντικό οι ομάδες να δουλεύουν καιρό μαζί. Αυτό που έχω δει είναι ότι οι άνθρωποι που δουλεύουν μαζί, αποκτούν μετά από κάποια χρόνια μια μορφή υπερδύναμης. Η επικοινωνία είναι πιο εύκολη, τα πράγματα είναι πιο γρήγορα και η εμπιστοσύνη βελτιώνεται, οπότε η ομάδα, κατά την γνώμη μου, που δουλεύει καιρό μαζί μπορεί να κάνει πράγματα που φαίνονται αδύνατα στους έξω.
Παναγιώτης
Η ομάδα πως είναι; Είναι όλοι στην Ελλάδα;
Θάνος
Όχι, όχι, δεν είναι όλοι στην Ελλάδα. Είναι οι πιο πολλοί μηχανικοί στην Ελλάδα, έχουμε συνεργάτες και στην Κύπρο, έχουμε και κάποιους συνεργάτες στην Αμερική... Βέβαια το πιο μεγάλο κομμάτι συνεχίζει να είναι στην Ελλάδα. Κάνουμε hire ενεργά, σε διάφορα μέρη.
Παναγιώτης
Με τις μεγαλύτερες ομάδες να είναι developers;
Θάνος
Αυτή τη στιγμή η εταιρεία είναι 45% περίπου developers και το άλλο 55% είναι εμπορικά τμήματα, support, customer success, αυτό που λέμε εμείς υποστήριξη πελατών, και marketing. Λόγω της φύσης της εταιρείας, το marketing για εμάς έχει ειδικό βάρος. Γενικά, αυτό που λέμε προϊόν, όταν έχεις ένα sus προϊόν τουλάχιστον, δεν είναι το software, είναι η μηχανή. Αυτό που λέμε μηχανή... περιλαμβάνει διάφορα πράγματα, εκ των οποίων το software είναι ένα κομμάτι.
Παναγιώτης
Έχετε πολύ σημαντικά και πολύ μεγάλα brands σαν πελάτες σας. Με ποιόν τρόπο είστε σε επικοινωνία μαζί τους;
Θάνος
Θα σου πω. Στην αρχή έχει ενδιαφέρον ότι δεν θέλαμε να μιλάμε με κανέναν. Δηλαδή στην αρχή, εννοώ, θέλαμε οι πελάτες να δοκιμάζουν την υπηρεσία και να είναι τόσο εύκολη η υπηρεσία ώστε να μπορέσουν να την χρησιμοποιήσουν και να αγοράσουν, χωρίς να χρειαστεί να μιλήσουν σε κανέναν. Ενδεικτικά, το πρώτο website που είχαμε, το TalentLms, δεν είχε καν contact form. Δεν μπορούσε να επικοινωνήσει κανένας μαζί μας και να ήθελε. Οπότε, γραφόντουσαν, δοκιμάζανε και αγοράζανε. Το μόνο που μπορούσαν να κάνουν είναι να βοηθηθούν απ’ το support. Στην πορεία βέβαια είδαμε ότι υπάρχει ένας κόσμος λίγο πιο μεγάλων εταιρειών, οι οποίοι θέλουνε κάποιο demo, θέλουνε κάποια ειδική προσφορά, έχουν κάποιες ειδικές ανάγκες, οπότε χτίσαμε γύρω από αυτό το βασικό μοντέλο που ήταν τελείως automated και κάποια πράγματα που είναι λιγότερο automated, που έχουν ανθρώπους μέσα από τη διαδικασία. Αυτό όμως δεν αναιρεί το ότι στο dna και την κουλτούρα μας έχουμε το automation. Εμείς θα θέλαμε ιδανικά, οι πελάτες μας να αγοράζουν χωρίς να χρειάζεται να επικοινωνήσουν με κανέναν και αυτό σημαίνει το προϊόν θα πρέπει να είναι πάρα πολύ εύκολο, πάρα πολύ κατανοητό, ακόμα και σε έναν μη τεχνικό πελάτη... Και εκεί έχουμε κάνει μια πολύ μεγάλη επένδυση ώστε να είναι όσο πιο απλό γίνεται. Γενικά, στη φιλοσοφία μου έχω ότι όλα τα πράγματα στη ζωή γίνονται πιο πολύπλοκα από μόνα τους, δεν πρέπει να τα βοηθάς και εσύ.
Παναγιώτης
Έχετε σηκώσει δυο rounds. Το ένα ήταν το 2017...
Θάνος
Το ένα ήταν το 2017 και το άλλο ήτανε το 2018.
Παναγιώτης
18... Ποια είναι η διαφορά της ζωής ενός bootstrapped business vs ενός V.C funded business; Και πως ένιωσες όταν σήκωνες αυτά τα rounds; Μίλα μας λίγο για την εμπειρία των rounds.
Θάνος
Την εμπειρία των rounds... Βασικά τα rounds έχουν το δικό τους ενδιαφέρον και τα δύο γιατί είναι πολύ διαφορετικά στη φύση τους και οι εταιρείες είναι διαφορετικές. Το πρώτο είναι πιο μικρή εταιρεία και το δεύτερο είναι πιο μεγάλη. Και τα δυο όμως... Ξέρεις, γενικά εμείς το vision που είχαμε, πλαθόταν όσο μεγαλώνει η εταιρεία, δεν ξεκινήσαμε με ένα τεράστιο vision για το τι θέλαμε να κάνουμε... Και η εταιρεία μέχρι στιγμής έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές προσδοκίες μας. Αυτοί οι άνθρωποι, και πολλές φορές επειδή δεν ζούσαμε στον μικρό μας μικρόκοσμο, δεν μπορούσαμε να αντιληφθούμε τις δυνατότητες αυτών των πραγμάτων που φτιάχναμε. Οπότε, κατά τη γνώμη μου, εκτός από τα χρήματα που είναι πάντα σημαντικά, αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν και σαν μια εξωτερική πιστοποίηση, ότι αυτό που κάνουμε είναι σημαντικό και μπορεί να γίνει πολύ πιο μεγάλο απ’ ό,τι ήτανε μέχρι τότε. Οι πρώτοι άνθρωποι, οι πρώτοι e-piks τέλος πάντων, ο πρώτος επενδυτής μας, είχανε και ένα πολύ συγκεκριμένο thesis για το e-learning... Είχαν ξαναδουλέψει στον χώρο, είχανε πολύ μεγάλη κατανόηση της αγοράς και ψάχνανε μια εταιρεία σαν εμάς, που έχει ένα προϊόν, αυτοί το λένε high velocity, ένα προϊόν δηλαδή το οποίο είναι πάρα πολύ εύκολο να ξεκινήσεις, είναι πολύ φθηνό το κόστος εκκίνησης. Βλέπανε μια αγορά η οποία είχε πάρα πολλά προβλήματα, ήταν πολύ στατική, υπήρχανε δεινόσαυροι στην αγορά του e-learning, πολύ μεγάλα software τα οποία δεν ήθελε να τα χρησιμοποιήσει και κανένας από τους εργαζόμενους... Γενικά είναι και δύσκολο να πείσεις τον κόσμο να ασχοληθεί με το training. Οπότε, βλέπανε ότι εκεί πέρα υπήρχε μεγάλη ευκαιρία για disruption. Το δεύτερο round είναι μια πολύ μεγαλύτερη εταιρεία, με πολύ μεγαλύτερο private equity, το οποίο κάνει πάρα πολλές επενδύσεις. Εκεί μπήκαμε σε έναν άλλο κόσμο και αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε πράγματα που μέχρι τότε δεν καταλαβαίναμε... Πώς δουλεύει ο κόσμος των private equity, πώς γίνονται οι αξιολογήσεις των εταιρειών οικονομικά, πώς κάνει κάποιος exit... Για μένα ήτανε μεγάλο σχολείο, δεν είχαμε πρότερη εμπειρία, αλλά ήρθαμε σε επαφή με ανθρώπους που το είχανε ξανακάνει στην Αμερική κιόλας, μια πολύ πιο ώριμη αγορά από την Ελλάδα... Και γενικά μας βοήθησαν αρκετά, όχι όμως στο day by day. Γενικά, οι επενδυτές βοηθάνε, αλλά όχι στο day by day... Δηλαδή αν κάποιος περιμένει ότι θα πάρουν την εταιρεία ή θα καταλάβουν σε βάθος πώς δουλεύει η εταιρεία, δεν θα το βρει αυτό. Μπορεί να βοηθήσουν με συμβουλές, μπορεί να βοηθήσουν με γνωριμίες και σίγουρα μπορούνε... Για μένα θεωρώ το πιο σημαντικό είναι ότι μας δώσανε την εξωτερική πιστοποίηση ότι κάναμε κάτι που έχει νόημα.
Παναγιώτης
Τα rounds που έχετε σηκώσει τα κάνετε disclose; Τα νούμερα.
Θάνος
Δεν θα ήθελα να μιλήσω για αυτό.
Παναγιώτης
Συνεργάζεστε με πάρα πολλές εταιρείες, 9000 πελάτες... Πρέπει να έχετε πολύ ενδιαφέροντα data και insights από όλο αυτό. Θα ήθελα να μας πεις λιγάκι, ποια είναι η κουλτούρα των εταιρειών; Πώς επενδύουν και γιατί επενδύουν σε upskilling/reskilling; Τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα, και ποια trends βλέπεις;
Θάνος
Πρώτα απ’ όλα, να σου πω ότι βλέπουμε διαφορετικά πράγματα στην Αμερική, Καναδά, Αυστραλία, Αγγλία και στην Ευρώπη και σε άλλες χώρες. Γενικά, η κουβέντα στην Αμερική, όταν μιλάμε με έναν πιθανό πελάτη στην Αμερική, η κουβέντα είναι γιατί να διαλέξω εσάς και όχι έναν ανταγωνιστή σας. Οπότε είναι ώριμη...
Παναγιώτης
Σωστά...
Θάνος
… Η απόφαση να ασχοληθεί με το e-learning. Στην Ευρώπη, για διάφορους λόγους, κουλτούρας, γειτνίασης, ιστορικότητας, δεν ξέρω... Οι άνθρωποι ρωτάνε πρώτα απ’ όλα γιατί να χρησιμοποιήσω e-learning, οπότε η συζήτηση είναι ένα βήμα πριν... Οπότε, λόγω και ότι οι γλώσσες είναι πολλές και διαφορετικές, η αγορά της Ευρώπης για μας είναι μια σχετικά μικρή αγορά όταν τη συγκρίνεις με την Αμερική. Ενδεικτικά να σου πω ότι το 50% των πελατών μας είναι Αμερική και το άλλο 50% είναι σε πάρα πολλές χώρες και πολλές ευρωπαϊκές, χωρίς να υπάρχει κάποια όμως που να ξεχωρίζει. Στην Ελλάδα είναι 10-15 εταιρείες που αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούνε προϊόντα μας. Οι καινούριες τάσεις είναι να κάνουν οι εταιρείες πράγματα, να κάνουν το κάτι παραπάνω για τους εργαζόμενούς τους, που είναι σημαντικό, και ταυτόχρονα να κάνουν training και σε εξωτερικούς συνεργάτες ή και πελάτες. Δηλαδή να χρησιμοποιούν εργαλεία για να κάνουν train τους πελάτες τους πάνω στα προϊόντα τους ή τους συνεργάτες τους για να μπορέσουν να τους εκπαιδεύσουνε καλύτερα πάνω σε πράγματα τα οποία πουλάνε. Το τελευταίο trend είναι να πουλάνε σε τρίτους, γνώση. Ή να την πουλάνε ή να τη δίνουνε for free για παράδειγμα... Η Schneider Electric για παράδειγμα, ένας πελάτης μας, έχει ένα πανεπιστήμιο πάνω σε θέματα ανακύκλωσης και το δίνει for free. Έχει φτιάξει ένα τεράστιο σετ από μαθήματα για ανθρώπους που ενδιαφέρονται για την ανακύκλωση και γενικά για το περιβάλλον και το δίνει αυτή τη στιγμή δωρεάν... Μπορεί αύριο μεθαύριο να το πουλάει, δεν ξέρω... Αυτή τη στιγμή το δίνει δωρεάν.
Παναγιώτης
Ποιο είναι το μέλλον του e-learning και του education;
Θάνος
Γενικά νομίζω ότι η εκπαίδευση, άμα τη δεις έτσι λίγο αποστασιοποιημένη απ’ τα εργαλεία, είναι ένα πεδίο εφαρμογής της τεχνολογίας προνομιούχων, γιατί το πρόβλημα που πάμε να λύσουμε, το να εκπαιδεύσουμε τους ανθρώπους, είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. Οι άνθρωποι πρέπει να εκπαιδευτούνε, δεν το γλιτώνουμε σαν κοινωνία και είναι ένα ακριβό πρόβλημα και σε χρόνο και σε χρήμα, και είναι και δύσκολο να μετρήσεις τα αποτελέσματα. Οπότε, δεν πιστεύω, ειδικά στις οικονομίες τις δικές μας που η γνώση είναι πολύ σημαντική, ότι πρόκειται να φθίνει. Βέβαια εγώ θεωρώ ότι τα εργαλεία που υπάρχουν εκεί έξω ακόμα και τώρα, είναι εργαλεία πρώτης, δεύτερης γενιάς, δηλαδή ότι θα υπάρξουν καινούρια εργαλεία, τα οποία θα λύνουνε με πολύ καλύτερο τρόπο το ουσιαστικό πρόβλημα, το οποίο είναι η εκπαίδευση.
Παναγιώτης
Υπάρχουν οφέλη για τους εργαζόμενους; Πέρα από τα προφανή, ότι εκπαιδεύομαι και αναπτύσσω skills. Θεωρείς ότι είναι κάτι το οποίο ωφελεί μια κοινωνία, μια οικονομία να επενδύσει;
Θάνος
Πώς δεν ωφελεί; Γενικά, η εκπαίδευση, ξαναείπα και πριν, είναι ένα απαραίτητο συστατικό. Αν το δεις λίγο αφηρημένα, χωρίς εκπαίδευση δεν μπορεί καμία κοινωνία πλέον να πάει οπουδήποτε. Είμαστε κοινωνίες και οικονομίες γνώσης. Και νομίζω ότι οι οικονομίες θα γίνουν πιο μεγάλης έντασης γνώσεις. Πώς θα μάθουν οι άνθρωποι; Η εκπαίδευση βέβαια μπορεί να γίνει με πάρα πολλούς τρόπους... Μπορεί να γίνει είτε με εργαλεία όπως το δικό μας, μπορεί να γίνει ακόμα και με το youtube, μπορεί να γίνει με φυσικό τρόπο, μπορεί να γίνει με χίλιους τρόπους. Αλλά σαν εκπαίδευση άμα το δεις, στα επόμενα πολλά χρόνια νομίζω ότι μόνο πιο σημαντική θα γίνεται για την ζωή μας, την ανέλιξη μας, και την κοινωνική και την εργασιακή ανέλιξη.
Παναγιώτης
Covid... Το οποίο νομίζω είναι αρκετά μεγάλο θέμα, ειδικά στο δικό σας Industry. Πώς σας έχει επηρεάσει; Έχει αλλάξει κατ’ αρχάς τις τάσεις; Έχει σπρώξει περισσότερες εταιρείες προς την ανάγκη για e-learning;
Θάνος
Θα σου πω τι είδαμε εμείς από τον Μάρτιο που γενικά ξεκίνησε η όλη ιστορία. Είδαμε μια τεράστια αύξηση, έναν τριπλασιασμό ουσιαστικά, σε leads που είχαμε από το website, ανθρώπους δηλαδή που γραφόντουσαν στην υπηρεσία μας και τη δοκιμάζανε και ταυτόχρονα είδαμε και μια πολύ μεγάλη αύξηση και σε πελάτες. Απ’ την άλλη πλευρά, είδαμε και πολλούς πελάτες, οι οποίοι ξαφνικά βρέθηκαν χωρίς αντικείμενο, οπότε το e-learning για αυτούς θα είναι πλεονασμός... Οπότε, χάσαμε και κάποιους πελάτες... Το πρόσημο όμως ήτανε θετικό και μάλιστα ισχυρά θετικό. Είδαμε ένα τεράστιο peak εκεί Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και μετά σιγά σιγά άρχισε να πέφτει αυτό το peak και έχει σταθεροποιηθεί τώρα εδώ και αρκετούς μήνες σε μια κατάσταση όμως που είναι αρκετά μεγαλύτερη απ’ την προηγούμενη. Δηλαδή βλέπουμε μια αύξηση όσον αφορά το ενδιαφέρον και τη ζήτηση γύρω στο 40%-50% σε σχέση με το τι είχαμε πέρσι. Δεν βλέπουμε όμως αυτό το 150%, 200%, 300% που είδαμε τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Νομίζω η εκπαίδευση, επειδή εμείς είμαστε στις εταιρείες, άσχετα αν είδαμε τη μεγάλη αύξηση, δεν είδαμε την τεράστια αύξηση που είδαν αντίστοιχες εταιρείες που ήταν καθαρά εκπαιδευτικές, μιλούσαν σε σχολεία ή σε πανεπιστήμια... Για αυτού του τύπου τους οργανισμούς το e-learning ξαφνικά έγινε μονόδρομος... Δεν μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά τους χωρίς αυτό.
Παναγιώτης
Δεν μπήκατε καθόλου σε αυτό εσείς.
Θάνος
Δεν μπήκαμε. Γενικά έχουμε πάρει μια συνειδητή απόφαση, ότι αυτό που κάνουμε είναι focused στις εταιρείες.
Παναγιώτης
Ποια είναι τα επόμενα milestones για την Epignosis;
Θάνος
Πρώτο, βασικό milestone είναι να συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε και να διατηρήσουμε ένα ρυθμό που είναι αξιοπρεπής. Για παράδειγμα, κάθε χρόνο τώρα προβλέπω ότι θα χρειαστεί να προσλαμβάνουμε 30-40-50 άτομα, μπορεί και παραπάνω... Οπότε για μένα, για την εταιρεία είναι σημαντικό να μεγαλώσει με έναν οργανικό τρόπο και να δημιουργήσει μια δομή που θα υπάρχει ακόμα και να μην υπάρχουμε εμείς στην εταιρεία. Είμαι πολύ κατά των εταιρειών που είναι προσωποκεντρικές και βασίζονται στον founder για τα πάντα. Είναι και καταστροφικό αυτό και για το μέλλον τους πιθανά. Εμείς έχουμε κάνει τώρα, ξεκινήσαμε μια επένδυση, ένα τέταρτο προϊόν... Τρία προϊόντα που σου’ πα, έχουμε και ένα τέταρτο προϊόν, το οποίο είναι μια βιβλιοθήκη. Φτιάχνουμε μια βιβλιοθήκη μαθημάτων πάνω σε soft skills, βασικά πράγματα που πρέπει να ξέρουν οι εργαζόμενοι, πολύ υψηλής ποιότητας όμως. Την οποία βιβλιοθήκη τη δίνουμε μαζί με την τεχνολογία ώστε τελικά ο τελικός πελάτης να έχει κάτι ολοκληρωμένο που μπορεί να το χρησιμοποιήσει άμεσα. Σκοπεύουμε να φτιάξουμε μια βιβλιοθήκη γύρω στα 1.000 μαθήματα και αυτή τη στιγμή είμαστε στα 250.
Παναγιώτης
Πώς βλέπεις την ανάπτυξη του οικοσυστήματος στην Ελλάδα; Τι ευκαιρίες βλέπεις και πώς θέλετε και εσείς, σαν εταιρεία, να είστε μέρος αυτού;
Θάνος
Αυτό που λείπει γενικά απ’ το οικοσύστημα είναι μια πρώτη γενιά πετυχημένων ανθρώπων, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους και θα μπολιάσουνε το οικοσύστημα και με ιδέες και με χρήματα και με τις κατάλληλες διασυνδέσεις για να πάει ακόμα καλύτερα... Κάτι που είναι νομίζω ένα, το αναγνωρίζουμε όλοι, ένα κομβικό σημείο της επιτυχίας της Silicon Valley για παράδειγμα και άλλων αγορών του εξωτερικού. Γενικά η τεχνολογία πάντως τα τελευταία 30 χρόνια έχει δημιουργήσει πάρα πολλές ευκαιρίες και η εκτίμησή μου είναι θα δημιουργήσει επίσης πολλές ευκαιρίες τα επόμενα 30 χρόνια... Δηλαδή δεν είμαστε στο τέλος μιας τέτοιας διαδρομής, είμαστε κάπου στη μέση.
Παναγιώτης
Είναι, νομίζεις, η κατάλληλη στιγμή για Έλληνες που έχουν φύγει τα τελευταία χρόνια με την οικονομική κρίση να γυρίσουν πίσω; Κοιτάτε εσείς Έλληνες του εξωτερικού; Κοιτάτε διεθνές ταλέντο;
Θάνος
Ναι, νομίζω υπάρχουν και τα κατάλληλα πλέον φορολογικά κίνητρα. Πολλοί άνθρωποι που θέλουν να ζήσουν στην Ελλάδα, να έρθουν να ζήσουν στην Ελλάδα και να δουλεύουν σε ελληνικές εταιρείες. Βέβαια, πλέον επειδή ο καθένας μπορεί να μένει οπουδήποτε και να δουλεύει οπουδήποτε, αυτό είναι και λίγο δίκοπο μαχαίρι, γιατί ακόμα και Έλληνες, ήδη συμβαίνει αυτό, που μένουν στην Ελλάδα μπορούν να δουλεύουν σε μια εταιρεία στο San Fransisco. Πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε και εμείς και ένα πρόγραμμα, το οποίο θα είναι για ανθρώπους, Έλληνες που ήταν στο εξωτερικό, όπως έχουνε κάνει και άλλοι στον χώρο. Υπάρχει πολύ ταλέντο που έχει φύγει δυστυχώς απ’ την Ελλάδα και νομίζω ότι είναι και λίγο χρέος των εταιρειών που είναι εδώ να προσπαθήσει να το φέρει πίσω.
Παναγιώτης
Είπαμε πριν ότι οι πελάτες σας στην Ελλάδα είναι πολύ λίγοι. Έχεις κάποιες ιδέες για το πώς μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να υιοθετήσουν περισσότερο το e-learning; Στο μυαλό μου είναι αλληλένδετο με το employer brand, με τις παροχές που δίνουν στους εργαζόμενους και τις ευκαιρίες ανάπτυξης που δίνουν στους εργαζόμενούς τους. Τι μπορούμε να κάνουμε, όσον αφορά…;
Θάνος
Πρώτα απ’ όλα, μας λείπουνε μεγάλες εταιρείες για τις οποίες το e-learning, όπως είπα και πριν, έχει πιο πολύ νόημα. Άμα δεν φτιάξουμε πολλές μεσαίου και μεγάλου μεγέθους για τα ελληνικά δεδομένα τώρα... γιατί είναι μικρές και μεσαίες για εδώ εξωτερικό, είναι διαφορετικά τα μεγέθη... Εταιρείες... Μπορεί να μην έχει νόημα και το e-learning. Ξαναλέω, μια οικογενειακή επιχείρηση με πέντε άτομα ή δέκα άτομα, είναι μια πολυτέλεια η πραγματικότητα... Δεν θα βάλει... Θέλεις εταιρείες από 100 ανθρώπους και πάνω. Πόσες είναι αυτές οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα; Δηλαδή το πραγματικό μέγεθος της αγοράς από μόνο του είναι περιοριστικό για λύσεις σαν τις δικές μας. Εκτός αυτού, υπάρχει το θέμα της κουλτούρας, της φιλοσοφίας των ανθρώπων... Η επαφή για μας είναι πολύ σημαντική, ότι προτιμάμε να κάνουμε τα πράγματα face to face απ’ ό,τι να τα κάνουμε από το διαδίκτυο... Κάτι που π.χ. για τους Αυστραλούς δεν υπάρχει γιατί οι αποστάσεις είναι τεράστιες και δεν έχει νόημα. Οπότε και το ότι είναι μικρή χώρα βοηθάει. Οπότε εντάξει, να είμαι ρεαλιστής, πιστεύω ότι δέκα πελάτες είναι πολύ λίγοι αλλά δεν πιστεύω ότι θα γίνει ποτέ η Ελλάδα μια κύρια αγορά για αυτό που κάνουμε. Σίγουρα μπορούν να γίνουν πολύ καλύτερα πράγματα.
Παναγιώτης
Θάνο, κλείνουμε κάθε μας συνέντευξη κάνοντας μια κοινή ερώτηση σε όλους μας τους καλεσμένους. Τι πιστεύεις ότι κάνει έναν entrepreneur, Οutlier;
Θάνος
Εγώ νομίζω το πιο σημαντικό είναι να δεις ότι ο entrepreneur σκέφτεται out of the box, ας το πω έτσι, δηλαδή ότι ακούει τους πάντες, για μένα είναι πολύ σημαντικό, αλλά στο τέλος-την κρίσιμη ώρα που θα πάρει αποφάσεις, θα τις πάρει μιλώντας μόνο με τον εαυτό του... Οπότε, ένας Οutlier είναι ο άνθρωπος που δεν πηγαίνει με το ρεύμα της εποχής, αλλά αντιλαμβάνεται και τις δυνατότητές του και τις ανάγκες της κοινωνίας και παίρνει αποφάσεις τελικά, μόνος του. Ένα πράγμα που λέω πάντα είναι ότι οι σύμβουλοι γενικά που μας λένε διάφορα πράγματα ή και εμείς αύριο μεθαύριο άμα κάνουμε ένα exit και αρχίσουμε να συμβουλεύουμε τα παιδιά, είναι σαν να μας δίνουν τα νούμερα του ΛΟΤΤΟ. Το τι δούλεψε για μας, αυτά τα έξι νούμερα που δούλεψαν για μας, δεν σημαίνει ότι θα δουλέψουν και για τους άλλους... Οπότε, ο κάθε επιχειρηματίας τελικά, πρέπει να βρει μόνος του το μονοπάτι που οδηγεί στην επιτυχία.
Παναγιώτης
Θάνο, σε ευχαριστούμε πολύ.
Θάνος
Και εγώ, Παναγιώτη. Χάρηκα πάρα πολύ για τη συζήτηση.
Παναγιώτης
Να ’σαι καλά.
Επίλογος-Παναγιώτης Καραμπίνης
Ακούσατε τον Θάνο Παπαγγελή, συνιδρυτή και CEO της Epignosis. Ευχαριστούμε που ήσασταν μαζί μας σε αυτό το επεισόδιο του Οutliers. Η παραγωγή έγινε από το Greek project podcast. Για να μη χάσετε κανένα επεισόδιο της σειράς, κάντε εγγραφή/subscribe μέσα από το site μας, στο outliers.gr ή σε όποια άλλη πλατφόρμα ακούτε τα podcasts σας, για να σας έρχονται αυτόματα κάθε εβδομάδα. Εγώ είμαι ο Παναγιώτης Καραμπίνης. Τα λέμε στο επόμενο επεισόδιο.

MoneyReview Writing

Our societies and our economies are based on knowledge. Education is probably the most valuable asset for our future. This is common knowledge for Epignosis, a Greek company that provides e-learning solutions for more than 9.000 companies and 11.000.000 employees worldwide, with most of its clients being located in the United States, Canada and Australia. How did it all start?

Read more

Join our community

Subscribe to our newsletter